تا هاوینگ بعدی، قیمت بیت کوین روند صعودی نخواهد داشت

تا هاوینگ بعدی، قیمت بیت کوین روند صعودی نخواهد داشت

روز شنبه قیمت بیت کوین (BTC)، با از دست دادن حمایت 40,000 دلاری، قبل از بازیابی مجدد در یک اصلاح دیگر، به زیر 38,000 دلار سقوط کرد. بر همین اساس مدیر عامل صرافی هوبی اعلام کرد احتمالا تا سال 2024 نباید انتظار روند صعودی از بیت کوین داشته باشیم.

گرچه قیمت بیتکوین همچنان در حال نوسان است، اما ما به بررسی برخی از معیارهای درون زنجیره‌ای می‌پردازیم که با استفاده از آن می‌توان رفتار قیمت‌ (Price action) بیتکوین را بررسی کرد.

علی مارتینز (Ali Martinez)، یکی از طرفداران ارزهای دیجیتال، با استناد به داده‌های گلسنود (Glassnode)، به جریان رکود تعدیل ‌شده نهادی بیت‌ کوین اشاره می‌کند. او در اینباره توضیح داد:

جریان رکود تعدیل ‌شده نهادی نشان می‌دهد که کاربران قدیمی (کارکشته‌ها) به طور قابل‌ توجهی بیت کوین خود را کمتر خرج می‌کنند. ارزش رکود 250 هزار یا کمتر، نشان می‌دهد که اکنون بهترین زمان برای خرید بیت کوین است.

از ژانویه، ارزش رکود بیت‌کوین به زیر 250 هزار کاهش یافت و در حال حاضر روی 228 هزار قرار دارد.

نمودار جریان رکود تعدیل ‌شده نهادی | صرافی ارز دیجیتا همتاپی

نمودار جریان رکود تعدیل ‌شده نهادی. منبع: گلسنود

بهر حال، بیت کوین به راحتی نمی تواند خود را بازیابی کند. برای عبور از مقاومت بحرانی 40,000 دلار و بیشتر، باید از برخی مقاومت‌های حیاتی عبور کند.

خطرات نزولی قیمت بیت کوین

رفتار نهنگ‌های بیت ‌کوین اخیراً نشان می‌‌دهد که می‌توانیم به سمت یک اصلاح بزرگ پیش برویم. علی مارتینز، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، با استناد به داده‌های وبسایت سانتیمنت (Santiment) و نمودار تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین توضیح می‌دهد:

تعداد نهنگ‌های موجود در شبکه با موجودی بیت کوین معادل 100 تا 100,000 دلار، از اول فوریه ثابت مانده است. به نظر می‌رسد این فعالان ثروتمند بازار، علاقه‌ای به خرید بیت کوین در سطوح قیمت فعلی ندارند و انتظار می‌رود که قصد خرید بیتکوین در قیمت‌های پایین‌تر را دارند.

نمودار تعداد نهنگ‌هایی که بیت 100 تا 1000 بیت کوین دارند | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار تعداد نهنگ‌هایی که بیت 100 تا 1000 بیت کوین دارند (خط سیاه). منبع: تریدینگ ویو

علاوه بر این، این تحلیلگر مسیر قیمت بیت کوین را نیز بر اساس نمودارهای تکنیکال پیش بینی کرد. مارتینز نوشت:

ممکن است قیمت بیت کوین به دنبال یافتن حمایتی در حدود میانگین متحرک 200 روزه (200 MA) در نمودار 3 روزه با قیمت 37 هزار دلار باشد یا ممکن است خط روند راه‌اندازی تام دیمارک (Tom DeMark) را در 33.5 هزار دلار آزمایش کند. پایین‌تر بودن از این منطقه حمایتی حیاتی می‌‌تواند موجی از لیکوئید شدن را در بازار آتی (Futures) ایجاد کند و قیمت دلاری بیتکوین را بیشتر کاهش دهد.

 نمودار قیمت بیت کوین به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت بیتکوین به دلار. منبع: تریدینگ ویو

با توجه به پرایس اکشن اخیر بیت کوین، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ممکن است یک «زمستان کریپتو» در راه داشته باشیم.

اخیراً، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال هوبی (Huobi) گفته است که تا اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025، نباید انتظار رشد قیمت بیت کوین را داشته باشیم.

بازار گاوی بعدی بیت کوین، تا پایان سال 2024 تکرار نخواهد شد

یکی از بنیان‌گذاران صرافی هوبی (Huobi)، روند بازار ارزهای دیجیتال را نزولی پیش بینی کرد. دو جون (Du Jun)، معتقد است تا پایان سال 2024 یا اوایل سال 2025، بازار ارزهای دیجیتال روند صعودی متعارفی نخواهد داشت.

بنیان گذار هوبی، درمصاحبه‌ای با CNBC در آخر هفته گفت، که با استدلال براساس چرخه‌های گذشته بازار، ممکن است، تا حدود سه سال دیگر چرخه صعودی دیگری وجود نداشته باشد. او همچنین پیش از این متذکر شده بود که ما اکنون در مرحله اولیه یک بازار نزولی هستیم. و در چرخه فعلی بازار، تا پایان سال 2024 یا اوایل سال 2025 نمی‌توانیم از بازار صعودی بعدی بیت کوین استقبال کنیم.

همه چیز درباره رخداد هاوینگ (نصف شدن) پیش روی بیتکوین

جون معتقد است که چرخه‌های بازار بیت کوین همگی با رویداد هاوینگ مرتبط هستند. تجربه چرخه‌های قبلی نشان داده است، که معمولا سال بعد از هاوینگ بیت کوین، قیمت‌ها با یک روند صعودی جدید افزایش می‌یابد. هاوینگ بعدی در 4 می 2024، یعنی در 803 روز آینده اتفاق خواهد افتاد. بنابراین، اگر تاریخ مشابه روندهای قبلی تکرار شود، اواخر سال 2024 می‌تواند، برای بازارهای ارزهای دیجیتال آغازی دوباره باشد. طی رویداد نصف شدن پاداش بلاک، برای ماینرها، پاداش هر بلاک از 6.25 بیت کوین فعلی به 3.125 بیت کوین کاهش خواهد یافت. پس از هاوینگ اخیر، که در ماه می 2020 رخ داد، تا اکتبر و نوامبر همان سال، بازار تحرک کمی داشت. اما در اواسط ماه دسامبر، رکورد بالاترین قیمت تاریخی (ATH) شکسته شد و بازار کاملا روند صعودی به خود گرفت.

با این حال کاملا واضح است، که چرخه بازار فعلی، با چرخه‌های قبلی متفاوت بوده است، زیرا عوامل تأثیرگذار بیشتری در بازار رمزارزها وجود دارد. در حال حاضر سرمایه‌ گذاران نهادی جدیدی درگیر بازار ارزهای دیجیتال هستند و محصولات قابل مبادله (ارزهای دیجیتال) با ماهیت‌ها و ماموریت‌های جدیدی در بازار ظاهر شده‌اند. جون تأیید می‌کند که پیش‌بینی‌ها دیگر چندان آسان نیستند:

پیش بینی دقیق بیت کوین واقعاً دشوار است، زیرا عوامل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند مانند مخالفت حکومت‌ها، مسائل ژئوپلیتیکی از جمله جنگ یا کووید اخیر و

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیانگذار اتریوم نیز، درباره بازارهای نزولی صحبت کرده و گفته است که بسیاری از توسعه‌دهندگان از زمستان ارزهای دیجیتال حتی استقبال خواهند کرد. نظرات او در بزرگترین رویداد اتریوم جهان «ETHDenver»، که در 20 فوریه به پایان رسید، بیان شد. 

او اظهار داشت:

افرادی که عمیقاً به رمزارزها علاقه و اعتماد دارند به ویژه خالقان پروژه‌ها و توسعه‌دهنگان محصولات، از بازار نزولی استقبال می‌کنند. چون بازار نزولی، فرصتی برای آغاز دوباره با قدرت بیشتر است.  

بازارهای ارزهای دیجیتال در حال اصلاح و عقبگرد هستند

بازارهای ارز دیجیتال در حال حاضر حدود 38 درصد نسبت به اوج خود در اواسط نوامبر کاهش یافته‌اند و اگر روند بازارهای نزولی قبلی اتفاق بیفتد، ممکن است کاهش بیشتری هم داشته باشند. شاخص ترس و طمع بیت کوین همچنان در عدد 25 و در منطقه ترس شدید است.

بر اساس گزارش وبسایت بازار کوین‌گکو (CoinGecko)، در زمان نگارش این مقاله، اکثر توکن‌های دیجیتال اصلی با قیمت ثابت خرید و فروش می‌شوند و کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال حدود 1.87 تریلیون دلار است. بیت کوین همچنان زیر 40 هزار دلار در 37,465 دلار خرید و فروش می‌شود، اما قیمت اتریوم کمی عقب مانده است و در 2,750 دلار است. قیمت سولانا (SOL)، لونا (Terra) و شیبا اینو (SHIB) همگی 6 الی 8 درصد در روز افزایش داشته‌اند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *