فناوری بیت کوین در ۲۰ سال آینده چگونه پیش بینی می‌شود؟

فناوری بیت کوین طی 20 سال آینده چه سرنوشتی خواهد داشت؟

بیت کوین در طول عمر خود که بالغ بر یک دهه می‌باشد، رشد فوق‌العاده‌ای داشته است، اما چه آینده‌ای برای فناوری‌های رمزارزها پیش بینی می‌شود؟

با گذشت بیش از یک دهه از زمان پیدایش بیت کوین، کنجکاوی مبهم گیک‌های فناوری اطلاعات (IT geeks) به یک پدیده جهانی تبدیل شده و صنعت مالی جهان رو به تحول است. در طول این مدت، شبکه بیت کوین نیز با گذشت زمان پیشرفت کرده است، اما در دهه‌های آتی، چه تغییراتی می‌تواند در فناوری زیرساختی تکنولوژی بیت کوین ایجاد شود؟

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

و از همه مهمتر، آیا بیت کوین واقعاً نیاز به تغییر دارد؟

برخی اصلاحات برای بیت کوین و دارندگان بیت کوین ضروری است

امروزه، داشتن سطح خاصی از سواد رایانه‌ای برای دارندگان بیت کوین ضروری است. هنگامی که این رمز ارز برای اولین بار، بیش از یک دهه پیش، به جهان معرفی شد، چندان کاربر پسند نبود. از آن زمان، در بیت کوین نیز اصلاحات قابل توجهی مانند جداسازی امضای تراکنش‌ها (SegWit) و شبکه لایتنینگ (Lightning Network)، راهکار مقیاس‌پذیری لایه دوم ارائه شده است و با موفقیت به اجرا درآمده‌اند، اما در روند آنها دشواری‌هایی نیز وجود داشته است.

طبق اظهارات دمیترو ولکوف (Dmytro Volkov)، مدیر ارشد فناوری صرافی رمزارز CEX.IO، ماهیت غیرمتمرکز بیتکوین مزایا و معایبی دارد. از یک سو، عدم وجود نهادهای کنترل‌کننده، سبب می‌شود تا بیت کوین واقعاً غیرمتمرکز و جامعه محور باشد. از سوی دیگر، بروزرسانی آن بسیار دشوارتر می‌شود. وی در این‌باره می‌گوید دستیابی به اتفاق آرا درباره اعمال تغییرات بزرگ در کد بلاک چین، نیازمند تلاش بسیاری است.

ولکوف در گفتگو با دیکریپت اظهار داشت:

شاهد یک جامعه منبع باز (open-source community) و توسعه در این زمینه هستیم، اما دستیابی به اتفاق نظر در مورد اعمال تغییرات بزرگ در کد بلاک چین، تلاش زیادی می‌طلبد. اگر بخواهم در این زمینه مثالی بزنم، باید به سگویت (SegWit) اشاره کنم که زمان و تلاش بسیاری صرف پیاده‌سازی آن شد.

وی افزود این موضوع در مقایسه با سایر پروژه‌های بلاکچین مانند اتریوم، ممکن است به عنوان ضعف بیت کوین تلقی شود. زیرا اتریوم دارای تیم ثابت، خالق و مدیر است و همه اینها تغییرات پیچیده و گسترده در اتریوم را با اتفاق نظر بالا، نسبتاً آسان و سریع می‌کند.

ولکوف توضیح داد:

از سوی دیگر، می‌توان آن را نقطه قوت بیت کوین دانست، زیرا حداکثر تمرکززدایی را از جهت تغییر کد بلاکچین ارائه می‌دهد. تغییرات بیتکوین نیازمند توافق واقعی در سراسر جهان بوده و تضمین می‌کند که تنها ویژگی‌های مورد نظر، به امن‌ترین شکل ممکن، اضافه می‌شوند.

بنابراین، وی اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند اگرچه معماری بیت کوین سبب شده است که این بلاکچین عملکرد محافظه کارانه‌تر و محدودتری داشته باشد، اما همین موضوع باعث شده که ساده‌تر، ایمن‌تر و قابل اعتمادتر نیز باشد.

بزرگترین چالش‌های امروز بیت کوین چیست؟

مونیب علی (Muneeb Ali)، بنیانگذار و مدیر عامل بلاک استک (Blockstack) که یک شبکه منبع باز برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) و قراردادهای هوشمند است، در گفتگو با دیکریپت، دو چالش اصلی که امروز بیت کوین با آن روبرو است، را مطرح کرد: 

  • ابتدا، بیت کوین برای تبدیل شدن به ارز ذخیره جهانی می‌بایست صدها میلیون یا حتی میلیاردها تراکنش را مقیاس‌بندی کند. 
  • دوم، باید راهی برای معرفی ایمن قراردادهای هوشمند در بلاک چین وجود داشته باشد.

مونیب علی در گفتگو با دیکریپت اظهار داشت مسئله مقیاس‌پذیری، در این مرحله کاملاً واضح است. شبکه بلاک چین اصلی برای انجام صدها میلیون تراکنش مناسب نیست. لذا، لایه‌های بالاتر یا زنجیره‌های جانبی این وظیفه را بر عهده می‌گیرند.

وی افزود که در حال حاضر چندین مسیر فنی در حال بررسی هستند که می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

  • کانال‌های لایتنینگ (Lightning)
  • زنجیره‌های جانبی مانند لیکوئید (Liquid)
  • زنجیرهای متصل مانند Stacks
  •  و حتی راه حل‌های مبتنی بر اثبات دانش صفر (zero knowledge proof-based solutions) که سبب می‌شوند داده‌های زیادی در عین خلاصه بودن، قابل اثبات باشند.

از نظر علی، ظاهراً برای انجام این کار می‌توان قراردادهای هوشمند را در زنجیرهای جانبی (مانند Liquid با استفاده از Simplicity Lang)، زنجیره‌های استخراج ترکیبی (مانند RSK با استفاده از Solidity) و زنجیرهای متصل (مانند Stacks با استفاده از Clarity Lang) ارائه داد.

وی همچنین بر راه‌حل‌های آزمایشی مانند ساپیو (Sapio) که سعی در اجرای قراردادهای هوشمند چند مرحله‌ای در لایه اصلی بیتکوین دارند، تاکید کرد.

وی آینده بیت کوین را چنین پیش بینی می‌کند:

به عقیده من در 1-3 سال آینده می‌توان شاهد پیشرفت‌های چشمگیر همه جانبه‌ای در این زمینه بود.

بیتکو‌ین هنوز برای وقت طلایی مهیا نیست

با این حال، اکثر کارشناسان در مصاحبه با دیکریپت اعلام کردند که بسیاری از راه حل‌های ابتکاری بیت کوین هنوز در مراحل اولیه توسعه خود بوده و برای تصویب گسترده آماده نیستند.

آنتونیس پولمیتیس (Antonis Polemitis)، متخصص بلاک چین و مدیرعامل دانشگاه نیکوزیا اظهار داشت، راه‌حل‌های لایه دوم مانند لایتنینگ و لیکوئید از نظر فنی جالب توجه بوده و پتانسیل بالایی دارند. وی افزود:

هر دو به لحاظ فنی در مرحله آزمایشی بوده و هنوز در حال بررسی و آزمایش برای متناسب کردن این محصول با بازار هستیم.

وی در گفتگو با دیکریپت اظهار داشت برخلاف لایه اول که راه حلی برای حجم تراکنش‌های کم می‌باشد و صرفا برای تمرکززدایی بهینه شده است، موفقیت در لایه دوم به معنای حجم بالاست. در این لایه حتی فناوری‌های اولیه مانند تپ روت (Taproot) نیز وجود دارند.

ولکوف می‌گوید اگرچه بیت کوین به عنوان یک روش ذخیره ارزش طولانی مدت، نقش اصلی را در دنیای رمز ارزها ایفا می‌کند، اما هنوز هم روند آن نسبتاً کند است و عملکرد پایینی دارد. به دلیل سختی که برای به روزرسانی بلاک چین وجود داشته، احتمالاً به همین ترتیب باقی خواهد ماند.

 وی چنین توضیح می‌دهد سگویت یک تغییر بزرگ در بلاکچین بیتکوین بود، اما مشکل عملکرد پایین آن را حل نکرد. و لایتنینگ نیز مشکل توان عملیاتی را مرتفع نکرد، زیرا استفاده از آن آسان نیست و گزینه‌های بسیاری در سایر بلاکچین‌ها وجود دارد که به راحتی می‌توانند همان کار را انجام دهند.

بنابراین، طبق گفته ولکوف، بلاک چین‌های دیگر از نظر سرعت و توان عملیاتی (که برای تراکنش‌های روزمره بسیار مهم هستند) یا الگوریتم‌های پیچیده مانند برنامه‌های غیر متمرکز (dapps) و قراردادهای هوشمند احتمالاً از بیتکوین پیشی می‌گیرند.

احتمالاً پدیده نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین هزینه تراکنش‌ها را برای کاربران نهایی افزایش می‌دهد. بنابراین، انگیزه کمتری برای استفاده از بیت کوین در تراکنش‌های کوچک وجود خواهد داشت. در حال حاضر تمایل پایدار و فزاینده‌ای از سوی قانونگذاران و سرمایه‌گذاران بزرگ نسبت به بیت کوین ایجاد شده است، لذا در دراز مدت، بیت کوین بیشتر شبیه به یک ابزار سرمایه‌گذاری و کمتر شبیه به پول خواهد بود.

پلمیتیس نیز همین عقیده را دارد و اظهار داشت که به احتمال زیاد بیتکوین به جای یک واسطه تبادل، به یک ذخیره ارزش تبدیل خواهد شد. از نظر وی در حال حاضر بحث مقیاس‌پذیری بیت کوین به پایان رسیده است.

وی در گفتگو با دیکریپت توضیح داد:

لایه 1 شامل بلاک‌های کوچک و بدون حجم زیادی از تراکنش‌ها خواهد بود. در حال حاضر، میان ظرفیت این لایه (نسبتاً محدود به تراکنش‌های با حجم زیاد) و تقاضا برای تراکنش‌های با حجم بالا نوعی ثبات به وجود آمده است و جهت‌گیری فعلی بیتکوین به سمت «ذخیره ارزش» می‌باشد.

چه آینده‌ای برای بیت کو‌ین پیش بینی می شود؟

در حالی که پیش بینی چگونگی تغییر بلاکچین حتی در آینده نزدیک، تقریباً غیرممکن است، چه رسد به 20 سال آینده. با توجه به سرعت توسعه فناوری‌های دیجیتال امروز، کارشناسان متفقاً اعلام کردند که بیت کوین احتمالاً در مرحله تکامل صنعت مالی قرار دارد.

 پلمیتیس اظهار داشت:

پیش بینی من درباره موفقیت بیت کوین در 20 سال آینده این است که یک لایه تسویه باز جهانی برای تعداد زیادی از خدمات دیفای و اقتصاد ماشینی خواهد بود. البته این تنها یک حدس است، زیرا 20 سال زمان زیادی است.

از نظر ولکوف، در حال حاضر لیست طولانی از پیشرفت‌های فنی و ویژگی‌های جدید وجود دارد که می‌تواند در بلاک چین بیت کوین پیاده‌سازی شود. با این حال، وی خاطرنشان کرد که دستیابی به اتفاق نظر در مورد این تغییرات، به تلاش زیادی نیاز دارد، اگرچه امروزه گزینه‌های راحت‌تری وجود دارد که می‌توانند جایگزین آن شوند.

وی پیش بینی می‌کند که آینده لایتنینگ هنوز مبهم است. اگرچه انتظار می‌رفت که یک پیشرفت فنی سودمند در این زمینه باشد، اما هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. استفاده از آن آسان نیست و در حال حاضر جایگزین‌های بهتری برای آن وجود دارند. به علاوه، لایتنینگ به لحاظ فنی هنوز کاملاً آماده نیست. بنابراین، وی انتظار ندارد که در چند سال آینده، بروزرسانی فنی عمده‌ای در بلاکچین بیتکوین انجام شود. 

به همین ترتیب، علی پیش بینی می‌کند که بیتکوین در آینده محور اصلی کل رمزنگاری خواهد بود.

به عقیده من، طی 20 سال آینده، بیت کوین مرکز ثقل اکوسیستم دارایی رمزارز و به طور گسترده اینترنت خواهد بود. تصور کنید که بیت کوین به اندازه TCP/IP فراگیر شود. در آن صورت یک پروتکل تسویه ارزش است که ارز ذخیره‌ی جهانی و گزارشی از هش داده‌های اینترنتی و منطق خواهد بود.

به گفته وی،احتمالاً برنامه‌های مختلف امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، انواع جدید مشتقات و ارزهای پایدار در بالای بیتکوین ساخته خواهند شد. و به طور همزمان، تراکنش‌های خصوصی و محرمانه در بالای لایه اصلی بیتکوین فعال خواهند بود.

علی این گونه نتیجه‌گیری می‌کند:

در حال حاضر، صنعت مالی به سرعت در حال پذیرش دارایی‌های رمز ارزی مانند بیتکوین است. به زودی، رمزارزها برای همگان فراگیر می‌شوند و بیت کوین به همراه زنجیره‌های متصل / جانبی به زیرساخت جدیدی تبدیل خواهد شد که فین تک (fintech) و بانک‌ها در بالای آن فعالیت می‌کنند. 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *