هارد فورک بیت ­کوین کش برای جامعه رمزارزها چه معنایی خواهد داشت؟

هارد فورک بیت ­کوین کش چه تاثیری بر شبکه این ارز دیجیتال خواهد داشت؟ | همتاپی

این ماه (آبان) قرار است بیت ­کوین کش ارتقا داده شود. در ادامه می‌خوانیم که این ارتقا شامل چه چیزهایی خواهد بود، و برای جامعه رمزارزها چه معنایی خواهد داشت.

بلاکچین بیت­کوین کش قرار است در این ماه تحت ارتقای شبکه قرار گیرد، که ممکن است این کوین را به دو بخش تقسیم کند و البته این اولین بار نیست.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

ارتقای طرح پیشنهادی، حداقل در نسخه BCHN، یک الگوریتم استخراج جدید را معرفی کرده که به طور گسترده‌ای پذیرفته شده‌ است. با این حال، طرفداران این کوین (که در سطح جهانی در رتبه پنجم قرار دارند) هنگامی که تیم توسعه‌دهنده ABC یک ارتقای جایگزین را پیشنهاد کرد، متعجب شدند. این ارتقای جایگزین شامل یک عنصر اضافه‌تر بوده که ۸% از پاداش بلوک را برای ماینرها بیت ­کوین‌کش کم می‌کند.

طرح پیشنهادی تیم ABC با عنوان بیت ­کوین ABC، پول را به سمت تیم توسعه خودش سرازیر می‌­کند. این ایده چیز جدیدی نیست. کوین خصوصی Zcash هم به مدت چندین سال یک صندوق مشابه داشت. با این حال، جامعه بیت ­کوین کش این موضوع را به مثابه پول باد آورده در نظر گرفته، و احساس کردند که این کار برخلاف غیرمتمرکز بودن این کوین است.

راجر وِر (Roger Ver)، در توئیتی در ماه اوت نوشت:

انتقال بخشی از پاداش بلوک بیت ­کوین کش برای پرداخت به یک تیم توسعه واحد، مثل این است که رویای برنامه‌ریز مرکزی شوروی سابق تحقق یافته باشد، لطفا آن را متوقف کنید.  

پروتکل Simple Ledger، پروتکلی است که امکان صدور توکن­‌های امن در بیت ­کوین کش را فراهم می‌کند و این پروتکل نیز نظری مشابه دارد. سخنگوی این پروتکل در پستی گفت:

ما پروتکلی را که پاداش‌های کوین­‌بیس را به بیت ­کوین کش (BCH) هدایت می‌کند، مورد بررسی قرار نمی‌دهیم. مخصوصا اگر چنین قانونی به طور یک جانبه اعلام شده ­باشد.

ارتقا شبکه بیت کوین کش برای ۱۵ نوامبر مقرر شده است و محتمل‌ترین سناریو این است که اکثر استخراج­‌کنندگان از نسخه BCHN پشتیبانی کنند، و نه نسخه تیم ABC که متضاد با نسخه BCHN است و نسخه ABC تبدیل به یک زنجیره اقلیت خواهد شد. این مفهومی است که به نام تقسیم شناخته می‌شود و هنگامی رخ می‌دهد که ارتقا یک بلاک چین منجر به دو انشعاب شده و بلاک چین به دو زنجیره جداگانه تبدیل می‌شود، که هر کدام ارزش خود را دارند.

در چند ماه گذشته، استخراج­‌کنندگان بیت ­کوین کش سعی داشتند در این مدت موضع خود را هنگام رخ دادن هارد فورک بیت کوین کش نشان دهند. آن‌ها این کار با نوشتن پیام‌هایی در بلوک‌های تازه استخراج‌شده، شروع کرده‌­اند، مانند PoweredbyBCHN. این پیام نشان می‌دهد آن‌ها قصد دارند نسخه BCHN را پس از ارتقا به کار گیرند.

تاکنون ۸۲% از استخراج‌­کنندگان مخالفت خود را نسبت به پیشنهاد تیم ABC اعلام کرده‌اند. در هر صورت ارتقا انجام خواهد شد، و در ۱۵ نوامبر همراه با این ارتقا یک الگوریتم جدید وارد خواهد شد. اجرای ارتقای ABC نیز بر قانون بحث‌برانگیز 8% کوین‌ بیس اضافه می­‌کند. زیرا بسیاری از اعضای بلاک چین می‌توانند به آن الحاق شوند.

صرافی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند از ارتقا شبکه پشتیبانی کنند. اما، اگر بلاکچین واقعا تقسیم شود، آن‌ها به زنجیره‌­ای متصل خواهند ماند که قدرت هش بیشتری دارد (یعنی بلاک چینی که استخراج­‌کنندگان بیت ­کوین کش بیشتری دارد).

به عنوان مثال، یکی از صرافی‌های رمزارزها با آدرس Crypto.com گفت که از ارتقای شبکه پشتیبانی خواهد کرد. اما این صرافی نیز اضافه کرد:

باید یک زنجیره رقابتی ایجاد شود، و سایت Crypto.com قصد دارد تنها از زنجیره‌ای که قدرت هش بیشتری دارد حمایت کند.

اکسچنج هوبی (Huobi) نیز به طور مشابه از تغییرات بیت ­کوین کش حمایت کرده‌ است. با این حال، حمایت این صرافی‌ رمزارز با نوعی سلب مسئولیت همراه است:

از آنجا که هنوز ابهامات بسیاری در این هارد فورک وجود دارد، اگر یکی از طرفین تصمیم بگیرد فورک را رها کند، هوبی به نظرات جامعه احترام خواهد گذاشت و برنده نهایی را بیت کوین کش اعلام خواهد کرد.

ارتقا بیت کوین کش شامل چه چیزهایی است؟

در این طرح پیشنهادی سه تغییر ارائه شده است. طبق وب سایت بیت ­کوین کش، ارتقای شبکه تغییراتی را در الگوریتم سازگاری سختی (DAA)، قانون کوین ­بیس (Coinbase Rule) و محافظت مجدد خودکار (Automatic Replay Protection) ایجاد خواهد کرد.

در ابتدا، صرف‌ نظر از این که کدام نسخه از ارتقا مورد توجه است، قرار است DAA جایگزین شود. یک الگوریتم جدید به نام ASERT برای جایگزینی آن تنظیم شده‌ است. با توجه به ارتقای صفحه GitHub، انگیزه اصلی برای جایگزینی این الگوریتم، پایان دادن به تغییرات در سختی بیت ­کوین کش و نرخ هش می‌باشد.

علاوه بر این، الگوریتم جایگزین به دنبال برابر کردن سود بین استخراج­‌کنندگان ثابت و استخراج­‌کنندگانی است که بین بلاک­ چین‌های مختلف جابه‌­جا می‌­شوند. این بروزرسانی همچنین با هدف حفظ فواصل زمانی بلوک‌­ها تا حداکثر ۱۰ دقیقه ممکن خواهد بود. در نهایت، امید است که الگوریتم ASERT بتواند میانگین زمان تایید معامله را به زمان هدف نزدیک‌تر کند.

بخش دوم یا Coinbase Rule که تنها مربوط به ویژگی نسخه ارتقای ABC می‌باشد. علت تمام این جنجال‌­هاست (این مورد به صرافی ربطی ندارد کوین‌ بیس به بخش ویژه‌ای از بلوک تازه استخراج شده اشاره دارد). در این مورد ۸% از پاداش‌ تمام بلوک‌ها به یک آدرس بیت ­کوین کش خاص ارسال می‌شوند که البته این آدرس توسط توسعه‌دهندگان ABC اداره می‌شود.

در نهایت، ارتقا شامل محافظت مجدد (Replay Protection) خواهد بود. این امر برای نودهای تاییدکننده به طور کامل طراحی شده است، و آنها تا ارتقای بعدی در ۱۵ مه سال ۲۰۲۱ برای اینکه از شبکه اصلی جدا شوند، ارتقا نخواهند یافت. پس مطمئن شوید که جا نمانید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *