فروش انرژی صرفه‌جویی شده به فعالان حوزه استخراج ارزهای دیجیتال

فروش انرژی صرفه‌جویی شده به فعالان حوزه استخراج ارزهای دیجیتال

شرکت توانیر با هدف جلب مشارکت فعالان در طرح‌های بهینه‌سازی، موظف شد ساز و کار خرید و اختصاص میزان برق صرفه‌جویی شده را برای مصرف در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مطابق دستورالعملی که مهندس همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی صادر کرده است، کسانی که گواهی صرفه‌جویی انرژی الکتریکی را دارا می‌باشند طبق این دستورالعمل مجاز هستند معادل انرژی الکتریکی درج شده روی گواهی مجاز خواهند بود از طریق بورس انرژی یا قراردادهای دوجانبه با مالک نیروگاه، انرژی خریداری کنند. سپس آن‌ها را برای مصرف نهایی به هر یک از کاربردهای متداول مانند استخراج ارزهای دیجیتال بفروشند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

مطابق این دستورالعمل که در بند ۳-۴ در تاریخ ۱۸/۸/۱۳۹۸ مصوبه‌ شماره ۱۰۰/۲۰/۳۶۳۷۶/۹۸ صادر شده است، شرکت توانیر می‌بایست با هدف بسترسازی و جلب نظر سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی الکتریکی موارد مندج شده در این دستورالعمل را اجرا کند. شرکت توانیر به منظور فراهم کردن شفافیت و ایجاد فرصت‌های برابر برای متقاضیان در طرح‌های بهینه‌سازی و اولویت‌بندی برترین فرصت‌های بهینه‌سازی می‌بایست علاوه بر اطلاع‌رسانی، تمهیدات لازم و بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن این طرح‌ها را انجام دهد.

  •  در بند اول این مصوبه بیان شده است کسانی که متقاضی سرمایه‌گذاری در این طرح هستند می‌بایست طرح خود را به شرکت توانیر ارائه دهند و تأییدیه این نهاد را در خصوص زمان و محل اجرای طرح کسب کنند. شرکت توانیر نیز باید سازوکار مربوط به مشارکت سرمایه‌گذاران را در این طرح‌ها فراهم کند.
  • براساس بند دوم این دستورالعمل شرکت توانیر می‌بایست سازوکارهای لازم جهت اندازه‌گیری و صحه‌گذاری (M&V) انرژی الکتریکی صرفه‌جویی شده را با رعایت تمام اصول آن فراهم کند.
  •  در بند سوم ذکر شده است؛ متقاضیانی که توانستند تاییدیه دو بند بالا را دریافت کنند می‌توانند گواهی صرفه‌جویی خود را دریافت کنند.

براساس، تبصره‌ای که در بند سوم این دستورالعمل گنجانده شده است شرکت توانیر باید طرح‌های دارای اولویت‌بندی را مشخص کند.

  • بر مبنای بند چهارم این دستورالعمل متقاضیانی که گواهی صرفه‌جویی را دریافت می‌کنند؛ بر میزان انرژی‌ الکتریکی درج شده در این گواهی در طول مدت اعتبار گواهی، حق مالکیت دارند. انتقال به غیر این مالکیت مجاز می‌باشد. در این راستا شرکت توانیر می‌بایست با همکاری شرکت بورس انرژی، تمهیدات لازم را فراهم کند.
  • در بند پنجم این طرح آمده است مالکان گواهی صرفه‌جویی می‌توانند از طریق بورس انرژی به صورت مستقیم و یا از طریق قراردادهای دوجانبه با مالک نیروگاه‌ها، معادل انرژی الکتریکی درج شده در این گواهی و براساس مقررات تنظیم شده، انرژی خریداری کنند و برای مصارف نهایی مانند استخراخ ارزهای دیجیتال اختصاص دهد.
  • در بند ششم تصریح شده است شرکت توانیر به منظور فراهم کردن شفافیت و ایجاد فرصت‌های برابر برای متقاضیان در طرح‌های بهینه‌سازی و اولویت‌بندی برترین فرصت‌های بهینه‌سازی می‌بایست علاوه بر اطلاع‌رسانی، تمهیدات لازم و بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن این طرح‌ها را انجام دهد.
  •  در بند آخر این ابلاغیه آمده است آن دست از افرادی که مجوز شورای اقتصاد دارند می‌بایست میزان انرژی الکتریکی صرفه‌جویی شده از طریق اجرای طرح بهینه‌سازی، روش اندازه‌گیری و صحه‌گذاری (M&V) مطابق با موارد ذکر شده در مجوز شورای اقتصاد انجام دهند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *