عدم هماهنگی نهادها باعث سردرگمی ماینرهای ایرانی شده است

عدم هماهنگی نهادها باعث سردرگمی ماینرهای ایرانی شده است | همتاپی

به نظر می‌رسد قصه ماینرها و خارج شدنشان از لیست کالای قاچاق، به این زودی تمام شدنی نیست. این بار اما داستان مربوط به عدم هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشد. 

هیئت دولت در تابستان امسال، مصوبه‌ای را ارائه داد که براساس آن وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم شدند ظرف مدت یک ماه به وضعیت ماینرها رسیدگی کنند. این مصوبه بعد از گذشت 4 ماه و پس از پیگیری‌ و اعتراض ماینرها ماه گذشته به این دو نهاد، ابلاغ شد. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

سرانجام در روزهای گذشته طی ابلاغیه‌ای وضعیت ماینرها تعیین تکلیف شد. براساس مصوبه هیئت دولت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌بایست جهت تعیین تکلیف ماینرها اقدامات لازم را انجام دهد. این ستاد نیز طی دستورالعملی تکلیف دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال که به شکل غیرقانونی و بدون مجوز وارد کشور شده بودند را مشخص کرد.

با از شروع به کار سامانه، ماینرهایی که پرونده آنها توسط مراجع قانونی در حال رسیدگی می‌باشد، از زمان ابلاغ این دستورالعمل یک ماه فرصت دارند نسبت به ثبت اطلاعات هویتی خود و دستگاه‌هایشان در سامانه بهین یاب اقدام کنند. علاوه بر این چنانچه دستگاهی توسط مراجع نظارتی توقیف شده باشد، این مراکز می‌بایست با ماینر یا نماینده قانونی وی برای برداشتن اطلاعات دستگاه، جهت ثبت در سامانه همکاری لازم را داشته باشند.

سرنوشت پرونده‌های قدیمی ماینرهای ارزهای دیجیتال چه می‌شود؟

دستورالعمل اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در کشور با مخالفت‌ها و انتقادهایی مواجه بوده است. از جمله موارد مورد انتقاد سازمان تعزیرات حکومتی است که با استناد به موارد قانونی تجدید نظر در پرونده‌هایی که در آن واردکنندگان به اتهام قاچاق کالا، محاکمه، زندان یا جریمه نقدی شدند و دستگاه‌های آنها ضبط شده است، ممکن نیست. 

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعمل‌های لازمه را ابلاغ کرده است، اما سازمان تعزیرات می‌تواند با استناد به ابزارهای قانونی همانند گذشته مسیر قانونی و قضائی خود را طی کند.

حمیدرضا دهقان‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این مورد بیان کرد:

قبلا وقتی ماینرها وارد کشور می‌شدند، ‌ردیف تعرفه کلی نداشتند و در “سایر” ثبت می‌شدند. حالا ردیف تعرفه مخصوص ماینرها مشخص شده و در ابلاغ سند جدید هم این ردیف تعرفه گنجانده شده است. بر اساس همین امر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می‌کند؛ آن‌هایی که بدون ذکر ردیف تعرفه به کشور وارد شده‌اند قاچاق هستند و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

وی افزود:

برخلاف این گفته‌هایی که عنوان می‌شود، ستاد، پیگیر رسیدگی به دستگاه‌هایی است که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و حتی برای تأکید آن نامه‌نگاری‌های لازم را هم انجام داده است.

ایشان در ادامه بیانات خود خاطر نشان کرد:

اما بعد از ابلاغ اگر واردکننده به ردیف تعرفه مشخص کالا اشاره کرده باشد و حقوق ورودی را کامل پرداخت کرده باشد و تشریفات گمرکی را طی کرده باشد، این دیگر قاچاق نیست و مشکلی هم وجود نخواهد داشت.

دهقان نیا: پرونده‌های قبلی که تشکیل شده است، قاعدتاً باید رسیدگی شوند

ایشان در خصوص یکی از بندهای دستورالعمل منتشر شده که اعلام می‌کند، پرونده‌ ماینرهای قدیمی با پرداخت عوارض و حقوق گمرک از شکل قاچاق خارج می‌شوند، گفت:

این موضوع از دست ستاد خارج است؛ چون قاضی نسبت به آن حکم داده است. ستاد سند خود را تصویب و ابلاغ می‌کند اما قاضی رأی خودش را بر اساس تشخیص و علم خودش و با تناسب به سند موجود، صادر می‌کند.

 دهقان نیا افزود:

ما در مقامی نیستیم که درباره عملکرد قاضی پاسخ دهیم. ستاد هیچ‌گاه ورودی به اینکه قضات سازمان تعزیرات رأی را چگونه صادر کنند را نداشت و ندارد و قاضی بر اساس علم خود، مستندات پرونده و روایت‌های مطلعین متهمین و غیره حکم می‌دهد. حالا این سند ستاد هم هست که با همکاری دستگاه‌هایی مانند سازمان تعزیرات تهیه شده است.

 بنابراین تکلیف کسانی که پیش از ابلاغیه دولت، دستگاه استخراج ارز دیجیتال آن‌ها توسط سازمان‌های نظارتی توقیف شده است و حکم دادگاه به همراه پرداخت جریمه و زندان صادر شده، چه خواهد شد؟ این عدم ناهماهنگی‌ میان دستگاه‌های مختلف کشور تنها به ضرر ماینرها خواهد بود.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *