دیفای اتریوم یک فرصت سرمایه‌گذاری فوق‌العاده است که تنها یکبار اتفاق می‌افتد 

دیفای اتریوم یک فرصت سرمایه‌گذاری فوق‌العاده است که تنها یکبار اتفاق می‌افتد | همتاپی

در چند ماه اخیر حوزه‌ی ابزارهای مالی غیرمتمرکز رشد چشمگیری داشته است. اطلاعات ارائه شده توسط سایت کریپتو اسلات (cryptoslate) نشان می‌دهد کوین‌های دیفای که اکثرا مبتنی بر اتریوم هستند، حالا سرمایه بازارشان بیش از 13 میلیارد دلار شده است. احتمالا شش ماه پیش، این عدد حدود 5 میلیارد دلار یا حتی کمتر بوده است.

اطلاعات موجود در دیفای پلاس (DeFi Pulse) نشان می‌دهد که ارزش کوین‌های قفل شده در دیفای به بیش از 8 میلیارد دلار رسیده است. در ابتدای امسال، این عدد نزدیک به 700 میلیون دلار بود، که نشان می‌دهد که در کمتر از سه فصل رشد بدون وقفه‌ای دادشته است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

سرمایه‌گذاران اولیه‌ی در این حوزه، ثروت چشمگیری به دست آورده‌اند. در اکوسیستم دیفای برخی از دارایی‌های رمزنگاری شده اتریوم طی چند ماه گذشته ده‌ها هزار و یا حتی صدها هزار درصد افزایش قطعی داشته‌اند.

حتی در حال حاضر هم یکی از معامله‌گران برجسته‌ی رمزارزها معتقد است که دیفای کماکان یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جهان است.

آیا DeFi بهترین سرمایه‌گذاری جهان در این دهه است؟

به اعتقاد کیاو وانگ (Qiao Wang)، حوزه‌ی دیفای بهترین فرصت سرمایه‌گذاری از زمان پیدایش بیت کوین و اتریوم است. او که مدیر پیشین شرکت مساری (Messari) و معامله‌گر با تجربه‌ای است، نهم سپتامبر در این خصوص در توییتر خود چنین نوشت:

از نظر سرمایه‌گذاری، بیتکوین قبل از سال 2013 و اتریوم قبل از سال 2015 قمارهای خلاف قاعده‌ای بودند که یک بار در تمام عمر امکان رخ دادن و انجام شدن داشتند. همچنین دیفای قبل از سال 2021 نیز به نظر من قماری است که یک بار در این دهه ممکن است رخ بدهد (تا زمانی که خلاف آن ثابت شود). اگر دو مورد اول را از دست دادید، این آخری را از دست ندهید.

کیاو وانگ چندان پربی‌راه نمی‌گوید.

از نظر تکنیکال، پتانسیل دیفای برای رشد به اندازه‌ی تمام حوزه‌ی امور مالی است، که در سرتاسر جهان ارزشی چند تیلیاردی دارد. دلیل این مسئله روشن است: فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز، دقیقا غیرمتمرکز هستند. میلیون‌ها دلاری که الان در بانک‌ها هستند و میلیون‌ها دلاری که هنوز به بانک‌ها وارد نشده‌اند، همه می‌توانند با فقط داشتن یک تلفن همراه هوشمند، به این اکوسیستم نوظهور دسترسی پیدا کنند.

در کوتاه مدت، احتمال می‌رود DeFi به بزرگترین بخش رمزنگاری تبدیل شود و از بزرگترین بلاکچین‌ها پیشی بگیرد، پس در بیتکوین (BTC) و اتریوم (Ethereum) پس‌انداز کنید. 

اریک کانر (Eric Conner) یکی از نویسندگان سایت جنوسیس (Gnosis)، درباره‌ی پتانسیل کوین‌ها و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز برای تصاحب «50 میلیارد دلاری» که در بلاکچین‌های موسوم به «شبح (ghost)» قفل شده‌اند، می‌گوید:

موعد حسابرسی کردن زنجیره‌ی شبح نزدیک است. حداقل بیش از 50 میلیارد دلار از حجم بازار در بلاکچینی وجود دارد که هیچ کس از آن استفاده نمی‌کند. همه‌ی اینها می‌تواند تا پایان این دوره‌ از بازار توسط اپلیکیشن‌های دیفای که واقعا این سرمایه را به کار می‌اندازند، تصرف شوند.

اتریوم توقف نخواهد کرد … 

اگرچه چنین پتانسیلی در این زمینه وجود دارد، اما محیط اتریوم و دیفای در حال حاضر فاصله‌ی زیادی با رشد بی‌وقفه دارند.

نخستین و مهمترین دلیل، کارمزدهای بالای معاملات است. طی چند روز گذشته، انجام معامله با برترین پروتکل‌های اتریوم به صورت معمول بین 10 تا 20 دلار هزینه داشته است. جیکوب فرانک (Jacob Franek)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت داده‌های بلاکچین به نام کوین متریکس (Coin Metrics)، معتقد است که کارمزدهای بالا مانع از رشد فراگیر دیفای می‌شوند و آن را سخت می‌کنند:

نرخ گس (gas) برای این وضعیت گاوی دیفای سقفی خواهد گذاشت. انتظار می‌رود و احتمالا هم یک اتفاق خوب خواهد بود…که قیمت بالای گس به زودی طبیعی خواهد شد.

اما این برداشت نیز در اینجا وجود دارد؛ شیوه‌ای که در حال حاضر نظام بلاکچین اتریوم براساس آن تنظیم شده است، یعنی زمان‌های 13 ثانیه‌ای بلاک و پایین بودن توان عملیاتی داده‌ها، اجازه‌ی انجام بسیاری از معاملات پیچیده‌ی مالی را نمی‌دهد.

همچنین در بلندمدت سایه قانون‌گذاری نیز وجود خواهد داشت که می‌تواند تهدیدی برای رمزارزهای باثبات یا استیبلکوین‌ها و دیگر مکانیسم‌های مالی باشد. به عنوان مثال، اف ای تی اف (FATF) اخیرا اعلام کرده است که «دای (DAI)» اگرچه غیرمتمرکز است، اما به عنوان یک رمزارز باثبات باید مشابه دیگر مکانیسم‌های پرداخت آنلاین تحت قانون‌گذاری قرار گیرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *