دلایل محبوبیت لایت کوین (Litecoin) برای چارلی لی

دلایل محبوبیت لایت کوین (Litecoin) برای چارلی لی | همتاپی

لایت کوین، دهمین سالگرد خود را در سال 2021 رقم می‌زند. چه کسی بهتر از خالق آن می‌تواند همه چیز را در مورد این ارز ارزشمند بازگو کند؟

امسال سال خوبی برای تبدیل بیت کوین به لایتکوین است. این رمزارز که اغلب از آن به عنوان «بیت کوین نقره» یاد می‌شود. دهمین سالگرد تولد خود را در اکتبر جشن می‌گیرد.

خبرگزاری دکریپت، به تازگی گفتگویی با مؤسس لایت‌کوین، چارلی لی (Charlie Lee)، فارغ التحصیل MIT و کارمند سابق گوگل، داشته است. این خبرگزاری در مصاحبه‌اش از مزیت‌های این رمزارز از لی سوالاتی را پرسید. در ادامه پاسخ‌های او در قالب مطالبی مفید و کاربردی آمده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

1. طی 9 سال، لایت کوین هیچ‌گاه اختلال نداشته است

دو رمزارز برتر بازار رمزارزها، یعنی بیت کوین و اتریوم، هر دو گاهاً اختلالاتی را تجربه کرده‌اند. اما به گفته لی، لایت کوین از این قاعده مستثنی بوده است. لی به دکریپت گفت:

لایت‌کوین تقریباً 10 سال است که بی‌وقفه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. و یکی از معدود کوین‌هایی است که می‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. حتی بیت کوین نیز مشکلاتی هنگام یک فورک در مدت زمان معین با اختلالاتی روبرو بوده است. اما لایت کوین از زمان راه‌اندازیش در اکتبر 2011، هیچ‌گاه اختلالی نداشته است.

2. لایت کوین همیشه در لیست 10 رمز ارز برتر قرار داشته است

شاید لایت کویت در جدول رمز ارزها از لحاظ رتبه بالا یا پایین شده باشد، اما در تمام این مدت از نظر ارزش بازاری تقریباً جزو 10 رمز ارز برتر بوده است.

در حال حاضر لایت‌کوین بین دو رمز ارز چین‌لینک (LINK) و بیت کوین کش (BCH) در رتبه هشتم قرار دارد. از طرفی کوین‌های دیفای (DeFi)، مانند (WBTC)  و توکن Uniwap یعنی UNI، به سرعت در حال افزایش قیمت می‌باشند. لی گفت:

کوین‌های زیادی وجود دارند که بعد از 15 دقیقه از شهرتشان با افت شدیدی مواجه شدند. اما لایت کوین واقعاً هرگز از کانون توجه خارج نشده است؛ که این موضوع بسیار قابل توجه است.

3. الگوریتم ماینینگ لایت کوین، یک مزیت امنیتی به آن می‌بخشد

لایت کوین از الگوریتم ماینینگ متفاوتی نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند. الگوریتمی که لایت‎کوین از آن استفاده می‌کند اسکریپت (Scrypt) نامیده می‌شود، که هش ریت بهتری دارد.

لی توضیح داد که این خصوصیت در بیت کوین کش وجود ندارد. به عنوان مثال؛ بیت کوین، از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند، اما تسلط آن تنها حدود 2٪ است، که این امر باعث می‌شود در برابر حمله آسیب‌پذیرتر باشد. در عوض، تسلط اسکریپت لایت کوین در حدود 99٪ است.

لی در مقایسه لایت‌کوین و بیت کوین کش می‌گوید:

برای ماینرهای لایت‌کوین هیچ انگیزه‌ای برای حمله به لایت کوین وجود ندارد، زیرا آنها اساساً به خود حمله می‌کنند. در حالی که در مورد ماینرهای SHA-256، اگر آنها به بیت کوین کش حمله کنند و بخاطر آن بیت کوین کش از بین برود، آنها در واقع پول زیادی از دست نمی‌دهند، زیرا آنها می‌توانند به کار ماینینگ بیت کوین، بازگردند.

4. لایت کوین از جریان نقدینگی بالایی برخوردار است

لایت کوین در لیست هر صرافی بزرگ رمز ارزی، وجود دارد. از این رمزارز مانند بیت کوین، به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شود. اما کارمزد فوق العاده کم و روند سریعتر تراکنش‌های آن، به محبوبیت لایت‌کوین به عنوان ابزار مبادله افزوده است.

نمودار حجم معاملات رمزارزها | همتاپی

نمودار حجم معاملات رمزارزها. منبع: coinmarketcap

لی گفت:

اکنون ارزش کل بازار لایت کوین 8.5 میلیارد، و حجم معاملات آن 6.7 میلیارد دلار است. بیشتر شدن حجم معاملات از ارزش بازار آن، بسیار جالب توجه است، بنابراین جریان نقدینگی بسیار بالاست.

5. به غیر از بیت کوین، لایت‌کوین بیش از هر رمزارز دیگری در دستگاه‌های خودپرداز پشتیبانی می‌شود

در آخرین داده‌های CoinATM Radar، تعداد خودپردازهای عرضه‌کننده لایت‌کوین 9,425 مورد اعلام شده است. در حالی که اکنون تقریباً 15,000 دستگاه خودپرداز خدمات مربوط به بیت کوین را ارائه می‌دهند. سال گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که خدمات لایت کوین در 13,000 دستگاه خودپرداز در کره ارائه شده بود. این امر می‌تواند بدان معنا باشد که پشتیبانی از آن در سراسر جهان حتی از بیت کوین بیشتر است.

لایت کوین بیش از هر رمزارز دیگری در دستگاه‌های خودپرداز پشتیبانی می‌شود | همتاپی

لی گفت:

مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به خرید و فروش لایت کوین بپردازید، این دومین رمزارز برترِ پشتیبانی شده است.

6. لایت‌کوین توسط پی‌پال پشتیبانی می‌شود

در اکتبر سال 2020، پی‌پال (PayPal)، از پشتیبانی خود از بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت‌کوین رونمایی کرد. این خبر حاکی از آن بود که 350 میلیون مشتری آمریکایی این شرکت، اکنون می‌توانند کالاها و خدمات را با این رمز ارزها خریداری و با آنها پرداخت کنند. لی گفت:

مردم تصمیم گرفتند از لایت کوین پشتیبانی کنند، زیرا این یک ارز مفید و یکی از برترین ارزهاست.

البته، تمامی افراد جامعه رمز ارزها از علاقمند به استفاده از پی‌پال نیستند. انتقاداتی نسبت به شرایط و ضوابط آن وجود دارد، که می‌بایست رمزارزهای حساب شما نمی‌توانند به حساب‌های دیگر در داخل یا خارج از پی‌پال، منتقل شوند. با این وجود، این جریان درها را برای 26 میلیون فروشنده در پذیرش پرداخت‌های رمزارزی از جمله لایت‌کوین باز کرده است.

7. ویژگی‌های حریم خصوصی به لایت کوین اضافه می‌شوند

طی ماه‌های آینده، لایت کوین در حال اعمال تغییراتی اساسی می‌باشد تا اصطلاحاً قابلیت یکسان‌سازی (fungibility)، در آن ایجاد شود، به شکلی که یک کوین از کوین دیگر قابل تشخیص نیست. لی گفت:

این همان چیزی است که پول را قدرتمندتر می‌کند، زیرا همه سکه‌ها یا اسکناس‌ها یکسان می‌شوند. در حال حاضر ، این جریان شامل حال لایت کوین و بیت کوین نمی‌شود. 

وی توضیح داد:

حتما شنیده‌اید که برخی کوین‌ها وقتی به صرافی کوین بیس (Coinbase) واریز می‌شوند، حساب آن کاربر مسدود می‌شود. به این دلیل که آن کوین‌ها روزی در بازارهای خلاف بودند

 ویژگی اختیار حریم خصوصی و قابلیت یکسان‌سازی، MWEB، ارائه شده است، به این معنی است که کوین‌ها نمی‌توانند بواسطه موارد استفاده آنها در گذشته، مخدوش شوند. این یک ویژگی اختیاری است و به عنوان نوعی زنجیره جانبی (sidechain) عمل می‌کند. لی معتقد است که این یک نقطه قوت برای فروش‌ بالا خواهد بود.

8. تقریباً 2٪ لایت کوین در صندوق تراست گری‌اسکیل، قفل شده است

 هفته گذشته، زمانی که مدیر دارایی‌های دیجیتال شرکت سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل، رکورد دارایی‌های تحت مدیریت خود را به میزان 27.1 میلیارد دلار اعلام کرد، به تیتر اصلی اخبار بدل شد. این یکی از معدود راه‌هایی است که سرمایه‌گذاران سازمانی می‌توانند به واسط بیت کوین به اجرای نمایش بپردازند، بدون اینکه مجبور به نگه داشتن خود دارایی باشند.

صندوق تراست گری‌اسکیل قسمت اعظم بودجه خود را به بیت کوین اختصاص داده است. و بیشتر عناوین خبری را برای خود ایجاد کرده است. اما همچنین مدیر دارایی‌ها تعداد کمی از رمزارزهای دیگر از جمله لایت‌کوین را نیز در اختیار دارد.

نمودار لایت‌کوین صندوق تراست گری‌اسکیل | همتاپی

نمودار لایت‌کوین صندوق تراست گری‌اسکیل. منبع: Grayscale

لی با اشاره به اینکه 173 میلیون دلار لایت کوین در حال حاضر در آن قفل شده است- تقریباً 2٪ از کل لایت کوین‌های موجود گفت: 

لایت کوین صندوق تراست گری‌اسکیل واقعاً خوب عمل می‌کند. به سختی می‌توان فهمید که مجموع تقاضایی که از طرف سازمان‌ها برای لایت کوین وجود دارد، چقدر است. اما مشاهده این جریان، بسیار جالب توجه است.

9. لایت کوین پس از خارج شدن لی به حیات خود ادامه داد

لایت کوین شاید اولین رمزارز بزرگی باشد که باعث بروز چنین مسئله عجیبی با این عنوان شد که وقتی بنیانگذار ارزی، پول خود را از آن خارج می‌کند و یا به عبارتی دیگر از آن خارج می‌شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

لی به دلیل تضاد منافع و دلایل دیگر، لایت کوین خود را در پایان سال 2017، نزدیک به اوج رونق رمز ارزها فروخت. وی گفت که حتی پس از گذشت سه سال  مردم هنوز او را به دلیل فروش رمزارزهای خود ملامت می‌کنند. و حتی برخی او را مقصر خراب کردن کل بازار رمز ارزها می‌دانند. وی مصرانه در اینباره می‌گوید که این جریان «مسخره» است.

او ضمن اظهار ناراحتی از این مسئله گفت:

طبیعی است که چنین اتفاقی بیفتد؛ و من باید انتظار آن را می‌داشتم. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که من به این دلیل از لایت کوین خارج شدم که دیگر هیچ انگیزه‌ای نداشتم که روی آن کار کنم. اما موضوع کاملا برعکس است، چونکه لایت کوین فرزند من، و به اصطلاح میراث من است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *