چگونه می‌توان خرید و فروش بیت ­کوین را به صورت جهانی رشد داد؟

چگونه می‌توان خرید و فروش بیت ­کوین را به صورت جهانی رشد داد؟

با پذیرش بیت­ کوین در دنیای مالی سنتی، هنوز هم موانعی وجود دارد که باعث می‌­شود معامله­‌گران حرفه‌ای از خرید و فروش بیت کوین فاصله بگیرند. 

در حال حاضر، سرمایه‌­گذاری، نگهداری و انجام معاملات با بیتکوین و دیگر دارایی‌­های دیجیتال، در بالاترین حالت قانونی بودن خود می‌باشد. خبرهای اخیر درباره سرمایه­‌گذاری‌­های کلان مؤسسات، اطلاعیه اخیر دفتر نظارت بر ارزها (Office of Comptroller of thr Currency—OCC) در مورد استیبل‌­کوین­‌ها و رشد پروژه‌های ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سطح جهانی، کاملاً نشان می‌دهد که پذیرش ارزهای دیجیتال توسط موسسات، به نوعی اجتناب‌ناپذیر است. علاوه بر این، در معاملات بیت ­کوین و به طور کلی بازار رمزارزها، فرصت­‌های آربیتراژ زیادی برای معامله­‌گران حرفه‌­ای  وجود دارد. و این بازار معاملاتی، کاملا برای معامله­‌گران حرفه‌ای­‌تر آماده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

با این حال، اکثر قریب به اتفاق معامله‌­گران حرفه­‌ای هنوز فاصله خود را با بیت ­کوین و رمز ارزها حفظ می‌­کنند و در عوض در بازارهای فارکس، سهام، اوراق قرضه، کالاها و سایر دارایی‌­های غیر دیجیتال معاملات خود را انجام می‌­دهند.

اما چرا؟

پلتفرم‌­های معاملاتی موجود (مثل صرافی‌های جمینی (Gemini)، بایننس (Binance) کوین بیس (Coinbase) بیت‌هامب (Bithumb) و غیره)، شرایطی نظیر جریان نقدینگی در سطح جهانی، کشف قیمت جهانی و قابلیت انجام معاملات در سطح جهانی را که مؤسسات معامله‌­گر به آنها نیاز دارند، فراهم نمی‌­کنند. در عوض، هر یک از پلتفرم‌­های معاملاتی در بازار مجزای خود معاملات را انجام می‌­دهند، و در عین اینکه باعث ایجاد تفاوت قیمت‌­، تلف شدن زمان و کاهش میزان سرعت انجام معاملات می‌شوند، جریان نقدینگی را نیز به شدت محدود می­‌کنند.

زمانی که یک پلتفرم جهانی، با قدرت سازمانی بالا، جریان نقدینگی جهانی، کشف قیمت جهانی و قابلیت مهارتی و اجرایی در سطح جهانی شکل بگیرد، معامله­‌گران سازمانی و حرفه­‌ای به خرید و فروش بیت ­کوین خواهند پرداخت و به طور قابل توجهی حجم معاملات جهانی را افزایش می‌دهند. در نتیجه، جریان نقدینگی را نیز افزایش می‌دهند و حتی باعث بیشتر شدن جذابیت معامله‌­گری رمزارزها توسط سازمان‌ها می‌­شوند.

برای درک ملزومات چنین پلتفرمی، ابتدا باید انواع استراتژی­‌های معاملاتی را که حرفه­‌ای‌­ها دنبال می‌کنند و پیامدهای آن برای ملزومات این پلتفرم را درک کنیم. 

معامله­‌گران حرفه‌­ای استراتژی­‌های پیشرفته جهانی را بکار می‌­بندند

معامله­‌گران حرفه­‌ای هم برای جریان نقدینگی و هم برای کشف قیمت، نیاز به دسترسی به کل بازار جهانی دارند. حالتی را تصور کنید که در آن سهام شرکت اپل (AAPL) در بیش از 300 صرافی مختلف و به صورت جداگانه معامله می‌شود ولی در هر کدام از آنها تنها دارای یک جفت معاملاتی ارز فیات-AAPL وجود دارد (مثل، دلار-AAPL، یورو-AAPL، وون کره-AAPL و غیره). شرایط امروز دنیای خرید و فروش جهانی رمزارزها، چنین حالتی دارد.

در ادامه برخی از استراتژی­‌های عمده معامله‌­گری حرفه­‌ای و الزامات اجرایی آنها را بررسی می‌کنیم. بسیاری از معامله‌­گران سازمانی در بازارهای سنتی و جریان عظیم نقدینگی سرمایه، معمولاً از یک یا چند مورد از استراتژی­‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • استراتژی تجارت جفت (Pairs)
  • استراتژی مومنتوم (Momentum)
  • استراتژی بازگشت به میانگین (Mean Reversion): یعنی اگر رفتار یک دارایی را در طول زمان بررسی کنیم می‌بینیم که از میانگین فاصله می‌گیرند ولی مجددا تمایل دارند که دوباره به سمت میانگین باز گردند و لذا در بلندمدت حول یک خط نوسان می کنند. 
  • استراتژی موقیعت‌های خرید و فروش (Long/Short)
  • استراتژی نوسان‌گیری یا Swing Trading
  • اتوماتیک کردن فرآیند سفارش­‌گذاری (Smart Routing)
  • استراتژی‌ معاملات الگوریتمی (Algo strategies)
  • استراتژی اسکالپ (scalping)

هر یک از این استراتژی‌ها به نوعی، از ناکارآمدی‌­های بازار سواستفاده می‌­کنند. و این موارد در بازار خرید و فروش بیت ­کوین و رمزارزها بسیار زیاد است. می­‌پرسید چرا؟ در ادامه به چند نمونه از آنها نگاهی می‌اندازیم:

  • استراتژی‌ معاملات الگوریتمی: در ساده‌­ترین حالت‌های این استراتژی، معامله‌­گران به طور همزمان یک رمزارز را در یک صرافی خریداری می‌­کنند و آن را در صرافی دیگری می‌­فروشند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا این قبیل فرصت­‌ها در بازار رمزارزها بسیار زیاد است.
  • استراتژی­‌ موقعیت‌های خرید/ فروش: در موقعیت خرید شما دارایی‌­ها را با قیمت ارزان می‌خرید و در موقعیت فروش آن دارایی را با قیمتی بالاتر از قیمت خرید می‌فروشید. به عنوان مثال، در موقیعت خرید (long)، شما بیت کوین را با قیمت ارزان صرافی کوین‌بیس (Coinbase) می‌خرید، و در صرافی هوبی (Huobi) همان بیت کوین را که قیمت گذاری بالاتری دارد به فروش می‌رسانید (short).

متاسفانه، بازار معاملات رمزارزها، در عین اینکه فرصت­‌های آربیتراژ زیادی دارد، اما با کمبود ابزارهای لازم برای اجرای آنها مواجه است. 

ساختار بازار معاملات بیت ­کوین مانعی برای اجرایی شدن آن در سطح جهانی است

بازار معاملات رمزارزها بسیار پراکنده است. ساختار این بازار از یک سو فرصت‌های معاملاتی گسترده‌ای را ایجاد کرده، و از سوی دیگر موانع عظیمی را در مسیر اجرایی شدن آن در سطح جهانی بوجود آورده است.

سه عامل مهم بازار معاملات رمزارزها را تعریف می‌­کنند:

  1. هر صرافی رمزارزی بستر مبادلاتی کاملاً جداگانه‌­ای است که از بقیه جدا شده است. به عنوان مثال، معامله­‌گران صرافی جمینی (Gemini) معاملات خود را تنها با سایر معامله‌­گران این صرافی انجام می‌دهند. آنها تنها می‌توانند مطابق با عرضه، تقاضا و قیمت‌­های ارائه شده در این صرافی به خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بپردازند. 
  2. اکثر صرافی­‌ها فقط با ارز فیات محلی خود معاملات رمزارزها را انجام می‌­دهند. به عنوان مثال، معامله‌­گران در صرافی بیت‌هامب (Bithumb) تنها می‌­توانند با وون کره­ جنوبی (KRW) بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند و هیچ ارز فیات دیگری در این صرافی پذیرفته نمی‌­شود.
  3. هر صرافی یک فرآیند ثبت نامی مخصوص به خود را دارد. چرا که اجرای آنها برای فرآیند ضد پولشویی (AML) و احراز هویت (KYC) الزامی می‌باشد. 

پیامدهای مهم این موارد چنین است: اول اینکه برای انجام معاملات رمزارزی در سطح جهانی به چندین حساب معاملاتی نیاز است. دوم، قیمت‌ گذاری در بازارهای معاملاتی – به ویژه در بازارهای هر منطقه- می‌­تواند بسیار متفاوت باشد. و سوم، تقسیم بودجه می‌بایست در صرافی‌­های مختلف انجام شود و این امر به بودجه زیادی نیاز دارد.

مثالی در مورد قیمت ­گذاری بیت کوین: در زمان نگارش این مقاله، میان پایین‌ترین و بالاترین قیمت بیت ­کوین در 10 صرافی برتر جهان، اختلاف قیمتی 0.81 درصدی وجود داشت.

برای انجام معاملات به صورت جهانی، لازم در چندین صرافی حساب داشته باشیم و جریان نقدینگی برای هر صرافی به صورت محصور شده، جدا و مشخص است.

داشتن چندین حساب­ معاملاتی، مقرون به صرفه نبوده و غیرمتعارف است

شرکت­‌های معاملاتی سازمانی با حجم معاملات بالا که از استراتژی‌های جهانی استفاده می‌­کنند، با چالش­‌های اداری، فنی و اجرایی بسیاری روبرو هستند.

از نظر اداری:

هر صرافی با یک فرآیند مخصوص به خود از لحاظ انطباق با قوانین ضد پولشویی، احراز هویت و موارد دیگر همراه است. داشتن حساب در صرافی­‌های بیشتر، بار حقوقی و اداری بیشتری را نیز به همراه دارد.

از نظر فنی:

مؤسسات معاملاتی باید رابط­‌های برنامه‌­نویسی ­(APIs) را برای هر صرافی بصورت مستقیم مدیریت کنند. همچنین می‌بایست فرآیند تغییرات و بروزرسانی­‌های اجتناب‌ناپذیر را نیز مدیریت کنند، که این جریان هزینه­‌های فنی را افزایش می­‌دهد، در حالی که تفاوت چندانی ایجاد نمی­‌کند.

همچنین، داده‌­های بازار از صرافی­‌های مختلف باید جمع‌آوری و مقایسه شوند تا بتوان تصمیمات تجاری سودآوری اتخاذ کرد. جمع‌آوری و مقایسه داده‌­ها کار کوچکی نیست و تغییر در قالب داده­‌های هر صرافی، می­‌تواند این فرایند را مختل نماید.

از لحاظ اجرای معاملات در سطح جهانی:

چالش­‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. معاملاتی که نیاز به اجرای همزمان آنها در چندین پلتفرم است، می‌تواند هزینه‌­بر باشد، زیرا که سرمایه مورد نیاز می‌بایست بسیار بالا باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید معامله­‌گری یک میلیون دلار سرمایه دارد. برای خرید بیت­ کوین در یک صرافی با قیمت 52,000 دلار و فروش در صرافی دیگر با قیمت 53,000 دلار، دو انتخاب دارد:

انتخاب اول این است که معامله ­گر می‌تواند یک میلیون دلار از یک صرافی خرید کند، وجه خود را به صرافی دیگری انتقال دهد و سپس بفروشد. با این حال، این روند ممکن است از 10 دقیقه تا یک ساعت زمان ببرد. با این حال، در حالی که در انتظار انتقال وجه است، سود این معامله می‌تواند به راحتی از بین برود.

در انتخاب دوم، معامله‌­گر می‌تواند موجودی خود را در چندین حساب نگه دارد. در این حالت، معامله­‌گر می‌­تواند برای انجام معامله به 500,000 دلار فیات در صرافی یک، و 500,000 دلار بیت ­کوین در صرافی دو  نیاز داشته باشد. در واقع، همان سرمایه یک میلیون دلاری. همان معامله. اما با نصف سود در معامله.

هیچ یک از این کارها از نقاط قوت اصلی معامله‌­گران موفق، توسعه و اجرای استراتژی معاملاتی آنها نیست. هر کدام از این موارد از اهمیت بسزایی برخوردارند:

  • پذیرش سازمانی، زمان و همچنین منابع قانونی را می‌­طلبد
  • مدیریت کردن ‌APIها دست‌وپا‌گیر است. هیچ معامله­‌گری نمی‌­خواهد نگران مدیریت کردن API‌ها باشد.
  • جمع‌اوری و مقایسه داده­‌های قیمت ­گذاری نیاز است و مدیریت آن برای سازمان‌ها و یا افراد مقرون به صرفه نیست.

راه‌­های بهتری هم باید برای خرید و فروش بیت کوین وجود داشته باشد

تصور دنیایی که در آن معامله‌­گران سازمانی نه تنها بتوانند قابلیت­‌های مورد نیاز خود را بدست آورند، بلکه دردسرها و مشکلات عملی و فنی فعلی که باعث فاصله گرفتن آنها از این بازار شده است را از بین ببرند، نیاز به یک جهش ذهنی نیست. چنین چیزی را بارها و بارها در مورد تجارت الکترونیک و حتی در وب­سایت‌­های کاریابی مشاهده کرده‌­ایم. به عنوان مثال، پلتفرم‌­هایی که سایت­‌های دیگر را برای یافتن شغل و قیمت محصولات جستجو می‌کنند، و یک بازار تلفیق شده ارائه می‌دهند.

در دنیای معاملات رمزارزها، این بدان معناست که بسیاری از اطلاعات لیست سفارشات (order books) را از طریق مجموعه‌­ای از APIها تغذیه و مقایسه کرده و با یک ظاهر و یا پلتفرم مناسب که بتوان روی آن معاملات را انجام داد، ارائه کرد.

به عنوان مثال، در تصویر زیر نشان داده شده است که چگونه سه لیست سفارش واقعی به صورت یکپارچه نمایش داده می‌شوند. تصاویر زیر در 9 مارس 2021 ساعت 11:35 صبح به وقت آمریکا، از صرافی‌­های کوین بیس پرو (Coinbase Pro)، کوکوین (Kucoin) و هوبی (Huobi) گرفته شده است، به افزایش نقدینگی و کاهش ما­به ­التفاوت‌­ها توجه کنید.  بصورت جداگانه، ما­به‌التفاوت‌های 29.21، 25.73 و 6.72 دلاری و در حالت تلفیق شده، ما­به‌­التفاوت 0.01 دلاری آنها را می‌توان مشاهده کرد.

لیست سفارشات بیت کوین در صرافی‌های مختلف

لیست سفارشات خرید و فروش بیت کوین در صرافی‌های مختلف

به نظر آسان می‌­آید، اینطور نیست؟

با این حال، هیچ پلتفرم معاملاتی حرفه‌­ایی وجود ندارد که این قابلیت حیاتی را فراهم کند.

در حال حاضر هیچ پلتفرمی:

  • قیمت جهانی و اجرایی بودن آن را در میان کشورها فراهم نمی‌­کند
  • بهترین قیمت جهانی با یک ارز محلی ارائه نمی‌­دهد
  • جریان نقدینگی جهانی را جمع نمی­‌کند
  • دسترسی مستقیم به چندین صرافی را در سطح جهان امکان­‌پذیر نمی‌­کند
  • معاملات در سطح جهانی را از طریق یک حساب واحد فراهم نمی‌­کند
  • یک منبع داده کاملاً یکپارچه  و نرمال از بازار ارائه نمی‌­دهد

رشد معاملات سازمان‌ها، به ویژه در مقیاس جهانی، تا زمانی که به این الزامات مهم توجه نشود، به طور جدی آغاز نخواهد شد. بعد از این فرآیند است که بالاخره معامله‌­گران حرفه­‌ای بیت ­کوین می‌توانند از حاشیه میدان، پا به یک میدان معاملات جهانی واقعی بگذارند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *