افزایش حجم معاملات و تعداد آدرس‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۲

افزایش حجم معاملات و تعداد آدرس‌های بیت کوین در سال 2022 | همتاپی

در حالی که روبل در حال سقوط آزاد است، حجم معاملات بیت کوین و تعداد آدرس‌های شبکه بیتکوین در روسیه و اوکراین و دیگر نقاط جهان به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

حجم معاملات بیتکوین در برابر روبل روسیه به بالاترین سطح در یک سال گذشته رسیده است. هم‌زمان، تعداد افرادی که از گریونای (hryvnia)، واحد پول اوکراین، برای خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند به اوج خود رسیده است.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

ناتو و اتحادیه اروپا هنوز در خصوص اعزام نیرو به اوکراین برای مداخله با ارتش روسیه مردد هستند. با این حال، آن‌ها تحریم‌های مالی شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند و هدف از این تحریم‌ها را بی‌ثبات کردن اقتصاد روسیه و قطع ارتباط مالی آن با جهان غرب خوانده‌اند.

تحریم‌ها، اقتصاد روسیه و به ویژه پول ملی این کشور را در تنگنا قرار داده است؛ به گونه‌ای که روبل در عرض 24 ساعت حدود 25 درصد از ارزش خود را از دست داد.

برخلاف ارز فیات، شرکت ارائه‌دهنده داده‌های بازار ارزهای دیجیتال به نام کایکو (Kaiko) اعلام کرد که معاملات بیت کوین پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه در این کشور بشدت افزایش یافته است. به طوری که حجم معاملات بیتکوین در برابر روبل به بالاترین سطح از ماه می 2021 رسیده است. همزمان، معاملات بیتکوین با جفت ارز گریونای اوکراین نیز به اوج ماه اکتبر رسیده است. کلارا مدالی (Clara Medalie) رئیس تحقیقات کایکو در این مورد می‌گوید:

این روند به دنبال موجی از تحریم‌ها علیه روسیه است که بازارهای ارز را مختل کرده و باعث کاهش ارزش روبل در برابر دلار شده است.

مدالی خاطرنشان کرد که حجم معاملات کلی بیت کوین نیز در هفت روز گذشته افزایش یافته است. او افزود که نمودارهای تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که، افزایش فعالیت برای جفت‌های معاملاتی بیت کوین به گریونای (BTC/UAH) و بیتکوین به روبل (BTC/RUB) بزرگ‌تر از جفت معاملاتی بیت کوین به دلار (BTC/USD) بوده است.

کارشناسان معتقدند که عدم اطمینان مالی در منطقه اروپا باعث می‌شود روس‌ها به طور بالقوه پول خود را به دارایی‌های دیجیتال تبدیل کنند. در این یادداشت، معاون نخست وزیر اوکراین از صرافی‌های ارزهای دیجیتال خواست تا آدرس‌های کاربران مستقر در روسیه را مسدود کنند.

برخی از مراکز معاملاتی پیشرو قبلا اعلام کرده‌اند که از چنین درخواست‌هایی پیروی نمی‌کنند. جسی پاول (Jesse Powell)، مدیرعامل صرافی کراکن تاکید کرد که بیتکوین نشان‌دهنده ارزش‌های آزادی‌خواهانه است و بنابراین شرکت او نمی‌تواند حساب‌های مشتریان را بدون الزام قانونی مسدود کند. او همچنین فرض را بر این گذاشت که بسیاری از کاربران مستقر در روسیه احتمالاً مخالف جنگ هستند.

در همان زمان، صرافی بایننس اعلام کرد، «مقصود کریپتو، دستیابی به آزادی مالی بیشتر است» و چنین ابتکاری می‌تواند با مفهوم این طبقه دارایی مخالفت کند.

بیت کوین در ترکیه نیز جذاب شده است

در مورد کشورهایی که با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، باید به ترکیه نیز اشاره کرد. در سال میلادی گذشته، لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار سقوط کرد، که باعث شد بسیاری از مردم محلی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به دنبال ابزارهای پولی دیگری باشند. به این ترتیب، آن‌ها به ارزهای دیجیتال روی آوردند.

یک تحقیق در پایان سال 2021 مشخص کرد که بیت کوین (BTC) و تتر (USDT) محبوب‌ترین معاملات در برابر لیر در سه سال گذشته بوده‌اند. در ادامه این مطالعه تخمین زده شد که بیش از 16 درصد از کاربران کریپتو در جهان را کاربران ترکیه‌ای به خود اختصاص داده‌اند (به طوری که ترکیه را در رتبه چهارم بیشترین معامله‌گران در سراسر جهان قرار داده است).

رکورد جدید تعداد آدرس های نهنگ های بیت کوین در 10 ماهه گذشته

تعداد آدرس‌های بیت کوینی که بین 100 و 1,000 بیتکوین دارند، ناگهان افزایش پیدا کرده و به بالاترین حد خود در طی چند ماه اخیر رسیده است.

سرمایه گذاران بزرگ بیتکوین و آدرس هایی که حداقل بین 100 و 1,000 بیت کوین دارند، مجدداً به صورت انبوه شروع به خرید بیت کوین کرده‌اند.

کیف پول های دیجیتالی که اخیراً فعال بوده‌اند و اقدام به فروش بیت کوین های خود کرده‌اند، را «کیف پول های انباشت» (accumulation wallet) می‌نامند. و تعداد این کیف پول ها اکنون به رکورد جدیدی رسیده است. 

رقابت خرید بیت کوین در میان نهنگ‌ها

می‌توان اینطور نتیجه گرفت که این روزها، وضعیت «عدم اطمینان» شدیدی بر دنیای مالی حاکم است. در حالی که دنیا در آستانه گذار از تأثیر همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ و تغییر جهت تمرکز خود روی مبارزه با رشد تورم بود، روسیه تصمیم گرفت که عملیات نظامی ویژه‌ای را علیه اوکراین راه‌اندازی کند.

البته دور از انتظار نبود که این جنگ (اولین جنگ اروپا بعد از جنگ جهانی دوم)، باعث اختلالات قابل توجهی در قیمت‌ها در بازارهای کریپتو شود. و اول از همه، قیمت بیت کوین با اینکه رشد خوبی داشت و حتی به 45,000 دلار نیز رسیده بود، به شدت سقوط کرد.

افزایش اخیر قیمت بیت کوین نیز، به دنبال تحریم‌های شدیدی که غرب به دلیل تجاوزات روسیه علیه این کشور اعمال کرد، رخ داد. هدف اکثر این تحریم‌ها اقتصاد این کشور است و باعث فروپاشی قیمت روبل شد.

همزمان، داده‌های سایت تحلیلی بلاکچین (Glassnode) نشان می‌دهد که تعداد آدرس هایی که بین 100 تا 1,000 بیت کوین و بیشتر دارند، در مدت زمان کوتاهی به شدت افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن تحریم‌های مالی علیه روسیه و مسدود شدن حساب های مشتریان روسی توسط صرافی های آنلاین ارز دیجیتال، بسیاری گمان می‌کنند که بخشی از افزایش تعداد کیف پول‌های بزرگ بیت کوین، می‌تواند از طرف روسیه و یا حداقل مربوط به وقایع این کشور باشد.

تعداد والت های با بیش از 1,000 واحد بیتکوین- صرافی دیجیتال همتاپی

تعداد والت های با بیش از 1,000 واحد بیتکوین. منبع: سایت تحلیلی گلس نود

تعداد آدرس های با بیش از 100 واحد  بیت کوین- صرافی ارز دیجیتال همتاپی

تعداد آدرس های با بیش از 100 واحد  بیت کوین. منبع: سایت  تحلیلی گلس نود

تعداد «کیف پول های انباشت» رو به افزایش می‌باشد

داده‌های بیشتر از سایت تحلیلی گلسنود (Glassnode) نشان می‌دهد که اخیراً روند رشد «آدرس های انباشت» سرعت گرفته و به بالاترین حد خود رسیده‌ است. با توجه به داده‌های این سایت، این کیف پول های دیجیتال حداقل دو تراکنش ورودی داشته‌اند. هرگز اقدام به فروش بیت کوین های خود نکرده‌اند و در طی هفت سال گذشته فعال بوده‌اند.

البته شایان ذکر است که داده‌های این سایت تحلیلی، آدرس‌های شناخته شده متعلق به صرافی های آنلاین ارز دیجیتال یا شرکت‌های ماینینگ را مستثنی کرده است.

تعداد آدرس‌های انباشت بیتکوین- صرافی آنلاین همتاپی

تعداد آدرس‌های انباشت بیتکوین. منبع سایت تحلیلی گلسنود

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *