تولدت مبارک بیت کوین عزیز: اولین وایت پیپر رمز ارز ۱۲ ساله شد

تولدت مبارک بیت کوین عزیز: اولین وایت پیپر رمز ارز 12 ساله شد | همتاپی

دوازده سال از 31 اکتبر 2008 روزی که ساتوشی ناکاموتو مقاله‌­ی ساده­‌ی نه صفحه‌­ای (وایت پیپر بیت کوین) خود را با عنوان «بیت کوین: سیستم پرداخت نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر» منتشر کرد، می‌گذرد.

در این مقاله یک سیستم پرداخت آنلاین جدید به نام بیتکوین شرح داده شده بود که هنوز نویسنده (گان) آن ناشناخته مانده‌­اند. با توجه به نظر افراد مختلف، این مقاله باعث ایجاد انقلاب عظیمی در حوزه تکنولوژی مالی یا به نظر برخی دیگر سبب بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ شده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

کوین‌تلگراف به مناسبت سالگرد انتشار «بیت کوین: سیستم پرداخت نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر»، نظراتی را درباره چشم‌انداز نویسنده این وایت پیپر منتشر کرد. آیا ساتوشی ناکاموتو از روند توسعه و تکامل فناوری بیت کوین و بلاکچین در طول 12 سال گذشته راضی بوده است؟

جیمز آنجل (James Angel)، دانشیار دانشکده بازرگانی دانشگاه جورج تاون، به کوین تلگراف گفت:

این انقلاب مالی نه نتها با افزایش برنامه‌های دیفای (DeFi)، قراردادهای هوشمند و عرضه کوین روبرو بوده است، بلکه منجر به ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی می‌­شود.

همچنین، جینا پیترز (Gina Pieters)، استادیار گروه آموزشی دانشگاه اقتصاد شیکاگو، به کوین تلگراف گفت:

او از دیدن تکامل و کاربردهای جدید خوشحال خواهد شد.

تأثیر وایت پیپر بیت کوین (BTC) فراتر از امور مالی است. گاریک هیلمن (Garrick Hileman)، رئیس تحقیقات سایت Blockchain.com، در این زمینه به کوین تلگراف گفت:

شایسته است که تأثیر آن در کنار سایر نوآوری­‌های فنی بزرگ، مانند رایانه شخصی و اینترنت مورد توجه قرار گیرد.

آیا خالق افسانه‌ای بیت کوین ناامید شده است؟

همانطور که در عنوان مقاله ذکر شده است، چشم‌انداز ساتوشی ناکاموتو برای یک سیستم نقدی دیجیتال فرد به فرد (P2P) یا غیرمتمرکز بوده است. ساتوشی در وایت پیپر بیت کوین می‌نویسد: مشکل تجارت دیجیتال این است که این تجارت وابسته به مؤسسات مالی می‌باشد و افراد باید به موسسات مالی به عنوان اشخاص ثالث برای پردازش پرداخت‌­های الکترونیکی اعتماد کنند. این امر به خودی خود ضعف­‌هایی دارد. تراکنش‌­ها قابل برگشت هستند، بانک‌­ها مجبورند اختلاف را حل کنند و هزینه­‌های معاملات بالا است. اما ساتوشی در بند دوم مقدمه راه حلی ارائه کرده است:

آنچه به جای اعتماد مورد نیاز است، یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری است، که به هر دو طرف اجازه می‌­دهد بدون نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.

در طول 12 سالی که از انتشار این وایت پیپر می‌گذرد، در بین طرفداران بیت کوین نیاز به معاملات P2P، عدم نیاز به اشخاص ثالث به نوعی عقیده تبدیل شده است. اما اگر دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم، آیا این جنبه از دیدگاه ساتوشی برآورده شده است؟ دیوید یرماک (David Yermack)، استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی دانشگاه نیویورک، به کوین تلگراف می‌گوید:

من فکر می‌­کنم بزرگترین علت ناامیدی ناکاموتو می‌­تواند افزایش تمرکز حاکمیت بلاکچین در نهادهایی مانند استخرهای ماینینگ و حتی بانک‌­های مرکزی باشد که در آستانه راه‌اندازی رمزارزهای خود هستند. ماموریت ناکاموتو به چالش کشیدن برتری بانک­‌های مرکزی بود و از قضا به نظر می‌­رسد بزرگترین ناشران ارزهای دیجیتال خود بانک‌­های مرکزی باشند.

آنجل ادامه داد: ساتوشی از سیاست استخرهای استخراج  متمرکز که در حال حاضر بر پروتکل بیت کوین تسلط دارند، وحشت‌زده خواهد شد.

اما پیترز اضافه کرد:

ساتوشی از اینکه معاملات اولیه بیت کوین از طریق معاملات نظیر به نظیر انجام نشده است، بلکه توسط صرافی‌های متمرکز یا شرکت­‌ها انجام گرفته ناامید می‌شود.

خنثی کردن کلاهبرداری

موضوع کلاهبرداری در معاملات دیجیتال همیشه آشکار بوده است و در وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی راه حلی برای مسئله دوبار خرج کردن (double-spend) پیشنهاد کرده است. در خرج کردن مجدد کلاهبرداران یک کوین را دو بار خرج می‌­کنند و انجام این کار با ارزهای الکترونیکی دشوار نیست. ساتوشی این کار را با استفاده از سرور زمان‌سنج توزیع شده نظیر به نظیر برای اثبات محاسباتی ترتیب زمانی معاملات انجام داده است. به این ترتیب، ساتوشی توضیح داد، تراکنش‌هایی که از نظر محاسباتی غیرمعمول هستند، از فروشندگان در برابر تقلب محافظت می‌­کنند.

حل مسئله دوباره خرج کردن، امروز یکی از بزرگترین دستاوردهای ساتوشی است. بلاکچین بیت کوین وی هرگز هک نشده است (اگرچه در مورد بسیاری از صرافی‌­های رمزارز که معاملات بیتکوین انجام می‌دهند، این حرف صدق نمی­‌کند). اما هنوز هم کلاهبرداری مرتبط با پرداخت دیجیتال از سیستم خارج نشده است. آیا این امر بنیان‌گذار(ان) بیت کوین را ناامید کرده است؟

آنجل می‌­گوید :

ساتوشی از اینکه بیت کوین ابزار پرداخت روزمره نمی‌باشد، ناامید شده است، اما در عوض برای ذخیره ارزش و فرار از پرداخت مالیات چنین حسی نخواهد داشت. علاوه بر این، ساتوشی از افزایش نابرابری که تاریخ بیت کوین ایجاد کرده است، ناراحت خواهد بود. چند طرفدار اولیه تبدیل به نهنگ بیتکوین می‌­شوند ولی 99.99999٪ بقیه، نه!.

با این وجود، تصور می‌­شود خالق(خالقان) بیت کوین (چه زن، چه مرد و یا یک گروه) از وسعت مقبولیت بیت کوین متعجب خواهند شد، یرماک در این رابطه عنوان کرد:

ناکاموتو با رشد پروژه­‌های بلاکچینی و هزاران کوین و ارز دیجیتالی که به دنبال بحث بیت کوین ایجاد شده است، شگفت زده خواهد شد. یک شاهد قابل اثبات این است که ناکاموتو اندازه بلوک‌­های بلاکچین بیت کوین را در سال 2010 یک مگابایت در نظر گرفت و به طرز باور نکردنی ادعا کرد که همیشه می‌­توان این موارد را افزایش داد.

او هیچ وقت تصور نمی‌­کرد که بلاکچین ظرف پنج یا شش سال آینده سرریز داشته باشد، وی ادامه داد، این موضوع بسیار بحث برانگیز می‌­باشد و تاکنون نیز حل نشده است، و گسترش ظرفیت بیشتر بلاکچین در حوزه‌­های مختلف بیتکوین همچنان ادامه دارد.

هیلمن (Hileman) اضافه کرد، در 12 سال گذشته، بیشتر کد نرم افزار اصلی ساتوشی تغییر کرده و یا جایگزین شده است، اما هنوز بیت کوین کیفیت اصلی خود را حفظ کرده است، از جمله عرضه ثابت 21 میلیون کوین، دسترسی آزاد و مقاومت در برابر سانسور/ دستکاری. هیلمن معتقد است ساتوشی از بهینه­‌سازی­‌های مداوم نرم افزاری و بهبود این ویژگی‌­های اساسی که امروز هم ادامه دارد خوشحال است

آیا ساتوشی طرفدار محیط زیست بود؟

در حالی که در وایت پیپر بیتکوین چیزهای زیادی در مورد هزینه­‌های تراکنش، توان‌پردازنده‌ها (CPU)، نودهای شبکه، زنجیره‌­های اثبات کار و حتی مسئله Gambler’s Ruin وجود دارد، اما چیز زیادی در مورد دنیای پیرامون و محیط زیست نمی‌­گوید. آنجل ادعا می‌­کند که ساتوشی از آسیب­‌های زیست محیطی ناشی از مسابقه استخراج بیت کوین شوکه خواهد شد و افزود:

با نرخ هش فعلی و کارایی استخراج، استخراج بیت کوین به تنهایی حدود هفت گیگا وات برق مصرف می‌­کند، که معادل هفت نیروگاه چرنوبیل است. و گرچه از سیاست ساتوشی اطلاعات کمی در دست است، اما ابداع او، به عنوان اولین بلاک­چین رمزنگاری شده، با ایده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی آشفته خواهد شد، و در برخی موارد، این ارزها برای دولت‌­های سرکوبگر طراحی شده‌اند تا نظارت و کنترل بیشتری بر جمعیت آن­ها داشته باشند.

با تمرکز بر روی وایت پیپر، فرانکلین نول، یکی از مورخان پول و رئیس Noll Historical Consulting، به کوین تلگراف گفت:

نگرانی او مربوط به تراکنش‌های سریع، ناشناس، کم هزینه، بدون واسطه و غیر قابل برگشت بود. تاکنون تراکنش‌های بیت کوین و بسیاری دیگر از تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین با این سرعت، ناشناس یا کم هزینه نبوده‌اند. من معتقدم ساتوشی مایل است برای ذخیره و معامله بیت کوین از کیف پول‌­های غیر کاستدی (کیف پول ارز دیجیتال که کاربر کنترل دارایی خود را بدست دارد) بیشتر استفاده شود.

همچنین توضیح داد شرکت­‌های کاستدی که کلیدهای رمزنگاری خصوصی را از طرف صاحبان بیت کوین مدیریت می‌­کنند شبیه بانک­‌های سنتی هستند.

در عین حال، او معتقد است که ساتوشی طرفدار واسطه‌­های مالی مورد اعتماد نیز نبود.

میراث ساتوشی چیست؟

بعد از حدود یک دهه، اهمیت وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو چیست؟ در حوزه مالی، او شرکت‌­های مالی و بانک­‌های مرکزی را تشویق می‌کرد که در ارزیابی فناوری‌های خود، دیجیتالی شدن و همچنین برقراری پلتفرم‌­های دیجیتالی در اولویت قرار دهند. پیترز اظهار نظر کرد و ادامه داد در برخی موارد، مانند آزمایشات مجدد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، حتی اگر بانک‌ها مستقیماً از فناوری بلاکچین استفاده نکردند ولی به یافته‌های جدیدی در سیستم­‌های خود رسیدند.

نول اضافه کرد:

بیت کوین و بلاکچین اساساً دنیای پولی را تغییر داده اند. اصطلاحاتی مانند اثبات کار، فناوری دفتر کل توزیع شده، امور مالی غیرمتمرکز، پول قابل برنامه‌­ریزی و قراردادهای هوشمند. این اصطلاحات بخشی از واژگان افرادی است که درباره آینده پول و امور مالی به طور جدی صحبت می‌کنند.

هیلمن افزود:

ما همچنین در حال درک تأثیر بالقوه فناوری بلاکچین در حوزه­‌هایی خارج از امور مالی مانند هویت دیجیتال، پرداختن به مشکل اخبار جعلی و تقلب در انتخابات عمومی هستیم.

یرماک گفت:

انتشار مقاله ناکاموتو در سال 2008 نقطه عطف مهمی در ثبت سوابق مالی بود. ما تازه این مسئله را درک کردیم، اما به نظر می‌­رسد که آن­ها بازهم گسترده­‌تر هستند.

وایت پیپر بیت کوین، یک سند ساده اما کاملاً عجیب

در وایت پیپر بیت کوین کلمه انقلاب را پیدا نخواهید کرد. و در مورد لغو نظم اقتصادی یا کاهش فاصله بین فقیر و غنی چیزی وجود ندارد. این یک مقاله ساده در مورد پرداخت­‌های الکترونیکی است که چگونه می‌­توان آن­ها را به طور موثرتر انجام داد.

ساتوشی طبق شرایط خود، موفق شد. او قول یک سیستم پرداخت دیجیتال فرد به فرد (P2P) قابل اجرا را داد و توانست آن را با موفقیت اجرا کند. حال پس از 12 سال از ارائه ایده بیتکوین، ارزش این بازار 251 میلیارد دلار است.

این که آیا بیت کوین به محیط زیست نیز آسیب می‌­رساند، و یا مسائل مربوط به پولشویی یا حمایت از رژیم­‌های سیاسی، فراتر از محدوده مقاله وی می‌­باشد. آنچه می‌­توان گفت این است که تمرکز زدایی اقتصادی همچنان چالش‌­های حاکمیتی را به دنبال دارد. ارتباط فرد به فرد تا چه خواست جامعه خواهد بود؟ جامعه جهانی باید در این مورد تصمیم بگیرد.

نول به کوین تلگراف می گوید دوازده سال از انتشار بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر می‌­گذرد و لازم به یادآوری است که این یک حکم تاریخی است که انقلاب‌ها همیشه طبق برنامه‌­ریزی بنیانگذاران انجام نمی‌­شوند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *