بیانیه انجمن بلاک‌چین ایران درخصوص صرافی‌های ارز دیجیتال | همتاپی

بیانیه انجمن بلاک‌چین ایران در خصوص صرافی‌های ارز دیجیتال | همتاپی

انجمن بلاکچین ایران با انتشار بیانیه‌ای به سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مسدود کردن پلتفرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال بیانیه واکنش نشان داد.

متاسفانه به رغم درخواست‌های مکرر فعالان حوزه تبادل ارزهای دیجیتال و انجمن بلاک‌چین ایران از بانک مرکزی، هیئت دولت، شورای ملی فضای مجازی و مجلس محترم شورای اسلامی برای ایجاد بستر قانونی، بدون ایجاد مجوزهای جدید در حوزه مبادلات ارزهای دیجیتال، هنوز در این خصوص اقدامی موثری توسط این نهادها صورت نگرفته است. این تلاش‌ها در چارچوب طرح‌های مکتوب، مدون و با در نظر گرفتن تجربیات قبلی در ایران و سایر کشورهای فعال در حوزه فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال انجام شده است. 

با این حال در روزهای اخیر شاهد موضع گیری‌های غیر کارشناسی و شتاب‌زده‌ برخی مسئولین در این خصوص هستیم که می‌تواند عواقب منفی گسترده‌ای در آینده داشته باشد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

کارگروه تبادل رمز ارز انجمن بلاک‌چین ایران، قبل از هر چیزی هر اقدامی جهت مسدودسازی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال و درگاه‌های ریالی آن‌ها را محکوم می‌کند. به عقیده این انجمن مسدودسازی راه‌حل نیست!. با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته، مسدودسازی یکباره و برخوردهای سلبی با فناوری‌های نوین، علاوه بر هزینه‌های زیادی که برای کشور دارد، هیچ گاه موفق آمیز نبوده است. همه‌ی ما می‌دانیم فناوری سرانجام مسیر خود را پیدا می‌کند و نمی‌توان جلوی نیاز مردم به حرکت پیشروانه و همگام با فناوری‌های جدید را گرفت.

در بخشی از این بیانیه در رابطه با برخی از موضع گیری‌های انجام شده، چند نکته ذکر شده است. این نکات به شرح زیر است:

یکی از استدلال‌های مطرح شده در خصوص درخواست مسدودسازی ارائه خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال، روند نزولی بازار سرمایه و بورس کشور است که بعد از یک دوره روند صعودی رخ داده است. این در حالی است که نوسانات کوچک و بزرگ در هر بازار سرمایه امری طبیعی و قابل انتظار است. در طول دهه های گذشته نیز بارها شاهد نوسانات کوچک و بزرگ در این بازار بوده‌ایم، حتی در دو سال گذشته در بسیاری از بازارهای سرمایه سایر کشورهای جهان نیز تحت تاثیر پاندمی کرونا به کرات روند نزولی مشاهده شده است.

در این میان افراد فعال در بازارهای مالی وظیفه دارند در رابطه با خطرات و ریسک‌های سرمایه‌گذاری به مردم آگاهی برسانند تا آن‌ها بتوانند با بینش و دانش کافی اقدام کنند. اگر علت وجود نوسانات در یک بازار سرمایه را فقط و فقط متوجه بازار سرمایه دیگری بدانیم، کاری ناعادلانه، غیرکارشناسی و غیرمنطبق با واقعیات اقتصادی کشور است.

نگرانی‌های مطرح شده در رابطه با سکوهای ارائه خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال، دغدغه‌هایی به حق و منطقی در مورد امنیت اموال و سرمایه مردم است. در حالی که مسدودسازی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال و درگاه‌های ریالی آن‌ها باعث هدایت سرمایه مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی خواهد شد که بارها موجودی کاربران ایرانی را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بلوکه کردند.

خوشبختانه در حال حاضر پلتفرم‌ها و صرافی‌های معتبر و مطرح در ایران توسعه پیدا کرده‌اند. این پلتفرم‌ها با سرمایه‌گذاری گسترده و با استفاده از نیروهای فنی و توانمند ایرانی توانستند هزاران تراکنش رمز ارزی را در طول روز انجام ‌دهند. این پلتفرم‌ها سال‌های زیادی است که در زمینه تبادل ارزهای دیجیتال فعال هستند و توسط نهادهای امنیتی شناخته شده‌اند. علاوه بر این، این پلتفرم ها دارای آدرس فیزیکی بوده و در طول سال‌های فعالیت‌ خود کمترین پرونده شکایت یا اختلاف‌نظر با کاربران را داشته‌اند و توانسته‌اند رضایت آن‌ها را جلب کنند؛ بنابراین مسدود کردن درگاه‌ها، وب‌سایت‌ها و یا اپلکیشن‌های این فعالان معتبر باعث ظهور فعالان ناشناخته‌ای در کشور خواهد شد که در بستر غیرقانونی و با اهداف مجرمانه‌ای شروع به کار کرده‌اند. این اقدام در نهایت باعث افزایش تعداد پرونده‌های کلاهبرداری و فیشینگ در کشور خواهد شد.

کشورهای پیشرو و تازه‌وارد در زمینه ارزهای دیجیتال، با به رغم وجود بحران‌های متعدد به لزوم قانون گذاری در این حوزه به دلیل عقب نماندن از قافله فناوری‌های نوین و روزآمد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال تاکید می‌کنند. لذا انجام هرگونه اقدام نسنجیده در مورد مسدودسازی پلتفرم‌های تبادل ارزهای دیجیتال نتیجه‌ای جز فرصت سوزی نخواهد داشت. در نهایت نیز جوانان توانمند و با استعداد ایرانی در زمینه توسعه و پیشرفت علمی و فنی کشور دلسرد خواهند شد.

باید به یاد داشته باشیم که فناوری بلاک‌چین براساس شفافیت و عدم تمرکز طراحی شده است؛ به همین دلیل تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ نیاز به دانش فنی و کارشناسی دارد. به عبارتی دیگر برخورد با این پدیده جدید نیازمند تصمیماتی نوین و متفاوت دارد.

در پایان نیز، کارگروه تبادل رمز ارز انجمن بلاک‌چین، ضمن تاکید و اطلاع رسانی به علاقه‌مندان حوزه ارزهای دیجیتال در رابطه با ریسک‌های بالای سرمایه‌گذاری در این حوزه و لزوم افزایش آگاهی در این رابطه، از بانک مرکزی، مجلس محترم شورای اسلامی و سایر نهادهای ذی‌ربط درخواست  کرد، از مسدودسازی و ایجاد محدودیت برای فعالان باسابقه و معتبر کشور خودداری کنند و بستر و چارچوب قانونی موردنیاز برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را فراهم آورند.

کار گروه تبادل رمز ارز انجمن بلاک‌چین ایران امیدوار است با درک صحیح و مناسب از شرایط فعلی و اهمیت این فناوری‌های نوین در دنیای امروز، با کمک تشکل‌های مردمی و صنفی در زمینه تبادل ارزهای دیجیتال هرچه سریع‌تر در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» قانون‌گذاری شایسته توسط نهادهای مسئول انجام بگیرد تا جوانان مستعد ایرانی بتوانند در بستر قانونی، شفاف و غیرانحصاری به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارز دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *