بررسی قیمت بیت کوین و تحولات درون زنجیره‌‌ای در بیت کوین (هفته‌ی دوم مرداد)

بررسی قیمت بیت کوین و تحولات درون زنجیره‌‌ای در بیت کوین (هفته‌ی دوم مرداد) | همتاپی

با صعود قیمت بیت کوین تا 42,000 دلار، در این مقاله تصمیم داریم به بررسی میزان ذخایر بیت کوین و رفتار کاربران هنگام خرج کردن کوین‌ها درهفته‌ی گذشته بپردازیم.

بازار بیت کوین در هفته‌ی گذشته به شدت صعودی بود و فشار زیادی به فروشندگان نیز وارد شد. در هفته‌ی گذشته بازار بیتکوین در پایین‌ترین قیمت یعنی 35,326 دلار باز شد و به بالاترین سطح یعنی 42,388 دلار در یک روز نیز رسید. سرانجام پس از آنکه چند ماه قیمت بیت کوین یا نسبتا ثابت مانده بود و یا تا کف 29,000 دلار رسیده بود، این صعود قیمت باعث شد تا برخی از کاربران از آن استقبال کنند. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در این مقاله، رفتار بازار را در مقابل اولین کندل‌های پیاپی سبز بیت کوین بررسی می‌کنیم. همچنین، علاوه بر تحلیل میزان سودآوری به نحوه‌ی جمع‌آوری و رفتار فروش کاربران در این شبکه می‌پردازیم.

نمودار قیمت بیت کوین | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین. منبع: گلسنود

آیا صعود قیمت بیت کوین واقعی بود؟

پس از یک دوره‌ی طولانی که قیمت بیت کوین نزولی و رفتار کاربران پر از احساسات منفی بود، هفته‌ی گذشته بیت کوین با سرعت خود را به سمت بالا کشید. سوال کلیدی اینجاست که آیا این صعود قیمت بیت کوین قابل اعتماد است؟ (در حالی که همه به روند صعودی شک داشتند)، یا اینکه یک حرکت صعودی در روند نزولی بود؟

برای شروع این ارزیابی، ابتدا به سراغ سود و زیان تحقق یافته درون زنجیره‌ای می‌رویم. پس از یک دوره‌ی طولانی از ضررهای عظیم از ماه مه تا ژوئیه (صورتی)، معامله گران در این هفته بیش از 2 میلیارد دلار سود (میانگین 7 روزه) کردند. این امر نشان می‌دهد که بخشی از بازار بیت کوین‌های خود را فروخته و از بازار خارج شدند.

نمودار سود و زیان تحقق یافته در بیت کوین. زیان تحقق یافته (خط صورتی)، سود تحقق یافته (خط سبز رنگ) | همتاپی

نمودار سود و زیان تحقق یافته در بیت کوین. زیان تحقق یافته (خط صورتی)، سود تحقق یافته (خط سبز رنگ). منبع: گلسنود

معیار SOPR سود/زیان محقق شده را در کل بازار بدون در نظر گرفتن کوین‌های با طول عمر کمتر از یک ساعت ارزیابی می‌کند. به راحتی می‌توان در شبکه مشاهده کرد که از زمان فروش ماه مه اکثر خروج دارایی‌ها همراه با ضرر بوده است. با هر افزایش قیمتی که بیت کوین داشته است، معامله گران کوین‌های خود را فروخته‌اند. همین امر باعث شده است هر بار معیار SOPR به 1.0 رسیده و نقش سطح مقاومتی را داشته باشد.

در هفته‌ی گذشته شاخص SOPR به طور قابل توجهی رشد کرد، زیرا میزان سود درون زنجیره‌ای نیز افزایش یافت. و حالا موارد کلیدی که باید در اینجا در نظر داشت:

  • شاخص SOPR عدد 1 را بار دیگر تاچ کرده و سپس به سمت بالا حرکت کند: این امر نشان می‌دهد که سود‌های تحقق یافته پایان یافته است، بازار دست خریداران است و قدرت فروشندگان تماما توسط خریداران خنثی شده است.
  • شاخص SOPR به کمتر از 1 رفته و همانجا هم ماند: این امر نشان می‌دهد که معامله گران همچنان در ضرر هستند و فشار فروش باقی خواهد ماند.

نمودار شاخص SOPR | همتاپی

نمودار شاخص SOPR. منبع: گلسنود

طبق داده‌ها، مقداری از کوین‌هایی که در سود بودند فروخته شدند. با توجه به ارزیابی‌ها می‌توان دریافت که این کوین‌ها از کجا تهیه شده‌ بودند. اگر کوین‌های قدیمی (بالای 1 سال) را در نوارهای طول عمر خروجی‌های خرج شده (Spent Output Age Bands) بررسی کنیم، در می‌یابیم که چهار سیکل متمایز در بازار وجود داشته است.

  1. سیکل گاوی (صعودی): در اواخر سال 2020 تا سه ماهه اول  سال 2021، کوین‌های قدیمی‌تر با نرخ افزایشی فروخته می‌شدند.
  2. تشکیل سقف: که نشان‌دهنده‌ی ریزش از ماه فوریه تا مه سال 2021 است.
  3. تسلیم شدن سرمایه گذاران در برابر ریزش و قبول ریسک: در ماه‌های مه و ژوئن بازار به FUD بی‌سابقه‌ای واکنش نشان داد و قیمت بیت کوین 50 درصد ریزش داشت و به 29 هزار دلار رسید.
  4. حمله‌ی ناگهانی گاوها: در اواخر ماه ژوئیه، بازار به 29 هزار دلار رسید و سپس در هفته گذشته به شدت تا 42 هزار دلار نیز بالا رفت.

در یک سناریوی صعودی ایده‌آل، کوین‌های قدیمی‌تر نسبتاً راکد باقی می‌مانند، فروش بسیار کم است یا کاهش می‌یابد و کاربران قصد نگهداری (Hodl) کوین‌های خود را دارند. اگر کوین‌های قدیمی‌تر به فروخته شوند، اما قیمت‌ها همچنان صعودی باشند، این نشان می‌دهد که یک روند صعودی فیک در کار است و بازار عرضه را جذب می‌کند.

و بالعکس، اگر کوین‌های قدیمی‌تر، در بازار نزولی به فروش برسند و قیمت‌ها دائما کاهش یابند، ممکن است باعث از سرگیری روند نزولی شود. این امر نشان می‌دهد که بازار برای خنثی کردن عرضه دچار مشکل است.

نمودار Spent Output Age Bands. | همتاپی

نمودار Spent Output Age Bands. منبع: گلسنود

بدون در نظر گرفتن کوین‌های جدید ( با طول عمر کمتر از 1 هفته)، امواج HODL Realized Cap (سود حاصل از هودل) طرف دیگر این معادله را به ما نشان می‌دهد. رفتار معمول بازار صعودی این است که کوین قدیمی به منظور کسب سود فروخته می‌شوند و سرمایه گذاران جدید آنها را خریداری می‌کنند و «عرضه کوین‌های جوان» افزایش می‌یابد. سرانجام ، بازار نمی‌تواند عرضه بیشتر را خنثی کند (زیرا از ظرفیت بازار خارج است) و در نتیجه بازار نزولی می‌شود. با خروج دلالان و جمع شدن پول هوشمند، حجم زیادی از کوین‌های جوان روانه‌ی کیف پول سرد (cold storage) می‌شوند.

سرانجام، عرضه کوین‌های جوان کاهش می‌یابد و سرمایه گذاران شروع به انباشتن این کوین‌ها (به صورت انبوه) در کیف پول می‌کنند. اغلب اوقات، هنگامی که بازار از فاز نزولی خارج می‌شود، بازار گاوی شروع می‌شود که نتیجه‌اش انباشتگی انبوه بیت کوین‌ها توسط سرمایه گذاران است (بنفش). بیت کوین‌های قدیمی برای افزایش نقدینگی بازار فروخته می‌شود که دوباره عرضه کوین‌های جوان را افزایش می‌دهد. 

این هفته، شاهد رشد قابل توجهی در افزایش کوین‌های جوانتر بودیم که نشان دهنده کف بازار نزولیست. در یک سناریوی صعودی، با وجود شک و احساسات منفی به روند، بازار همچنان بالا می‌رود (زیرا از قبل هودل کردن نیز صورت گرفته است). اما در یک سناریوی نزولی، روند عرضه‌ی بیت کوین‌های جوان سرعت می‌یابد که نشان دهنده‌ی حس منفی سرمایه گذاران برای نگه داشتن است که نتیجه آن افزایش عرضه می‌باشد.

نمودار امواج سود حاصل از هودل (Realised Cap HODL waves) | همتاپی

نمودار امواج سود حاصل از هودل (Realised Cap HODL waves). منبع: گلسنود

و در پایان برای بررسی عرضه، دو گروه از ماینر‌ها را بررسی می‌کنیم:

  •     ماینرهای آفلاین که مجبور به مهاجرت از چین شده و متحمل هزینه‌های زیادی شدند.
  •     ماینرهای آنلاین که به دلیل آفلاین بودن نیمی از ماینرها (کم بودن رقابت) با سودآوری بالایی کار کردند.

حجم خالص انتقال از ماینرها به صرافی‌های ارز دیجیتال از اواسط تا اواخر ژوئیه به کمتر از 100 بیت کوین در روز رسید. با این حال، در هفته‌ی گذشته، شاهد افزایش انتقال تا حدود 300 بیت کوین در روز بودیم، که نسبت به پایین‌ترین سطح ماه ژوئیه 3 برابر افزایش یافته است. به خاطر داشته باشید که در طول سال‌های 2020 و 2021، این یک عدد کاملا معمول است. این امر نشان‌دهنده‌ی انعطاف‌پذیری صنعت استخراج بیت کوین است که به موجب آن نیمی از ماینرها ممکن است به دلیل مشکلاتی به قدرت فروش (نزول قیمت) بیفزایند، در حالی که نیمی دیگر که همچنان فعال هستند، جای خالی ماینرهای آفلاین را پر می‌کنند و بیش از پیش به انباشت بیت کوین‌ها می‌پردازند.

نمودار حجم انتقال بیت کوین از ماینرها به صرافی‌های ارز دیجیتال | همتاپی

نمودار حجم انتقال بیت کوین از ماینرها به صرافی‌های ارز دیجیتال. منبع: گلسنود

کاهش عرضه در صرافی‌های ارز دیجیتال

تا اینجا رفتار فروش کاربران را در واکنش به حرکات مثبت قیمت بررسی کردیم. در این بخش به بررسی مبادلات بین صرافی‌ها و کیف پول‌های درون زنجیره‌ای می‌پردازیم.

معیار تغییر پوزیشن خالص صرافی‌ها (The exchange net position change)، نشان دهنده‌ی میزان خروجی (قرمز) و ورودی (سبز) همه صرافی‌ها می‌باشد. نسبت به ماه نوامبر 2020 هفته‌ی گذشته حجم بسیار زیادی بیت کوین‌ از صرافی‌ها خارج شد. نرخ خروجی بیت کوین در هفته‌ی گذشته به بیش از 100 هزار بیت کوین در ماه رسید.

نمودار تغییر پوزیشن خالص صرافی‌ها | همتاپی

نمودار تغییر پوزیشن خالص صرافی‌ها. منبع: glassnode

مقدار فعلی موجودی صرافی‌ها، به کف 13.2% سال 2021 رسیده است. این امر نشان‌ می‌دهد که پس از ورود حجم زیادی از ورودی به داخل صرافی‌ها در ماه مه، حالا شاهد خروج حجم زیادی از کوین‌ها هستیم (که معمولا باعث صعود می‌شود).

نمودار موجودی تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال | همتاپی

نمودار موجودی تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال. منبع: glassnode

یکی دیگر از اتفاقات جالب هفته‌ی گذشته، تعامل بین کوین‌های موجود در صرافی‌های بزرگ کوین بیس (Coinbase) و بایننس (Binance) است. در بیشتر روزهای سال 2021، کوین بیس شاهد خروج دارایی‌ها بود، در حالی که  صرافی ارز دیجیتال بایننس بیشترین ورود دارایی‌ها را داشت.

اما با خروج 37.5 هزار بیت کوین در هفته‌ی گذشته به نظر می‌رسد این روند برای بایننس متوقف و معکوس شده باشد. موجودی کوین بیس در ماه ژوئن بدون تغییر ماند. در اواسط ماه ژوئیه 30 هزار بیت کوین وارد این صرافی شد و هفته‌ی گذشته 31 هزار بیت کوین نیز خارج شد. از اواسط ماه مه گردش مالی زیادی در این صرافی نبود که ممکن است شروع‌کننده دوره دیگری از خروج  دارایی‌ها باشد و این یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نمودار جریان موجودی صرافی‌های کوین بیس و بایننس | همتاپی

نمودار جریان موجودی صرافی‌های کوین بیس و بایننس. منبع: glassnode

احساسات معامله گران انبوه

برای ارائه یک نمای کلی از گردش معاملات در کل شبکه، می‌توانیم از معیار پویایی بازار به صورت استاندارد و شخصی‌سازی شده استفاده کنیم که دارای ویژگی‌های زیر است:

  •     در روندهای صعودی بیشتر از آنکه کوینی ایجاد شود، کوین‌ها سوزانده می‌شوند ( فروش کوین‌های قدیمی)
  •     در روندهای نزولی که رکود وجود دارد، نگهداری کوین‌ها صورت می‌گیرد
  •     شخصی‌سازی و فعالیت‌های مستقل درون شبکه‌ای خارج از فرآیندهای تراکنشی فضای نقل و انتقالات انجام می‌شود

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، بازار تقریبا بلافاصله پس از فروش ماه مه وارد فاز انباشتگی خرید (accumulation) شده است. به تازگی معیار پویایی (به صورت استاندارد) به طور قابل توجهی رشد کرده، که نشان می‌دهد حجم بالقوه‌ی زیادی از بیت کوین‌های قدیمی خرج شده‌اند. با این حال، برای نسخه شخصی‌سازی‌شده چنین رفتاری مشاهده نمی‌شود، که نشان دهنده این است کوین به عنوان «درونی (خارج از شبکه)» طبقه‌بندی شدند و احتمالاً در حال وارد شدن به یک کیف پول سرد هستند. 

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که نگهداری و جمع‌آوری دارایی توسط سرمایه گذاران محتمل‌ترین روند غالب در بازار کنونی است.

نمودار پویایی بیت کوین | همتاپی

نمودار پویایی بیت کوین. منبع: سایت تحلیلی گلسنود

امواج سود حاصل از هودل کردن (The Realised Cap HODL waves) بسیار مشابه با روند صعودی میزان انباشت کوین‌هایی است که کمتر از 3 ماه گذشته خریداری شده‌اند.

این رفتار مقدمه یک انفجار صعودیست. در سال 2021 میزان هولد کردن (~25%) است در حالی که در سال 2018  (~15%) بود. قله‌های صعودی این نوارها نشان‌دهنده این است که کوین‌ها مدت زمان طولانی‌تری هولد شده‌اند. (هر چه قله بالاتر باشد، روند صعودی‌تر می‌باشد و بالعکس)

فراموش نکنید علیرغم اینکه جمع‌آوری و مدت نگهداری کوین‌ها در حال افزایش است، اما همانطور که در سال‌های 2018 تا 2020 مشاهده کردیم، توسعه یک حرکت صعودی کامل می‌تواند زمانبر باشد.

نمودار امواج سود حاصل از هودل کردن (کوین‌هایی که بیش از سه ماه خریداری شده‌اند) | همتاپی

نمودار امواج سود حاصل از هودل کردن (کوین‌هایی که بیش از سه ماه خریداری شده‌اند). منبع: سایت تحلیلی گلسنود

به علاوه، میزان هولد کردن کاربران درون زنجیره‌ای بیت کوین، که به عنوان آدرس‌هایی با مالک یکسان شناخته می‌شود، را می‌توان مورد بررسی قرار داد. تهاجمی‌ترین انباشت‌کنندگان بیت کوین از ماه مه گروه‌های میگو تا خرچنگ بوده‌اند که کمتر از 10 بیت کوین دارند. این دارندگان کوچک در حال حاضر مالک 13.8 درصد از کل بازار هستند و روند انباشت کوین‌های این گروه‌ها از ماه مه سریع‌تر شده است. نکته جالب اینجاست، گروهی که 1 الی 10 عدد بیت کوین را در ژانویه فروخت، اکنون در حال خرید مجدد می‌باشند (که در کف نمودار با رنگ سبز کمرنگ مشخص شده است)!

و نکته پایانی: فعالیت‌های درون زنجیره‌ای همچنان پایین هستند. تعداد تراکنش‌های کاربران شبکه همچنان 38 درصد کمتر از قله ماه فوریه باقی مانده است (در حال حاضر حدود 200 هزار تراکنش در روز انجام می‌شود). درحالی که پرایس اکشن اغلب اوقات همچنان می‌تواند صعودی باشد، اما کف کنونی مانند کف ماژور سال‌های 2018 و 2019 عمل می‌کند.

نمودار تعداد تراکنش‌های بیت کوین | همتاپی

نمودار تعداد تراکنش‌های بیت کوین. منبع: سایت تحلیلی گلسنود

در هفته‌ی گذشته، شاهد افزایش تدریجی حجم معاملات بودیم. حجم معاملات با افزایش 94 درصدی از کمترین میزان یعنی 4.7 میلیارد دلار در روز به حدود 9.1 میلیارد دلار در روز رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضای شبکه با تعداد کاربران کمتری انجام شده است، اما تراکنش‌ها از لحاظ حجمی افزایش یافته‌اند. این موضوع می‌بایست بیشتر بررسی شود. 

نمودار حجم معاملات کاربران بیت کوین | همتاپی

نمودار حجم معاملات کاربران بیت کوین (میانگین متحرک 7 روزه)

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *