بررسی تحولات قیمت بیت کوین در هفته‌ی آخر اردیبهشت ماه

بررسی تحولات قیمت بیت کوین در هفته‌ی آخر اردیبهشت ماه

تغییر تمایلات ایلان ماسک نسبت به بیت کوین سبب شد که فروشندگان تازه وارد از ترس ضرر بیت کوین‌هایشان را بفروشند و دارندگان بلند مدت به جمع آوری کوین مشغول شوند.

قیمت بیت کوین در هفته جاری بیش از 26.1 درصد افت داشته است، زیرا بازار به مجموعه توییت‌های منتشر شده توسط ایلان ماسک واکنش نشان داد. وی، در توییت‌های خود در مورد مصرف برق با استفاده از استخراج گواه اثبات کار (Proof-of-Work) ابراز نگرانی کرده بود. قیمت بیت کوین در آغاز هفته 59،463 دلار بود و با انتشار توئیت‌های ایلان ماسک به 43,963 دلار سقوط کرد.

ایلان ماسک در توییت‌های خود ادعاهای متفاوتی را مطرح کرد، از عوامل منفی ناشی از مصرف انرژی گرفته تا بلوک‌های 10 برابر سریع‌تر و بزرگ‌تر دوج کوین که آنها را جایگزین مناسبی برای بیت کوین می‌داند. اگرچه این امر برای بسیاری از هولدرهای بیت کوین رویدادی طبیعی بود، اما متأسفانه، سردرگمی گسترده‌ای را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرد.

در پی این اتفاق، واکنش‌های متفاوتی را می‌توان مشاهده کرد: فروش ناشی از ترس (panic selling) در تازه واردین بازار ارزهای دیجیتال و آرامش نسبی هولدرهای بلند مدت. بسیاری از تحرکات عرضه و تقاضا مشابه رشد چشمگیر قیمت بیت کوین در سال 2017 بوده، اما تفاوت‌های منحصر به فردی با آن زمان دارد که اعتماد گاوها و خرس‌ها را به چالش خواهد کشید.

قیمت بیت کوین در هفته 20ام سال 2021 | همتاپی

قیمت بیت کوین در هفته 20ام سال 2021

ارزیابی اصلاح قیمت بیت کوین

در ابتدا، مقیاس این اصلاح قیمت بیت کوین را در مقایسه با بازارهای صعودی سال‌های 2017 و 2021 ارزیابی خواهیم کرد. در حال حاضر، نسبت به بالاترین رقم ثبت شده در 13 آوریل (63.6 هزار دلار) بیش از 28 درصد قیمت بیت کوین اصلاح شده است. این عمیق‌ترین اصلاح قیمت در بازار گاوی فعلی است، هر چند با پنج پولبک (pull-back) عمده در طی بازار گاوی سال 2017 مطابقت دارد.

بازار گاوی 2021، که رکوردهای جدید زیادی در آن به ثبت رسید، حدوداً 200 روز ادامه داشته که در مقایسه با بازار گاوی سال 2017 نسبتاً کوتاه است.

نمودار اصلاح قیمت بیت کوین نسبت به بیشترین قیمت ثبت شده | همتاپی

نمودار اصلاح قیمت بیت کوین نسبت به بیشترین قیمت ثبت شده. منبع: گلس نود

تعداد نهادهایی که در سود هستند، می‌توانند اطلاعات گسترده‌ای از تمامی بخش‌های بازار را ارائه دهند. این اصلاح قیمت باعث شده است بیش از 23 درصد از نهادهای موجود در بازار (کیف پول‌های مستقل و منحصر به فرد) در ضرر باشند. این دوره تنها با سه دوره روند صعودی از سال 2016، مقایسه شده است. توجه داشته باشید که همه این پولبک‌های مقایسه شده با رویدادهای نسبتاً شدیدی همراه بودند:

  • اولین پولبک سال 2016، در پی 2 سال بازار خرسی
  • اولین پولبک سال 2019، پس از 1.5 سال بازار خرسی که بیشتر توسط فروشندگان کوتاه مدت معاملات اهرم دار (leveraged) بوجود آمد.
  • عملکرد ثابت بازار ارزهای دیجیتال در سال 2020، در پی عدم قطعیت جهانی پس از افت قیمت ناشی از بیماری کووید 19 در 12 مارس.

نمودار نهادهایی که در سود هستند به درصد | همتاپی

نمودار نهادهایی که در سود هستند به درصد. منبع: گلس‌نود

فروش عجولانه تازه واردها

فروش عجولانه کوین توسط تازه واردین بازار ارزهای دیجیتال، سبب شد که خسارت قابل ملاحظه‌ای به آنها وارد شود و شاخص‌های SOPR (نسبت سود خروجی هزینه شده) و STH-SOPR بار دیگر به زیر 1.0 رسیدند. هر دوی این معیارها، میزان سود حاصل از کوین‌هایی که روی زنجیره (on-chain) در جریان هستند را بررسی می‌کنند. مقادیر بالاتر از 1.0 نشان می‌دهد که کوین‌های سودآور در جریان بوده و مقادیر کمتر از 1.0 نشان‌دهنده این است که اکثر کوین‌ها آخرین بار با قیمت‌های بالاتر منتقل شده‌اند.

معیار SOPR کل بازار را در نظر گرفته و تمام کوین‌های با طول عمر کمتر از 1 ساعت (که معمولاً هاپ‌های موقتی بوده و به لحاظ اقتصادی بی‌اهمیت هستند) را فیلتر می‌کند. STH-SOPR تنها کوین‌های کمتر از 155 روز را فیلتر کرده و بنابراین نشان‌دهنده افرادی است که در چرخه فعلی بازار گاوی به خرید بیت کوین مشغول بوده‌اند.

هر دو معیار به زیر 1.0 رسیده‌اند، این امر حاکی از آن است که کل ضرر و زیان بر روی زنجیره صورت گرفته و این تاثیر در STH-SOPR بارزتر است. در شاخص STH-SOPR این دومین افت عمده کمتر از 1.0 در طی این اصلاح بوده که نشان‌دهنده فروش ناشی از ترس است.

نمودار شاخص SOPR و STH-SOPR | همتاپی

نمودار شاخص SOPR و STH-SOPR. منبع: گلس نود

همچنین، در تعداد کل آدرس‌ والت‌هایی که موجودی بیت کوین غیر صفر دارند، یک پولبک حدود 2.8 درصدی مشاهده می‌شود. اخیرا تعداد این آدرس والت‌ها رکورد 38.7 میلیون را ثبت کرده بودند. در مجموع تعداد 1.1 میلیون آدرس والت، تمامی ‌کوین‌های جمع‌آوری شده خود را در طی این اصلاح قیمت خرج کردند. این امر نیز فروش ناشی از ترس را تایید می‌کند.

تعداد آدرس والت‌هایی که موجودی غیر صفر دارند | همتاپی

تعداد آدرس والت‌هایی که موجودی غیر صفر دارند. منبع: گلس نود

چنانچه الگوی دوره‌ای ذخیره کل (total supply) دارندگان کوتاه مدت (STH) را بررسی نماییم، الگوی فروش ناشی از ترس مشهود است. این الگو مشابه وضعیتی است که در سال 2017 رخ داد. براساس نمودار، هنگامی که دارندگان جدید بخش نسبتاً زیادی از کل ذخیره را در اختیار داشته باشند، بازار بیت کوین به اوج خود می‌رسد، یعنی حداکثر عرضه کوین در دستان سرمایه‌گذاران ضعیف‌تر بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که کوین‌های متعلق به دارندگان کوتاه مدت (STH)، هم از نظر حجم و هم از نظر درصد عرضه در گردش، نسبت به سال 2017 بسیار کمتر است. کوین‌های دارندگان جدید اخیراً 28 درصد از عرضه در گردش (5.3 میلیون بیت کوین) را می‌باشد. این رقم نسبت به بالاترین سطح سال 2017، 9 درصد کمتر است.

با توجه به گستردگی معاملات بیت کوین، می‌توان شاهد ورودی‌های بزرگتر سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال بود که در میزان ارزش بازار این رمزارز نیز تاثیر دارد. همچنین این امر نشان‌دهنده‌ی یک پولبک بزرگتر در این چرخه گاوی می‌باشد، زیرا دستان ضعیف (weak hands) تسلیم شده و دستان قوی (strong hands) شروع به جمع کردن کوین‌های ارزان می‌باشند.

نمودار بیت کوین‌های ذخیره شده توسط دارندگان کوتاه مدت | همتاپی

نمودار بیت کوین‌های ذخیره شده توسط دارندگان کوتاه مدت. منبع: گلسنود 

افزایش جریان‌های ورودی به صرافی

 در ابتدای اصلاح قیمت بیت کوین، میزان کل جریان ورودی بیت کوین (BTC) به صرافی‌های ارز دیجیتال با میزان خالص ورودی 27.5 هزار بیت کوین، افزایش یافت. این امر فروش ناشی از ترس را تایید می‌کند. همچنین، مقدار مذکور تنها با رویدادهای فروش مارس 2020 و توزیع طرح پانزی پلاس توکن (PlusToken) در سال 2019 مقایسه می‌شود.

با این حال، واقعیت‌های متفاوتی در دو صرافی بزرگ بایننس (Binance) و کوین بیس (CoinBase) مشاهده می‌شود.

نمودار جریانات ورودی و خروجی صرافی‌های ارزهای دیجیتال | همتاپی

نمودار جریانات ورودی و خروجی صرافی‌های ارزهای دیجیتال. منبع: گلسنود

عمدتاً، اشخاص غیر آمریکایی در صرافی بایننس سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه گذاران و دلالان خرده فروشی، این صرافی را ترجیح می‌دهند. همچنین، بایننس دریافت‌کننده سهام اصلی (lions share) خالص جریان ورودی بوده است. حجم جریان ورودی و خروجی در چند ماه گذشته افزایش یافته که این امر نشان‌دهنده تغییر احساسات کاربران صرافی بایننس است. این امر حاکی از آن است که جریان ورودی اخیر احتمالاً توسط سرمایه گذاران جدید بازار و به دلیل چرخش سرمایه به سمت دارایی‌های رمزارزی دیگر، هدایت می‌شود.

نمودار جریانات ورودی و خروجی صرافی بایننس | همتاپی

نمودار جریانات ورودی و خروجی صرافی بایننس. منبع: گلس نود

برعکس، از زمان شکسته شدن بالاترین قیمت‌ 20 هزار دلاری، صرافی کوین بیس شاهد خالص جریان خروجی بیت کوین بوده است. این روند در هفته گذشته نیز ادامه داشته است. صرافی کوین بیس برای انباشت نهادی ایالات متحده در نظر گرفته شده و میزان برداشت‌های روزانه معمول (10 تا 20 هزار بیت کوین در روز) نشان می‌دهد که خریداران بزرگتر به جمع آوری بیت کوین در طی این اصلاح قیمت ادامه می‌دهند.

نمودار جریانات ورودی و خروجی صرافی کوین بیس | همتاپی

نمودار جریانات ورودی و خروجی صرافی کوین بیس. منبع: گلس نود

خریداری کوین توسط دارندگان بلند مدت

برخلاف تازه واردها، دارندگان بلند مدت در حال خرید بیت کوین‌های ارزان هستند. در حالی که تعداد آدرس‌های غیر صفر (non-zero addresses) در طی این اصلاح قیمت کاهش یافته است، اما تعداد آدرس‌هایی که مشغول انباشت بیت کوین بوده‌اند، به میزان 1.1 درصد افزایش یافته‌اند. آدرس‌های انباشت‌کننده (Accumulation addresses) به آدرس‌هایی گفته می‌شوند که دارای حداقل دو تراکنش ورودی بوده، اما هیچ بیت کوینی را خرج نکرده‌اند.

نمودار ‌تعداد ‌آدرس والت‌هایی که به انباشت بیت کوین می‌پردازند | همتاپی

نمودار ‌تعداد ‌آدرس والت‌هایی که به انباشت بیت کوین می‌پردازند. منبع: گلس نود

به همین ترتیب، ذخیره نگهداری شده توسط دارندگان بلند مدت (LTH) به حالت انباشت برگشته است، این الگو نیز مشابه روند افزایشی سال 2017 است. این نمودار تا حد زیادی نشان‌دهنده خریدارانی است که در اواخر سال 2020 / ژانویه 2021 بیت کوین خریداری کرده و کوین‌هایشان را خرج نکرده‌اند. افزایش ذخیره کوین توسط دارندگان بلندمدت نشان می‌دهد که حجم کوین‌هایی که بیش از 5 ماه غیر فعال بوده، بیش از حجم ‌بیت کوین‌های قدیمی است که برای کسب سود خرج شده‌اند.

ذخیره فعلی دارندگان بلند مدت بیش از 2.4 میلیون بیت کوین ( %8 نسبت عرضه در گردش) بوده که از بالاترین مقدار در سال 2017 بیشتر است. این نشان می‌دهد که حجم زیادی از کوین‌ها به سیستم ذخیره سازی سرد غیر نقد (illiquid cold storage) منتقل شده و این روند همچنان ادامه دارد.

نمودار میزان کل ذخیره‌ای که توسط دارندگان بلندمدت نگهداری می‌شود | همتاپی

نمودار میزان کل ذخیره‌ای که توسط دارندگان بلندمدت نگهداری می‌شود. منبع: گلس نود

به طور کلی، بازار بیت کوین به لحاظ تاریخی در حال اصلاح است. شواهد حاکی از آن است که دارندگان کوتاه مدت از ترس ضرر اقدام به فروش کوین‌هایشان کرده‌اند. در حالی که، دارندگان بلند مدت با اطمینان به خرید و نگهداری مشغول هستند. مصرف انرژی اثبات کار (PoW) موضوع مهمی بوده و اقدامات صورت گرفته برای بررسی کل بازار بیت کوین خواهد بود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *