سرانجام ارزهای دیجیتال در ایران به کجا خواهد رسید؟

سرانجام ارزهای دیجیتال در ایران به کجا خواهد رسید؟ | همتاپی

به تازگی در شبکه کلاب هاوس بحث چند جانبه ای با عنوان «ارزهای‌ دیجیتال در ایران به کجا می‌رسند؟» و با هدف بررسی موضوع ارزهای دیجیتال برگزار شد.

این گفت و گو که با حضور عباس آشتیانی (رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور)، رضا قربانی (رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان صنفی رایانه‌ای تهران)، نیما امیرشکاری (کارشناس بانکداری الکترونیک)، علیرضا کلاهی (عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران)، علی میزانی، سهیل نیکزاد، سعید خوشبخت و مهدی عبادی به‌عنوان کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد برخی از تریدرها، ماینرها و معامله‌گران نیز در این گفت و گو به بیان دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

چند دقیقه پس از شروع این برنامه محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز به این جمع پیوست. حضور او در این برنامه باعث شد تا برنامه به شکلی ادامه یابد که برخی از منتقدان به عملکرد دولت در حوزه ارزهای دیجیتال به طور مستقیم مشکلات و موانع موجود در این حوزه را با وزیر فناوری و اطلاعات در میان بگذارند.

آذری‌جهرمی: ارزهای دیجیتال در نهایت در ایران فراگیر خواهند شد

محمدجواد آذری‌جهرمی در این گفت‌وگوی چندجانبه خاطر نشان کرد: تکنولوژی بلاک‌چین، نمی‌تواند بانک مرکزی را از بین ببرد. ولی می‌تواند جایگزین تراست شود.

به گفته جهرمی بلاک‌چین قادر است مرجع تراست را جابه‌جا کند و بانک مرکزی نیز جایگاه خود قرار را حفظ خواهد کرد. آذری‌جهرمی با اشاره به بزرگنمایی هایی که در خصوص  تاثیر رمز ارزها بر تحریم‌های کشور صورت گرفته است خاطر نشان کرد: گاهی در خصوص این موضوع بزرگ‌نمایی‌های زیادی می شود. بارها شنیده‌ام با استفاده از رمز ارزها می‌توان تحریم‌های بین المللی را دور زد. این در حالی است که ایران در لیست سیاه قرار دارد؛ هر چند ممکن است بتوان برخی از معاملات خرد را با استفاده ارزهای دیجیتال انجام داد؛ اما نمی‌توان از آن برای خرید و فروش های گسترده استفاده کرد و تحریم‌ها را دور زد.

با این حال، او معتقد است ارزهای دیجیتال با کمی تأخیر در کشور فراگیر خواهند شد؛ به همین دلیل لازم است در این زمینه خلاق و ریسک‌پذیر عمل کنیم. مردم نباید به آن به عنوان مدینه فاضله نگاه کنند یا از وارد شدن به آن هراسان باشند. آذری جهرمی ضمن اشاره به سیاست‌گذاری‌های فعلی در زمینه ارزهای دیجیتال تاکید کرد سیاست‌گذاری‌های محافظه‌کارانه حوزه رمز ارزها به معنای ناآگاهی سیاستگذاران از این نیست. ایشان در ادامه خاطر نشان کرد:

اگرچه سیاستگذاران پولی کشور محافظه‌کارانه و دست به عصا در این زمینه حرکت می‌کنند، اما باید این محافظه‌کاری را به رسمیت شناخت و برای آن راه‌حل ارائه داد. با این حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرزمینی شدن این صنعت را انکار نکرد و بر این باور بود که بسیاری از مردم در خانه‌ها، کارخانه‌ها و مزارع کشاورزی مشغول به استخراج رمز ارز هستند.

آموزش در حوزه ارزهای دیجیتال امری ضروری است

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این بحث خاطر نشان کرد:

حاکمیت باید موضوع آموزش به مردم را توسعه دهد، چرا که ما شاهد رشد قارچ‌گونه سوءاستفاده‌گرها هستیم.

رئیس کمیسیون رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه آمریکا سال‌ها است که با چاپ پول بدون پشتوانه، تورم خود را به همه دنیا تحمیل می‌کند؛ ارزهای دیجیتال جهت ثروت آفرینی و ارزش‌آفرینی بسیار مفید خواهند بود. لذا ما نباید خود را از مزایای آن محروم و به نوعی اقدام به خود تحریمی کنیم.

کارگروه‌های فعال در زمینه بررسی ارزهای دیجیتال

نیما امیرشکاری، کارشناس بانکداری الکترونیک، در پاسخ به این سؤال که آیا نوع برخورد حاکمیت با ارزهای دیجیتال مطابق با روندهای جهانی است، اظهار داشت:

این موضوع در بانک مرکزی مطرح شده و در حال بررسی است. بانک مرکزی کارگروه‌های بسیاری در این حوزه دارد و آن‌ها در حال فعالیت در این زمینه هستند.

ایشان با بیان اینکه حاکمیت به دنبال این است که مزایای حوزه ارزهای دیجیتال را جذب و مضرات آن‌ را دفع کند، افزود: در حالی که مردم انتظار دارند بانک مرکزی از معاملات پولی آن‌ها محافظت کند. بانک مرکزی ابزاری برای انجام این کار ندارد.

سیاست‌گذاری و ساماندهی در حوزه ارزهای دیجیتال

علی‌رضا کلاهی‌صمدی، فعال اقتصادی و عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، معتقد است با وجود اینکه کشور برق مازاد دارد و این برق می تواند به حوزه استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص داده شود؛ اما تعرفه‌های بالای استخراج ارزهای دیجیتال ماینرها را به سمت فعالیت غیرقانونی سوق داده است.

کلاهی با بیان اینکه این حوزه ساماندهی‌های مناسبی داده نشده است، خاطر نشان کرد:

باید استخراج ارزهای دیجیتال به جای درست و زمان درست هدایت شود؛ بنابراین موضوع پیک مصرف برق و استفاده از برق شهری از موضوعات بااهمیت به شمار می‌رود که باید به آن توجه شود.

کلاهی تاکید کرد این حوزه به یک سیاست منطقی نیاز دارد. به عقیده او علت فرار سرمایه، رمزارزها نیستند؛ اگر سیاست‌ درستی را اتخاذ می کردیم، اکنون حجم استخراج زیادی را در اختیار داشتیم.

بررسی برخورد کشورهای مختلف با رمزارزها

علی میزانی‌اسکویی، مدیرعامل شرکت فیکاس سوئیس، گفت: کشورهای مختلف با حوزه ارزهای دیجیتال برخورد متفاوتی دارند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ارزهای دیجیتال آینده اقتصاد جهان هستند. به گفته او، در کشور سوئیس قوانین دقیقی در خصوص ارزهای دیجیتال وجود دارد. 

به عقیده او دولت سوئیس با این موضوع به صورت عقلانی و با دید باز برخورد می‌کند؛ به همین دلیل موفق شده است فضای خوبی را برای کارآفرینان در این کشور ایجاد کند.

میزانی با بیان اینکه دولت سوئیس نسبت به بسیاری از دولت‌ها محافظه‌کارتر است، خاطر نشان کرد:

شاید بگویید سوئیس، کشور متفاوتی است، اما اگر تهدیدی برای مردم در این کشور وجود داشت، حتما دولت سوئیس چنین فضایی برای این کار ایجاد نمی‌کرد. اگر صحبت از حمایت از مردم، خروج ارز و محافظه‌کاری باشد، دولت سوئیس باید خیلی محتاط‌تر از سایر کشورها عمل کند.

به عقیده او این بازار می‌تواند فرصت مغتنمی برای کشور ایجاد کند. لذا بی‌توجهی به این موضوع تحت ‌عنوان محافظه‌کاری، می‌تواند خسارات زیادی را به کشور وارد کند. 

میزانی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال برای کشور ارزآوری دارد، افزود: ما باید این کار را برای جوانان تسهیل کنیم و از کناره‌گیری و واگذاری مسئولیت آن به دیگران بپرهیزیم.

جا ماندن بانک مرکزی از مردم در حوزه ارزهای دیجیتال

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این گفتگو گفت: ارزهای دیجیتال ابزاری برای پولدار شدن، خروج ارز از کشور یا دور زدن تحریم‌ها نیست. 

به گفته قربانی، ساختار بانکی کشور مشکل دارد و ما یک بانک مرکزی داریم که از پیش مردم جا مانده است و حاضر به دفاع  از عملکرد خود نیز نمی باشد.  

قربانی با بیان اینکه دولت باید قبول کند که هم‌اکنون بازاری تشکیل شده است که با استفاده روش‌های قدیمی نمی‌توان بر آن نظارت کرد، خاطر نشان کرد:

این موضوع 3 راس دارد؛ مردم، کسب‌وکارها و رگولاتورها که در این میان بانک مرکزی نمی‌خواهد به این حوزه ورود کند.

 رمز ارزها، حوزه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های خرد

سهیل نیکزاد، از علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال بخصوص بیت کوین، گفت:

بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند جایی برای سرمایه‌گذاری‌های خرد مردم باشد. موضوع بازار رمز ارزها خیلی فراگیرتر از موضوعات اقتصادی است که نهادهای دولتی می‌خواهند برای ما تعیین ‌کنند. در این خصوص بهتر است پروژه بیت‌کوین را با پروژه ریال مقایسه کنید تا موضوع بیشتر روشن شود.

نبود شفافیت در ارزهای دیجیتال کشور

در این بحث و گفتگو نقطه نظرات دیگری نیز بیان شد. به عنوان مثال  سعید خوشبخت، یکی از کارشناسان حوزه رمز ارزها با اشاره به اینکه بازار ارزهای دیجیتال دست کسانی قرار دارد که اجازه نمی‌دهند در آن شفافیت به وجود بیایید، افزود:

مردم پس از تجربه بازارهای مختلف مثل مؤسسات اعتباری، بورس و… حالا به بازار ارزهای دیجیتال رسیده‌اند.

اگر مردم قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارند باید این کار را با آگاهی و دانش کافی انجام دهند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارز دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *