تصمیم نهایی در خصوص مبادله ارزهای دیجیتال با «کارگروه مبادلات رمز ارز» خواهد بود

تصمیم نهایی در خصوص مبادله ارزهای دیجیتال با «کارگروه مبادلات رمز ارز» خواهد بود | همتاپی

به دستور شورای عالی فضای مجازی و ابلاغ معاون اول ریاست‌جمهوری، «کارگروه مبادلات رمز ارز» برای ساماندهی خرید و فروش ارزهای دیجیتال و صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران تشکیل شده است.

طبق گزارش‌های اعلام شده، کارگروه مبادلات رمز ارز در کنار توجه به وظیفه نهادها و انجمن‌های مختلف در این حوزه به موضوعات دیگری مانند مدیریت ریسک خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز پرداخته خواهد شد.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در کلاب هاوس اعلام کرد یکی از اهداف کارگروه رمز ارز، بررسی بیشتر درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارز دیجیتال خواهد بود. به گفته محرمیان در این کارگروه مقرر شده است برای نتیجه‌گیری و اعلام نظر قطعی درخصوص درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارز دیجیتال نظر تمام دستگاه‌های ناظر گرفته شود و پس از جمع‌بندی تصمیمات لازم گرفته شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی این خبر را در شرایطی اعلام می کند که در روز سه‌شنبه رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد تا زمانی که نقشه راه ارزهای دیجیتال مشخص نشود و تصمیم‌ نهایی گرفته نشود هیچ اقدام شتابزده‌ای انجام نخواهد شد.

شایعه بسته شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارز دیجیتال در هفته‌های اخیر بازار پلتفرم‌های فعال در این حوزه را ملتهب کرد. به همین دلیل رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نطقی شفاف خواستار سازماندهی بازار ارزهای دیجیتال شد نه مسدود شدن آن.

به گفته محرمیان در کارگروه مبادلات رمز ارزها توافق شده است موضوعاتی مانند مدیریت ریسک بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال و ریسک‌های موجود در بازار آن‌ها به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. او با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌هایی که از جانب بانک مرکزی تهیه شده است برای تمام دستگاه‌های مسئول ارسال شده‌اند، تاکید کرد در جلسه بعدی کارگروه مبادلات رمز ارز به این موضوعات به صورت دقیق اشاره خواهد شد.

محرمیان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی بانک مرکزی بررسی دقیق و همه‌جانبه این موضوع است، اظهار داشت:

ما در این دوره زمانی تلاش کرده‌ایم تا با همکاری افراد اطلاعات لازمه در این خصوص را جمع‌آوری کنیم.

به عقیده ایشان فعالیت حوزه مبادلات ارزهای دیجیتال را به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش شامل کلیه افرادی است که به صورت شفاف و مجاز در این فضا قصد فعالیت دارند. البته محرمیان افزود منظور از کلمه مجاز در اینجا به معنای قانونی بودن فعالیت آنها طبق مصوبه سال 98 نخواهد بود، بلکه آنها به دنبال ایجاد شرایطی هستند که بتونند ارز دیجیتال عرضه کنند و ریال کاربران را دریافت نمایند و بالعکس. او در ادامه افزود:

البته از سوی دیگر نیز بخشی در این بازار سالم فعالیت نمی‌کنند؛ از همین رو برای بسیاری از شهروندان که وارد این بازار می‌شوند شناخت فعالان سالم از غیر سالم و کلاهبردارانه وجود ندارد.

محرمیان تاکید کرد:

در خصوص این وضعیت فقط بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند بلکه بخش‌های دیگر حاکمیت و سطوح بالاتر نیز برای تصمیم‌گیری در این زمینه باید حضور داشته باشند از همین رو کارگروه مبادلات رمز ارز ذیل شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی‌ترین نهادهایی است که می‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کند؛ ما از آن‌ها می‌خواهیم که در زمینه ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری کنند. البته باید جزئیات قانون پس از تصویب مجلس تصویب شد و ابلاغ از طرف نهادهای دیگر از جمله بانک مرکزی تدوین و اجرا شوند.

او ضمن اشاره به فعالیت‌هایی که در بانک مرکزی صورت گرفته شده است، افزود:

از شهریورماه سال 99 کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شد و این کارگروه اقدام به تنظیم سندی برای حوزه رمز ارز بر مبنای سناریونگاری کرد و بانک مرکزی نیز این سند را در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار داد. طبق گفته او تشکیل کارگروه مبادله رمز ارز و سایر کارگروه‌هایی که با محوریت وزارت صمت و پلیس فتا در این زمینه برگزار شده است نتایج خروجی آن سند است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *