چین لینک (Chainlink) چیست؟ از مفاهیم پایه تا معامله ‌لینک 

چین‌لینک (Chainlink) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید و فروش چین لینک | همتاپی

چِین لینک یکی از پرکاربردترین پروژه‌ها در فضای ارزهای دیجیتال است. در حقیقت یک سرویس اوراکل (oracle) غیرمتمرکز است که داده‌های خارجی را برای قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم فراهم می‌کند. به بیان دیگر، چین لینک بلاکچین‌ها را با جهان واقعی مرتبط می‌کند.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

چین لینک را می‌توان مجموعه‌ای از زنان و مردان خردمند در نظر گرفت که همواره به دنبال نزدیک‌ترین ایده‌ها به جهان واقعی هستند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این مجموعه مورد اعتمادتر از سایرین هست؟ در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

قرارداد هوشمند چیست؟


قبل از آشنایی کامل با چین لینک بهتر است با برخی مفاهیم اولیه بلاک چین از جمله قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها بیشتر آشنا شویم.

مطالب مرتبط: اوراکل چیست ؟

قراردادهای هوشمند (smart contract) کدهای برنامه‌نویسی است که بر روی بستر بلاک چین پیاده سازی می‌شود و توافقات را به صورت خودکار در بستر بلاکچین اجرا می‌کنند. این قراردادها اطلاعات را سنجیده و زمانی که شرایط مشخص شده در قرارداد انجام شد،‌ توافقات اجرایی می‌شوند. با این وجود، در این بین یک مشکل وجود دارد. 

قرارداد هوشمند چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

این قراردادها ما را از اعتماد کردن به واسطه‌ها و یا نهادهای متمرکز تا حدود زیادی بی‌نیاز می‌کند.

برای این که با مفهوم قراردادهای هوشمند بهتر آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم یک قرارداد معمولی که ما در زندگی روزمره با آن روبه‌رو هستیم، چیست؟ 

یک قرارداد معمولی، توافقی بین دو یا چند نفر است که براساس آن طرفین به چیزی در آینده متعهد می‌شوند. مثلا در قرارداد بیمه، شرکت بیمه متعهد می‌شود در ازای گرفتن مبلغی پول خسارت‌های احتمالی ماشین بیمه‌کننده را پرداخت نماید. 

کدهای کامپیوتری نیز نوعی قرارداد محسوب می‌شوند. به عنوان مثال وقتی به یک وب سایت فروش کتاب مراجعه می‌کنید، برای خرید کتاب الکترونیکی باید پولی را به حساب وب سایت واریز کنید. برای انجام این کار کدهای برنامه‌نویسی در آن سایت وجود دارد که برای آنها تعریف شده است: اگر مبلغ مورد نظر برای خرید کتاب توسط کاربر به درستی واریز شد، لینک دانلود کتاب نمایش داده می‌شود، در غیر اینصورت پیغام خطایی به کاربر نشان داده می‌شود.

نکته این جا است که در یک قرارداد معمولی ما نیازمند واسطه‌‌هایی هستیم  که باید به آن‌ها اعتماد کنیم. این واسطه‌ها می‌توانند بانک‌ها، دولت‌ها و در آخر نیز سرورهایی باشند که اطلاعات از طریق آن‌ها تایید و ارسال می‌شود.

در واقع تفاوت قراردادهای عادی با قراردادهای هوشمند را می‌توان در استفاده قراردادهای هوشمند از بلاک‌چین دانست. استفاده این قراردادها از فناوری بلاکچین ما را از اعتماد کردن به نهادهای متمرکز مانند بانک‌ها بی‌نیاز می‌کند. 

هنگامی که یک قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین فعال می‌شود دیگر قابل توقف و تغییر نمی‌باشد. 

با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌ها و یا پروژه‌هایی ساخت که بدون نیاز به واسطه و تا ابد فعال باشند. به این برنامه‌ها برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) گفته می‌شود.


قراردادهای هوشمند، چگونه کار می‌کنند؟


گفتیم که قراردادهای هوشمند کدهایی هستند که بر روی بلاک چین پیاده سازی و اجرا می‌شوند. همان طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین توزیع شده بودن آن است. این بدان معناست که داده‌های ثبت شده بر روی بلاکچین میان تمام افراد شبکه یا همان نودها (Node) به اشتراک گذاشته می‌شود. هنگامی که یک قرارداد هوشمند بر روی بلاکچین ثبت و اجرا می‌شود میان تمام نودهای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. این امر برخلاف وضعیت سیستم‌های متمرکز مانند بانک‌ها است که قراردادها فقط بر روی سرور بانک بارگذاری می‌شود.

 قراردادهای هوشمند باید ابتدا توسط یک زبان برنامه‌نویسی که مخصوص آن بلاک چین است و توسط یک برنامه‌نویس نوشته شود. پس از نوشتن شدن کدهای این قرارداد، به صورت یک تراکنش و توسط کلاینت ( نرم افزار رسمی که ما را به بلاک چین متصل می‌کند) بر روی بلاک چین ثبت می‌شود.

اجرای این قراردادهای هوشمند نیز با استفاده از تراکنش‌ها انجام می‌شود. ابتدا یک تراکنش به عنوان ورودی، وارد قرارداد می‌شود. سپس نودها با استفاده از ماشین مجازی اتریوم (فضایی مجازی برای اجرای قراردادهای هوشمند) و با توجه به ورودی، قرارداد را اجرا می‌کنند. در صورت کافی بودن کارمزد قرارداد، تراکنش نیز تایید می‌شود.

در بلاک چین راهکار مناسبی برای دسترسی به داده‌های خارجی وجود ندارد. یکی از بزرگترین چالش‌های قراردادهای هوشمند مرتبط کردن داده‌های خارج از زنجیره (off-chain data) با داده‌های که دورن زنجیره‌ (on-chain data) می‌باشد. 

در این میان چین لینک سعی دارد با ایجاد سرویس اوراکل غیرمتمرکز این مسئله را حل کند. به طور خلاصه، اوراکل نرم‌افزاری است که داده‌های خارجی را به زبانی که برای قراردادهای هوشمند قابل فهم باشد (و برعکس) ترجمه می‌کند.


چین لینک چیست؟


تاریخچه چین لینک ابتدا به شرکتی با نام اسمارت کانترکت (SmartContract) که در سال 2014 میلادی و توسط سه تن از فعالان حوزه بلاک‌ چین ایجاد شده بود، بازمی‌گردد. هدف افراد فعال در این شرکت، ایجاد یک واسطه برای وارد کردن اطلاعات خارجی به بلاکچین‌های عمومی بود. پروژه‌ چین لینک به همین منظور طراحی شد. جالب است بدانید که این پروژه در ابتدای شروع به کار، مجموعه‌ای از ابزارهای متمرکز بود و از آنجایی که نتوانست مشکل انتقال متمرکز اطلاعات را برطرف کند، در سال 2017 توسعه دهندگان این پروژه، اوراکل غیر متمرکز برای ورود داده‌های خارجی به بلاک چین را توسعه دادند که شبکه امروزی چین لینک نامیده می‌شود.

چین لینک چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز بر مبنای بلاکچین است که به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد به منابع داده خارجی متصل شوند. این منابع خارجی عبارتند از APIها، سیستم‌های داخلی یا هر منبع تامین داده‌ی خارجی. لینک (LINK) یک توکن ERC-20 است که برای پرداخت سرویس‌های اوراکل در شبکه به کار گرفته می‌شود.

اوراکل (Oracle) چیست؟

اوراکل‌ها در دنیای فناوری اطلاعات مانند یک واسطه عمل می‌کنند. به این صورت که داده‌ها و اطلاعات را از منابع خارجی با استفاده از APIهای وب دریافت کرده و در اختیار قراردادها قرار می‌دهد. در یک بلاک چین نیز این اوراکل‌ها هستند که مانند یک واسطه اطلاعات را از منابع خارجی دریافت کرده و به بلاک چین وارد می‌کنند.

 اوراکل‌های ابتدایی که نقش واردکننده اطلاعات را در بلاک چین به عهده داشتند، ماهیت متمرکز داشتند زیرا منابع اطلاعاتی آن‌ها متمرکز بود. همان طور که از نام آن پیداست اوراکل متمرکز تنها تامین‌کننده اطلاعات لازم برای قراردادهای هوشمند می‌باشد. این تامین‌کننده اطلاعات، فقط و فقط یک منبع اطلاعاتی است و این امر به خودی خود می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر اطلاعات غلط یا غیر معتبر ارائه کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کار تمام سیستم‌هایی که بر مبنای این اطلاعات کار می‌کنند مختل می‌شود. این مسئله تحت عنوان مشکل اوراکل شناخته می‌شود که دقیقا همان اختلالی است که چین لینک می‌خواهد حل کند.

چین لینک اولین و تا امروز موفق‌ترین اوراکل غیرمتمرکز برای بلاک چین بوده است. chainlink در واقع شبکه‌ای است که اطلاعات و داده‌های دنیای واقعی مانند قیمت روز یک ارز دیجیتال، نتیجه یک مسابقه فوتبال و یا وضعیت آب و هوای امروز را به برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین وارد می‌کند.

نقشه راه این شبکه که به صورت فازهای اصلی آن تعریف شده است، به این ترتیب می‌باشد:

  1.  راه اندازی شبکه اصلی

در ماه مه سال 2019 اولین اوراکل غیرمتمرکز چین لینک پس از بازبینی‌های فراوان فنی و امنیتی بر روی بلاک چین اتریوم شروع به فعالیت کرد.

  1.  راه‌اندازی پیشخوان قیمت

پیشخوان قیمت سرویسی است که امکان دسترسی قراردادهای هوشمند به داده‌ها و اطلاعات یک بازار مالی غیرقابل تغییر را فراهم می‌کند. این موضوع برای اپلیکیشن‌های دیفای، وام‌دهی و صرافی که نیاز عمده‌ای به قیمت لحظه‌ای دارایی‌ها دارند بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

  1.  شروع به کار سیستم گزارش‌دهی برون‌زنجیره‌ای چین لینک

در ماه فوریه سال 2021 میلادی و پس از یک سال تحقیق و توسعه، سیستم گزارش‌دهی برون‌زنجیره‌ای چین لینک بر روی شبکه اصلی آن فعال شد. این سیستم یک پیشرفت مهم و اساسی برای مقیاس‌پذیری شبکه اوراکل‌های غیر متمرکز چین لینک محسوب می‌شود.

  1.  عرضه نسخه دوم وایت‌ پیپر

در ماه آوریل 2021 همچنین نسخه دوم وایت پیپر این شبکه عرضه شد. در این طرح کلی یک چهارچوب برای مورد تایید قرار گرفتن قراردادهای هوشمند ترکیبی با استفاده از محاسباتی خاص تاکید شده است.

  1.  راه‌اندازی سیستم VRF

تابع تصادفی قابل تایید یا VRF نیز در ماه مه سال 2021 ایجاد شد.  این تابع از داده‌های تصادفی برای حفظ امنیت قراردادهای هوشمند و همچنین ایجاد خروجی‌های غیر قابل دستکاری برای اپلیکیشن‌ها در این شبکه استفاده می‌کند.

وجه تمایز چین‌ لینک با سایر اوراکل‌های بلاک چین چیست؟ برای پاسخ به این پرسش اول باید بدانیم که در واقع چین‌ لینک چگونه کار می‌کند؟


چین لینک چگونه کار می‌کند؟


نرم افزارها و یا اپلیکیشن‌های غیر متمرکز که خود از قراردادهای هوشمند تشکیل شده‌اند برای کارکرد صحیح نیاز به داده‌های وروردی دارند. بسیاری از این داده‌ها در خارج از بلاک چین قرار دارند و از دسترس آن خارج هستند. 

چین لینک برای رفع این معضل از شبکه‌ای از نودها کمک می‌گیرد تا در حد امکان معتبرترین و درست‌ترین اطلاعات در اختیار قراردادهای هوشمند قرار گیرد.

به بیان دیگر، قراردادهای هوشمند به داده‌های جهان واقعی نیاز دارند و این شبکه به دنیای واقعی درخواست ارسال می‌کند. پروتکل چین لینک این رویداد را ثبت کرده و آن را به نودهای (nodes) چین لینک ارسال می‌کند تا برحسب نیاز از این اطلاعات استفاده کنند.

داده‌هایی که از منابع مختلف گرفته شده‌اند توسط چین لینک تایید شده و نحوه تایید ‌آنها باعث می‌شود تا این فرآیند قدرتمند باشد. چین لینک به کمک یک سیستم معتبر داخلی می‌تواند دقت و اعتبار منابع را بسنجد. این امر دقت نتایج را بالا برده و از قراردادها در برابر تمامی حملات احتمالی محافظت می‌کند.

حال، چگونه این اطلاعات در ارتباط با لینک (LINK) قرار می‌گیرند؟ قراردادهای هوشمند در ازای دریافت اطلاعات و خدمات مربوطه از اپراتورهای نودهای چین لینک به آنها لینک (LINK) می‌پردازند. این هزینه‌ها با توجه به شرایط و نیاز بازار به داده مربوطه توسط اپراتورهای نودها تعیین می‌شود.

همچنین اپراتورهای نودها برای ایجاد اطمینان به تعهد بلند مدت در پروژه، مبلغی را در شبکه استیک (stake) می‌کنند. این امر مشابه مدل کریتپواکونومیک (cryptoeconomic) بیت‌کوین می‌باشد. بدین صورت، اپراتورهای نودهای چین لینک نیز در قبال داشتن رفتار صادقانه در انجام وظایف خود تشویق می‌شوند.


مزایای چین لینک


چین لینک به طور کلی برای جمع آوری اطلاعات خارج از بلاکچین برای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزایای استفاده از این پلتفرم برای بلاکچین عبارت است از:

اتصال به API‌های گوناگون: چین لینک برای اتصال به منابع داده در خارج از بلاک چین به کار می‌رود. قراردادهای هوشمند برای به دست آوردن داده از منابع خارج از بلاکچین از چین لینک کمک می‌گیرند.

غیرمتمرکز بودن: شبکه چین لینک به طور کلی غیرمتمرکز است و تحت نظارت و سلطه هیچ دولت و یا نهادی قرار ندارد.

ارسال و پرداخت در سطح جهانی: اکنون که قراردادهای هوشمند به داده‌ها و اطلاعات کاملی از خارج از بلاکچین دسترسی دارند، با استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل می‌توانند قراردادهای دقیق‌تری با قابلیت ارسال و پرداخت به سراسر جهان منعقد نمایند. 

قابلیت رمزنگاری End-To-End: سیستم چین لینک با استفاده از رمزنگاری End-To-End می‌تواند از دسترسی منابع خارج از بلاک چین به قراردادهای هوشمند جلوگیری کند.

بهبود مداوم و پیشرفت پروژه: گروه سازندگان این پروژه همواره با اضافه کردن ویژگی‌های جدید سعی دارند کارآمدی این سیستم را افزایش دهند تا مشاغل و زمینه‌های جدیدی را به سمت قراردادهای هوشمند جذب نمایند.

بهینه‌سازی قراردادهای هوشمند: حال که با استفاده از چین لینک امکان دسترسی قراردادهای هوشمند به اطلاعات و داده‌ها در خارج از بلاکچین، محقق شده است می‌توان ادعا کرد که کیفیت کار و کارایی این قراردادها نیز روز به روز بیشتر خواهد شد.


ارز دیجیتال شبکه چین لینک


لینک (Link) توکن بومی شبکه چین لینک به شمار می‌رود و مانند ارزهای دیجیتال دیگر در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شود. البته این توکن یک ارز دیجیتال مستقل محسوب نمی‌شود و تنها یک توکن است که بر روی بلاک چین اتریوم و با استاندارد ERC20 فعالیت می‌کند. این توکن برای پرداخت هزینه خدمات به صورت آنلاین به کار برده می‌شود.

لینک برای پرداخت پاداش به نودهایی که در این شبکه فعال هستند استفاده می شود. ارزش لینک با توجه به تعداد نودهایی که در فعالیت‌های برون شبکه فعالیت می‌کنند بالا و پایین می‌رود. همچنین هر چه کاربرد شبکه چین لینک در بلاک چین‌های دیگر گسترده‌تر شود، ارزش آن نیز بالاتر خواهد رفت. ارزش این توکن یعنی توکن لینک از ابتدای عرضه  در سال 2017 تا سال 2020 به کندی و با شیب بسیار ملایم بالا رفت اما از اواسط سال 2020 و با رشد استفاده از اپلیکیشن‌های دیفای در شبکه‌های بلاکچین گوناگون رشدی بی‌سابقه را تجربه کرد و برای اولین بار به بالای 20 دلار رسید.  

قیمت چین لینک همراه با رشد بی‌سابقه قیمت ارزهای دیجیتال در اوایل سال 2021 به بالای 50 دلار رسید. اما با اصلاح قیمت‌ها در ابتدای سال 2022 قیمت این ارز دیجیتال نیز دستخوش تغییر شد و به حدود 17 دلار کاهش یافت. توکن لینک از جمله ارزهای دیجیتالی است که تعداد واحدهای محدودی دارد. تعداد کل توکن‌های لینک محدود به یک میلیارد توکن است. 


تولید و عرضه توکن‌های لینک (LINK) چگونه است؟


توکن لینک از جمله ارزهای دیجیتالی است که تعداد واحدهای محدودی دارد. تعداد کل توکن‌های لینک 1 میلیارد می‌باشد. 35 درصد از آنها در عرضه اولیه سال 2017 به فروش رسیدند و در حال حاضر 300 میلیون توکن در اختیار کمپانی موسس قرار دارد  و 35 درصد باقیمانده نیز به عنوان پاداش مشارکت به نودها داده می‌شود.

برخلاف سایر دارایی‌های دیجیتالی، امکان فرآیند استخراج یا استیک کردن توکن‌‌های چین لینک وجود ندارد. این امر باعث می‌شود تا عرضه در گردش آن افزایش یابد.


چگونه چین لینک بخریم؟


افرادی که در ایران زندگی می‌کنند می توانند برای خرید این توکن از صرافی‌های معتبر ایرانی مانند همتاپی کمک بگیرند و از دو طریق برای خرید چین لینک اقدام نمایند.

در روش اول شما باید وارد یک صرافی ایرانی شده و حسابی برای خود باز کنید و با استفاده از کارت‌های بانکی و ریال، توکن لینک را به صورت مستقیم خریداری نمایید.

در روش دوم شما می‌توانید حسابی در یک صرافی ایرانی باز کرده و باز هم با استفاده از کارت‌های بانکی، نسبت به خرید تتر و یا بیت کوین اقدام نمایید. سپس تتر یا بیت کوین خریداری شده را به کیف پول ارز دیجیتال صرافی‌خارجی منتقل کرده و در آن جا با لینک معامله کنید.

 البته هنگام کار در صرافی‌های خارجی بهتر است به مسائل مربوط به تحریم حساب کاربران ایرانی نیز توجه داشته باشید. امروزه بسیاری از صرافی‌های خارجی مانند بایننس به دلیل ترس از تحریم با کاربران ایرانی کار نمی‌کنند و  حساب‌ کاربران ایرانی را مسدود می‌کنند. به همین دلیل در هنگام کار با نرم افزارهای کیف پول خارجی و یا صرافی‌های خارجی، از نرم افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید.


چین لینک و دیفای (DeFi)


از زمانی که سیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) محبوبیت بیشتری پیدا کرده، توجه همگان به سرویس‌های باکیفیت اوراکل نیز جلب شده است. علاوه بر این، اکثریت این پروژه‌ها به نحوی از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند و برای اینکه این قراردادها به درستی اجرا شوند، به داده‌های خارجی نیاز دارند.

از آنجایی که اوراکل‌های متمرکز ممکن است دستکاری شوند، پلتفرم‌های دیفای که از آنها استفاده می‌کنند در برابر حملات زیادی از جمله حملات وام‌های آنی (flash loans) بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود. در حال حاضر تعداد رخدادهای این چنین کم نیستند. تا زمانی که از این سرویس‌های متمرکز استفاده کنیم همچنان شاهد این وقایع خواهیم بود. 

برخی از افراد تصور می‌کنند که چین لینک می‌تواند تمامی این مشکلات را برای آن‌ها برطرف کند. اما این انتظار درستی نیست. چرا که در پروژه‌هایی همچون آوه (Aave)، سینتتیکس (Synthetix)، و موارد مشابه، علی‌رغم اینکه بر تکنولوژی چین لینک متکی هستند، نوع جدیدی از خطرات نیز به وقوع می‌پیوندد. در صورتی که پلتفرم‌های متعدد به یک سرویس اوراکل متکی باشند و چین‌لینک به طور ناگهانی از کار بیفتد تمامی آن‌ها خسارت خواهند دید.

البته این موضوع بعید به نظر می‌رسد. باید توجه داشت که چین لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است و هیچ گونه شکستی در آن وجود ندارد. با این حال، بد نیست به این پیشینه تاریخی اشاره کنیم که در سپتامبر سال 2020 نودهای چین لینک مورد حمله اسپم قرار گرفتند و مهاجمین از والت‌های اپراتور نود 700 اتریوم (ETH) سرقت کردند. در حالی که این حمله فورا رفع شد، اما این اتفاق به ما گوشزد می‌کند که هیچ سیستمی به طور کامل در برابر فعالیت‌های مخرب مقاوم نیست.  


بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال چین لینک


این توکن بلاک چین بومی‌ خاصی برای خود ندارد و به صورت یک توکن مستقل بر روی بلا کچین اتریوم فعالیت می‌کند. توکن‌های لینک از استاندارد ERC-667 تبعیت می‌کنند، که از استاندارد ERC-20 اقتباس شده است. بنابراین، کاربران برای نگهداری این توکن‌ها می‌توانند از هر کیف پولی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند، استفاده کنند.

اگر به دنبال کیف پول‌های سخت افزاری برای ذخیره کردن لینک هستید، می‌توانید کیف پول‌ ترزور یا کیف پول لجر نانو اس را خریداری نمایید. این کیف پول‌های سخت افزاری، امنیت بسیار بالایی دارند و یک گزینه مناسب برای جلوگیری از سرقت و هک هستند. اما اگر به دنبال کیف پول‌های نرم افزاری هستید، کیف پول‌های تراست والت (trust wallet) و سیف پال (Safepal) گزینه‌های بسیار مناسبی برای نگهداری چین لینک می باشند.

 این کیف پول‌ها دارای امنیت بالا، کاربر پسند و ساده برای کاربران مبتدی و نیز دارای امکانات بالا و پشتیبانی قوی هستند. این دو کیف پول ها از ارزهای دیجیتال زیادی مانند اتریوم، بیت کوین و توکن‌های مبتنی بر اتریوم مانند چین لینک  پشتیبانی می کنند. اما اگر به دنبال کیف پول اختصاصی که به طور تخصصی بر روی اتریوم و توکن‌های آن کار می‌کند باشید، می‌توانید از کیف پول‌های مای اتر والت (MEW) و کیف پول متامسک (Metamask) استفاده کنید.

کیف پول متامسک به صورت افزونه بر روی مرورگر شما کار خواهد کرد. هنگام کار با کیف پول‌های الکترونیکی حتما از آن‌ها بک‌آپ بگیرید و کلید خصوصی آن را در جای امن نگهداری کنید.


کاربردهای چین لینک چیست؟


همانطور که گفتیم اپراتورهای نودهای چین لینک می‌توانند سهامی از لینک را در اختیار داشته باشند و هزینه اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند را از این طریق دریافت کنند. اپراتورها مبلغی را پیشنهاد می‌دهند و اپراتوری که پیشنهادش قبول شود در ازای دریافت این هزینه اطلاعات لازم را در اختیار قرارداد هوشمند مربوطه قرار می‌دهد. تمامی این پرداخت‌ها در قالب توکن‌های LINK صورت می‌گیرد.

این رویکرد اپراتورها را به گردآوری اطلاعات مربوطه تشویق می‌کند. چرا که در اختیار داشتن توکن‌های بیشتر به منزله‌ی دسترسی به داده‌های قراردادی بیشتر است. اگر اپراتوری بخواهد قوانین را زیر پا بگذارد،‌ توکن‌ها از او گرفته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین همکاری‌های چین لینک با بلاک چین اتریوم شکل گرفته است. این شبکه ابتدا برای انتقال داده و اطلاعات به قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین اتریوم، پیاده‌سازی و پس از مدتی راه‌اندازی شد. توکن رسمی این شبکه یعنی ارز دیجیتال لینک (Link) نیز روی بلاک چین اتریوم است و با استاندارد ERC20 کار می‌کند. مورد کاربرد مهم دیگر چین لینک مربوط به اپلیکیشن‌های گوناگونی است که بر روی شبکه اتریوم کار می‌کنند. هنگامی که سرویس پیشخوان قیمت بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد، بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در این شبکه مانند سینتتیکس (Synthetix)، آوی (Aave) و کرو فایننس (Curve finance) نیز با کمک چین لینک شروع به فعالیت کردند.

پس از اتریوم و با ظهور بلاک چین‌های مقیاس‌پذیرتر، ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های دیگر مانند سولانا (Solana)، پولکادات (Polkadot)، بایننس اسمارت چین (‌Binance smartchain)، فانتوم (Fantom)، الروند (Elrond)، پالی‌گان (Polygon) و کازماس (Cosmos) نیز همکاری خود را با چین لینک آغاز کردند. امروزه بیش از 250 اپلیکیشن دیفای در حال استفاده از شبکه چین لینک می‌باشند.

علاوه بر این موارد ذکر شده چین لینک در دنیای واقعی نیز در آینده کاربردهای وسیعی خواهد داشت. از جمله:

  1. قراردادهای هوشمند در بازار اوراق بهادار

از این شبکه در آینده می‌توان در بازار اوراق قرضه و در قراردادهای هوشمند موجود در آن استفاده نمود. این قراردادها به داده‌های موجود در سایت‌های مالی دیگر وابسته هستند و برای دستیابی به این اطلاعات به واسطه نیاز خواهند داشت.

  1. قراردادهای هوشمند موجود در صنعت بیمه

در زمان ایجاد حوادث گوناگون که پای شرکت‌های بیمه در میان است، دسترسی به داده‌ها منابع خارجی اهمیت زیادی دارد. اطلاعاتی که در دستگاه‌های با قابلیت اینترنت اشیا ارائه می‌شود، می‌تواند حوادثی که شامل بیمه می‌باشد را مشخص کند. 

  1. قراردادهای هوشمند مربوط به زنجیره مالی تامین

از این قراردادهای هوشمند می‌توان جهت پیگیری درستی انجام وظایف و تعهدات همه طرفین درگیر در زنجیره استفاده کرد. این دسته از قراردادهای هوشمند می‌توانند با دسترسی به اطلاعات جی‌پی‌اس و یا ERP در زنجیره‌های تامین، پیگیری تعهدات طرفین را به انجام برسانند.

علاوه بر این موارد چین لینک به خوبی می‌تواند در توکن‌های غیرمثلی (NFTها)، بازی‌ها، حق مالکیت آثار و پیگیری پرداخت‌های خرد و بزرگ کاربردهای اساسی برای تامین داده‌ها داشته باشد.


آیا چین لینک غیرمتمرکز است؟


در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که بله. شبکه چین لینک یک شبکه غیر متمرکز است که از نودهایی زیادی تشکیل شده است. در شبکه‌های غیرمتمرکزی مانند چین لینک هر کاربری می‌تواند به یک نود و یا اوراکل تبدیل شود و فرایند انتقال و جابه‌جایی داده‌های خارجی به بلاک‌چین‌های عمومی را انجام دهد. البته این نودها برای فعالیت باید مقداری توکن لینک را در این شبکه استیک نمایند. این کار از فعالیت نودهای مخرب جلوگیری کرده و باعث میشود امنیت شبکه به خوبی حفظ شود. اگر نودها بخواهند اطلاعات نادرستی وارد شبکه کنند، این توکن‌ها به عنوان جریمه از نود گرفته می‌شود و در واقع نود  در صورت آسیب زدن به شبکه ابتدا دارایی خود را از دست می‎‌دهد.پاداش نودها برای این کار نیز به صورت توکن لینک، به آن‌ها پرداخت می‌شود.


منظور از «LINK Marines» چه کسانی هستند؟


در پروژه‌های ارزهای رمزنگاری شده، اینکه پروژه‌ای نام مستعاری برای اعضای جامعه خود انتخاب کند امری کاملا عادیست. چین لینک یکی از پیشگامان و موفق‌ترین پروژه‌ها در این امر می‌باشد که نام مستعار «LINK Marines» (به معنای ارتش لینک) را برای اعضای جامعه خود برگزیده است.

هنگام ایجاد جامعه مورد نظر، چنین ایده‌هایی می‌تواند یکی از موثرترین و هوشمندانه‌ترین راه‌های بازاریابی در دنیای ارز‌های دیجیتال باشد. از این طریق حامیان اصلی می‌توانند در شبکه‌های مجازی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده، آنها را درگیر کارهای کنند و بازتاب آن را در سایر موارد ببینند.


چین لینک، نتیجه‌گیری


تکنولوژی چین لینک یکی از مهمترین ارکان اصلی دیفای و به عبارتی اکوسیستم رمزنگاری است. چین لینک یک شبکه غیر متمرکز است که به عنوان یک اوراکل و یا واسطه برای وارد کردن داده‌های خارجی به داخل شبکه‌های بلاک چین و قرارداهای هوشمند به کار می‌رود. این اوراکل غیرمتمرکز کارایی این قراردادها را با در دسترس قرار دادن داده‌ها و اطلاعات بهبود بخشیده است. ارز دیجیتال ایم شبکه توکن لینک می‌باشد که یک توکن مبتنی بر اتریوم و استاندار erc20 است. شبکه چین لینک برای پاداش به نودهایی که به عنوان اوراکل، کار انتقال داده‌ها و اطلاعات را انجام می‌دهند، از این توکن استفاده می‌کند. با وجود اینکه چین لینک ممکن است خطرات تازه‌ای را برای دیفای اتریوم به همراه آورد، اما منابع داده خارجی مورد اعتماد یکی از مهم‌ترین عوامل در محصولات یک اکوسیستم درون زنجیره سالم به شمار می‌آیند. 

شما نیز می‌توانید به عنوان تریدر این ارز دیجیتال را از صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال مانند همتاپی بخرید و در کیف پول‌های  ارز دیجیتال نگهداری کنید. ویژگی‌های منحصر به فرد چین لینک باعث شده تا فعالان بازار ارزهای دیجیتال به پیشرفت آن امیدهای زیادی داشته باشند. به خصوص که با زیاد شدن استفاده و استقبال از فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین، این پیشرفت می‌تواند گسترده‌تر شود.

در صورتی که پاسخ سوالات خود را درباره چین‌ لینک و لینک در این مقاله نیافتید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش چین لینک صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام دوست عزیز

      امکان کسب سود و یا ضرر و زیان در خصوص خرید و فروش تمامی ارزهای دیجیتال وجود دارد، حتی ارز دیجیتالی چون بیت کوین که از شهرت و اعتبار بسیار خوبی است همیشه سودده نیست و به علت نوسانات قیمتی که دارد عده ای از خرید وفروش آن سود کسب می کنند و عده ای دیگر متحمل ضرر می شوند.

      در خصوص ارز دیجیتال چین لینک هم این مساله وجود دارد، اگر شما این ارز را در زمان مناسب خریداری نکنید، ممکن است ضرر کنید و یا حتی اگر پلتفرم مناسب و امنی را برای معاملات خود انتخاب ننید ممکن است نه تنها سودی کسب نکنید، بلکه بخشی و یا حتی کل پول و سرمایه ی خود را هم از دست بدهید.

    1. سلام دوست عزیز

      بله. در حال حاضر امکان خرید و فروش ارز چین لینک در سایت همتاپی وجود دارد. شما می‌توانید پس از انجام فرآیند احراز هویت در سایت می‌توانید به راحتی خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نظرتون رو انجام بدید. برای کسب اطلاعات بیشتر قسمت نحوه استفاده سایت همتاپی را مطالعه نمایید و اقدامات لازم را انجام دهید.

  1. ممنون تمام اطلاعاتی که در مورد ارز چین لینک میخواستم توی مقالتون پیدا کردم