نگاهی به موارد کاربرد تکنولوژی بلاکچین: زنجیره‌ی تامین

نگاهی به موارد استفاده از تکنولوژی بلاکچین: زنجیره‌ی تامین | همتاپی

زنجیره‌ی تامین به شبکه‌ای از اشخاص و شرکت‌ها گفته می‌شود که در ساخت و توزیع محصول یا سرویسی خاص با یکدیگر مشارکت دارند. این شبکه شامل تمام چرخه از تامین‌کنندگان اولیه تا کاربران و مشتریان نهایی می‌شود. معمولا یک سیستم زنجیره‌ی تامین ساده شامل تامین‌کنندگان غذا یا مواد خام، کارخانه‌داران (مرحله‌ی پردازش)، شرکت‌های حمل و نقل و خرده‌فروشان نهایی می‌شود.

سیستم‌های فعلی مدیریت زنجیره‌ی تامین از کمبود کارآمدی و شفافیت رنج می‌برند و اکثر شبکه‌های تامین با مشکلاتی جدی برای هماهنگ‌سازی مشارکت‌کنندگان حاضر در شبکه‌ی خود مواجه هستند. در حالت ایده آل محصولات و مواد اولیه همانند پول و اطلاعات باید به صورت یکپارچه در مراحل مختلف زنجیره‌ی توزیع حرکت کنند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

با این وجود، الگوهای فعلی باعث می‌شوند تا حفظ یک سیستم زنجیره‌ی تامین پایدار و کارآمد، بسیار دشوار باشد. این مسئله نه تنها بر سودآوری شرکت‌ها اثر منفی دارد، بلکه بر قیمت نهایی خرده فروشی تاثیر مخرب دارد.

بعضی از جدی‌ترین مشکلاتی که زنجیره‌های تامین با آنها مواجه هستند را می‌توان با استفاده از فناوری بلاکچین حل کرد. بلاکچین امکانات جدیدی را برای ثبت، انتقال و به اشتراک‌گذاری اطلاعات زنجیره تامین فراهم می‌کند. 


مزایای استفاده از بلاکچین در زنجیر‌ه‌ی تامین


در کل بلاکچین‌ها با هدف عرضه‌ی سیستم‌های اشتراکی طراحی شده‌اند، در نتیجه سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین در برابر دستکاری‌های ناخواسته از ایمنی کاملی برخوردارند و به خوبی می‌توانند در شبکه‌های زنجیره‌ی تامین مورد استفاده قرار بگیرند. یک شبکه‌ی بلاک چین از یک سری بلوک‌های اطلاعات تشکیل می‌شود. این بلوک‌ها از طریق تکنیک‌های رمزنگاری به یکدیگر مرتبط شده‌اند و تضمین می‌کنند که اطلاعات ذخیره شده مادامی که تمام شبکه با تغییرات موافق نباشند، مورد تغییر یا دستکاری قرار نگیرند.

مطالب بیشتر: اوراکل چیست ؟

به همین دلیل سیستم‌های بلاکچین می‌توانند ساختاری امن و قابل اعتماد برای انتقال اطلاعات فراهم کنند. اگرچه تکنولوژی بلاکچین اغلب برای ثبت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به کار می‌رود، اما برای ایمن‌سازی تمام گونه‌های اطلاعات دیجیتال بسیار سودمند خواهد بود و استفاده از آن در زنجیره‌ی تامین نیز می‌تواند فوائد بی‌شماری داشته باشد.

  • اطلاعاتی شفاف و غیر قابل تغییر

تصور کنید چند شرکت و موسسه با یکدیگر کار می‌کنند. این واحدها می‌توانند از سیستم بلاکچین برای ثبت اطلاعات مربوط به مالکیت و مکان مواد و محصولات خود استفاده کنند. همانطور که منابع از یک شرکت به شرکتی دیگر منتقل می‌شوند، تمام اعضای زنجیره‌ی تامین می‌توانند در جریان امور قرار بگیرند. از آنجایی که اطلاعات ثبت شده قابل دستکاری نمی‌باشد، به تبع هیچ مسئله‌ای نیز در خصوص اینکه کدام طرف باید مسئول اشتباهات احتمالی باشد پیش نخواهد آمد.

  •  کاهش هزینه‌ها

بخش زیادی از هزینه‌های اضافی شرکت‌ها ناشی از ناکارآمدی شبکه‌ی زنجیره‌ی توزیع است. این مشکل به خصوص در صنایعی که محصولات فاسد شدنی دارند، بیشتر پیش می‌آید. سیستم ارتقا یافته‌ی ردیابی و شفافیت بیشتر اطلاعات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نواحی ضرر خود را پیدا کنند و بتوانند اقدامات صرفه‌جویانه‌تری را اعمال کنند.

بلاکچین همچنین می‌تواند کارمزدهای مربوط به انتقالات مختلف بانکی (برداشت و واریز وجه) و درگاه‌های پرداختی مختلف را کاهش دهد. این کارمزدها سود را کاهش می‌دهند و به همین دلیل اگر بتوان آنها را حذف کرد، نتیجه‌ای چشمگیرتری به دست خواهد آمد.

  • ایجاد داده‌هایی قابل اشتراک

یکی از مهمترین مشکلات فعلی زنجیره‌های تامین، عدم امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات میان تمام طرف‌های درگیر در فرایند توزیع است. بدین ترتیب، بلاکچین‌ها اساسا به عنوان سیستم‌های اشتراکی طراحی و ساخته شده‌اند که مجموعه‌ای از اطلاعات را به صورت یکپارچه و شفاف ذخیره می‌کنند. هر نود در شبکه (یا هر طرفی) در اضافه کردن اطلاعات جدید و تائید صحت آنها مشارکت خواهد داشت. این بدان معناست که تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی بلاکچین در دسترس تمام طرف‌های حاضر در زنجیره قرار دارد. در نتیجه، هریک از شرکت‌ها به سادگی می‌توانند اطلاعات منتشر شده توسط طرف‌های دیگر را تائید کنند.

  • جایگزینی مناسب برای سیستم ای دی آی (EDI)

شرکت‌های بسیاری از سیستم‌های تبادل الکترونیک اطلاعات (Electronic Data Interchange) برای ارسال اطلاعات تجاری به یکدیگر استفاده می‌کنند. با این وجود، این اطلاعات در اکثر اوقات به جای اینکه در لحظه ارسال شوند، به صورت دسته‌ای ارسال می‌شوند. در این سیستم، اگر یک محموله گم شود یا قیمت به سرعت تغییر کند، بقیه‌ی طرف‌های حاضر در زنجیره‌ی تامین این اطلاعات را تنها بعد از انتقال مجموعه‌ی بعدی ای دی آی، دریافت خواهند کرد. اما در صورت استفاده از بلاکچین، این اطلاعات به صورت منظم بروزرسانی می‌شوند و به سرعت در میان تمام واحدهای حاضر در چرخه‌ی معامله، انتشار و به اشتراک گذاشته خواهند شد.

  • توافق‌نامه‌های دیجیتال و به اشتراک گذاشتن مستندات

برای تمام زنجیره‌های تامین که باید مدارکی را به اشتراک بگذارند وجود یک نسخه‌ی واحد از هر توافق از اهمیت بسزایی برخوردار است. مستندات و قراردادهای ضروری را می‌توان با تراکنش‌های بلاکچین و امضاهای دیجیتال مرتبط کرد. و بدین صورت، تمام طرف‌های معامله می‌توانند به نسخه‌ی اصلی توافقات و مستندات دسترسی داشته باشند.

بلاک چین تضمین می‌کند که مستندسازی به صورت غیر قابل تغییر انجام شود و توافقات تنها در صورتی تغییر کنند که تمام طرف‌ها بر آن توافق داشته باشند. از این رو، نهادها می‌توانند زمان کمتری را صرف کاغذبازی‌های وکلا یا میزهای مذاکره کنند و زمان بیشتری را به توسعه محصولات جدید یا ارتقاء رشد تجارت خود اختصاص دهند.


چالش‌های پیش رو در استفاده از بلاکچین در مدیریت زنجیره‌ی تامین


اگرچه فناوری بلاک چین پتانسیل عظیمی برای صنعت زنجیره‌ی تامین دارد، اما چالش‌ها و محدودیت‌هایی نیز در این مسیر وجود دارند که باید به آنها توجه داشت.

  • پیاده‌سازی سیستم‌های جدید

سیستم‌هایی که به صورت خاص برای زنجیره‌های تامین طراحی شده‌اند، ممکن است توانایی تنظیم شدن با محیط مبتنی بر بلاکچین را نداشته باشند. تطبیق دادن و یا از نو ساختن زیرساخت‌های یک شرکت و فرایندهای تجاری آن پروژه‌ای سنگین است که می‌تواند فعالیت‌های جاری شرکت را مختل کند. و باعث می‌شود منابع مالی دیگر پروژه‌ها صرف این تغییر رویه شود. از این رو، ممکن است سطوح بالای مدیریت در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی قبل از پذیرش همگانی عوامل این صنعت، تردید داشته باشند.

  • استفاده تمامی شرکای زنجیره‌ی تامین از بلاکچین

برای استفاده‌ی بهتر از قابلیت‌های بلاک چین، تمامی شرکای زنجیره‌ی تامین نیز باید مایل به استفاده از این تکنولوژی باشند. با این که شرکت‌های زنجیره‌ی توزیع از استفاده بلاکچین سود فراوانی خواهند برد، اما مادامی که هنوز بخش‌هایی از زنجیره بیرون از بلاکچین باشند، نمی‌توانند از مزایای آن به طور کامل بهره‌مند شوند. همچنین، شفافیت نیز امری نیست که برای همه‌ی شرکت‌ها مطلوب باشد. بنابراین، پیوستن به بلاکچین برای آنها انگیزه‌ای ایجاد نخواهد کرد.

  • مدیریت تحول

زمانی که یک سیستم مبتنی بر بلاکچین عملیاتی شود، شرکت‌ها باید روند آشنایی کارکنانشان با این سیستم را تسریع کنند. برنامه‌ی مدیریت تحول باید در راستای اقتضائات بلاکچین باشد که شامل نحوه کار کردن با سیستم‌های جدید مبتنی بر بلاکچین و شیوه‌های ارتقای وظایف شغلی نیز می‌باشد. یک برنامه‌ی آموزشی مداوم می‌تواند ویژگی‌های تازه و نوآوری‌های تکنولوژی بلاکچین را پوشش دهد، اما برگزاری چنین دوره‌هایی قطعا نیازمند زمان و منابع است.


 نگاهی به آینده


تعدادی از دست‌اندرکاران فعال و بزرگ در حوزه‌ی زنجیره‌ی تامین هم اکنون از سیستم‌های توزیع شده بلاکچین استفاده می‌کنند و برای ترویج این سیستم منابعی را اختصاص داده‌اند. احتمالا به زودی شاهد آن خواهیم بود که پلتفرم‌های بین‌المللی از مزایای تکنولوژی بلاک چین در زنجیره‌ی تامین بهره‌مند خواهند شد و فعالیت‌ شرکت‌ها را برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات همزمان با جابجایی محصولات و مواد، ساده تر خواهند کرد.

تکنولوژی بلاکچین می‌تواند شرکت‌های تجاری را در ابعاد مختلفی، از تولید و پردازش تا تدارکات و پاسخگویی، توسعه دهد. با استفاده از این فناوری، هر اتفاقی قابل ثبت و تائید می‌باشد و اطلاعاتی شفاف و غیر قابل تغییر فراهم خواهد شد. به همین دلیل است که استفاده از بلاک چین در شبکه‌های زنجیره‌ی تامین پتانسیل های زیادی برای کاهش نقاط ضعف و ناکارآمدی متداول در مدل‌های سنتی مدیریت را دارد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. با استفاده از امضای دیجیتال به جای نام واقعیتون

  1. به نظرم این حوزه جدید بلاکچین باعث شده خیلی از کاغذ بازی هایی که در حال انجام هست حذف بشه