کاربرد بلاکچین: بلاکچین فرصت‌های جدیدی برای تأیید هویت ارائه می‌دهد

کاربرد بلاک چین: چگونه بلاکچین فرصت‌های جدیدی برای تأیید هویت ارائه می‌دهد | همتاپی

ابهامات بلاکچین در طول سال‌ها با مشارکت سریع مردم جهان در این فناوری دیجیتال به آرامی از بین رفته است. اما واقعیت این است مکانیزم‌های بلاکچین که هسته اصلی آن است، هنوز اساساً پیچیده هستند و برای مردم عادی قابل هضم نیست. برای توضیح روشن‌تر، بیایید رویکرد ساده‌تری را برای این نوآوری در نظر بگیریم.


بلاکچین چیست؟


در اینجا نحوه عملکرد بلاکچین را توضیح دادیم. به فردی فکر کنید که دارای اطلاعاتی است که باید ثبت شود. بیایید از اصول اولیه شروع کنیم، مانند نوشتن روی یک تکه کاغذ. این نوشته به نوبه خود در یک جعبه قرار می‌گیرد تا بتوان آن را ایمن نگه داشت. فرض کنید بصورت مداوم اطلاعات بیشتری به دست می‎‌آید و مقالات بیشتری به جعبه اضافه می‌شود. برای دسترسی آسان به این اطلاعات، هر قطعه با یک الگوی خاص علامت‌گذاری و مرتب شده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

به مرور افراد بیشتری که نیاز به ذخیره اطلاعات دارند اضافه می‌شوند پس به کاغذ و جعبه‌های بیشتری هم نیاز است. سپس با افزایش تعداد افراد، فضاهای بیشتری برای نگه داشتن هر جعبه جدید اضافه می‌شود. در واقع، اکنون یک پایگاه داده بصورت کامل ایجاد شده است. به نوبت، تمام این اطلاعات توسط چند نفر اول که فرآیند ثبت را آغاز کرده‌اند کنترل و نظارت می‌شود. اما، آن‌ها می‌توانند این اطلاعات را به دلخواه خود دستکاری کنند. 

اکنون تکنولوژی بلاکچین وارد شده و ادعا می‌کند برای تضمین امنیت کامل این اطلاعات، هرکسی در هر مکانی می‌تواند اطلاعات خود را به طور مستقل ذخیره کند. این افراد همچنین می‌توانند زمان و مکان حرکت هر جعبه پر از کاغذ را بدون کنترل یا دستکاری داده‌ها ردیابی کنند. هنگامی که هر جعبه پر می‌شود، قفل شده و مهر زمانی (Time-stamp) خورده و مانند یک زنجیر به جعبه بعدی متصل می‌شود. 

به زبان ساده، بلاکچین نوعی پایگاه داده است که اطلاعات را به صورت گروهی یا تکه‌ای جمع‌آوری می‌کند، که به آن بلاک گفته می‌شود. هنگامی که اطلاعات پر می‌شود، هر بلاک به بلاک مربوطه متصل می‌شود و یک زنجیره از اطلاعات را تشکیل می‌دهد. این یک پرونده دیجیتالی تغییرناپذیر از تراکنش‌های مختلف است که در مکان‌های مختلف در شبکه‌ای از رایانه‌ها ذخیره می‌شود. این ویژگی، پایگاه داده را کاملاً غیرمتمرکز و شفاف می‌کند.


چرا بلاک چین امن است؟


چیزی که فناوری بلاکچین را بسیار امن می‌کند ساختار ذخیره‌سازی، غیرمتمرکز بودن و شفافیت آن است. اطلاعات روی بلاکچین به گونه‌ای ذخیره می‌شود که آن را غیرقابل برگشت و ثابت می‌کند. هنگامی که اطلاعات روی آن ثبت می‌شود، نمی‌توان آن را دستکاری یا تغییر داد. هنگامی که هر بلاک از اطلاعات پر می‌شود، مهر زمانی خورده و در زنجیره مربوط به خود قرار می‌گیرد. هر بلاک حاوی اطلاعات با زنجیره‌ای به بلاک دیگری متصل می‌شود که هر زنجیره منحصر به فرد است و حاوی اطلاعات بلاک‌های قبلی خود می‌باشد.

اطلاعات موجود در یک بلاک تنها با اجازه اکثریت تشکیل‌دهندگان شبکه قابل تغییر است. برای تغییر اطلاعات در یک بلاک خاص باید تمام اطلاعات قبلی تغییر کند. با توجه به این که اطلاعات ذاتی بلاک‌های قبلی،‌ از بلاک مجاورشان به دست می‌آید، بنابراین می‌بایست همه بلاک‌های قبلی تا اولین بلاک زنجیره، تغییر کند.

وقتی بلاک‌ها تغییر می‌کنند، با حفظ زنجیره قبلی، یک زنجیره کاملاً جدید از اطلاعات ایجاد می‌کنند. از طرفی، در هر لحظه بلاک‌هایی در حال ایجاد شدن است حتی زمانی که در حال خواندن این مقاله هستید. حتی اگر از اکثریت شبکه برای تغییر اطلاعات مجوز بگیرید، قدرت محاسباتی و منابع مورد نیاز برای انجام آن نجومی و غیرممکن است.

هر شخص به عنوان یک گره یا نود (Node) در شبکه بلاکچین عمل می‌کند که به شبکه این امکان را می‌دهد تا به تمرکززدایی برسد زیرا نیازی به هیچ نیروی حاکم مرکزی نیست. هر شخص می‌تواند بدون نیاز به شخص ثالث به شبکه دسترسی داشته باشد. شبکه‌های بلاکچین با داشتن اسناد به راحتی قابل نگهداری و در دسترس هستند. همچنین بسیار شفاف می‌باشند زیرا می‌توانید به راحتی تراکنش‌ها را تأیید کرده و امنیت داده‌ها را تضمین کنید.


بیت کوین و بلاکچین


همانطور که همه می‌دانید، بیت کوین یک ارز دیجیتال است و بلاکچین، همانطور که قبلاً مطرح شد، وسیله‌ای برای ثبت اطلاعات می‌باشد. هنگام خرید بیت کوین، شما به صورت دیجیتالی صاحب این ارز دیجیتال شده و آن را با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال خود مدیریت می‌نمایید. شما می‌توانید با توجه به قیمت بیت کوین، آن را خرید و فروش کنید تا ارزش کیف پول خود را افزایش دهید. کیف پول شبیه یک حساب بانکی دیجیتالی است که در آن می‌توانید بیت کوین خود را نظارت و مدیریت کنید. اینکه چگونه این دو قابلیت به خوبی همزمان کار می‌کنند و در کنار هم استفاده می‌شوند، ساده است.

بیت کوین از قابلیت‌های ذخیره‌سازی شفاف، امن و منحصر به فرد بلاکچین برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. بلاکچین بیتکوین به طور شفاف اطلاعات پرداخت‌ها و دفاتر اطلاعاتی بیت کوین را در یک پلتفرم غیرمتمرکز ثبت می‌کند.

اسلوب کلی ارزهای دیجیتال بر پایه و اساس بلاکچین ساخته شده است. بلاکچین اولین بار با راه‌اندازی اولین رمزارز دنیا (بیتکوین) کاربردی شد.


سایر فرصت‌های بلاک چینی


در ابتدا، بلاکچین تنها برای ایجاد یک بستر امن و غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها طراحی شده بود. با این حال، فناوری بلاکچین نویدبخش است و برای بسیاری از موارد دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌های معروف مانند Unilever ،Walmart و Pfizer بلاکچین را در شبکه خود قرار داده‌اند. استفاده از آن در طول انتخابات دموکراتیک برای ثبت آرا نیز مورد توجه قرار گرفته است.

صنعت بلاکچین همچنین در بانکداری، حوزه سلامت و حتی در صنایع غذایی مورد توجه قرار گرفته است. ماهیت شفاف و قابل ردیابی بلاکچین می‌تواند انتخابات آزاد و عادلانه، توزیع مناسب غذا و از بین بردن مسمومیت غذایی و حتی تأیید هویت را امکان‌پذیر کند. اما در اینجا می‌خواهیم تأیید هویت و سیر تکاملی آن را از طریق بلاکچین بررسی نماییم.


تأیید هویت چیست؟


برای تایید هویت یک شخص، باید از طریق یک روش احراز هویتی پیش روید که هویت وی را با هرگونه اطلاعات یا داده‌هایی که برای تأیید در دسترس است، مطابقت دهد. بسیاری از اسناد مانند گواهینامه رانندگی و گواهی تولد که صادر می‌شود، دائماً برای تایید هویت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.


اشکال سیستم‌های تایید هویت فعلی


اولین مشکل روش‌های تایید هویت فعلی این است که زمان‌بر و کاغذی هستند. از این رو در معرض از دست رفتن، سرقت و کلاهبرداری قرار می‌گیرند. جدا از این، هویت‌های غیردیجیتالی موجب افزایش بوروکراسی (کاغذبازی) شده و سرعت تأیید هویت‌ها را محدود می‌گردد.

از طرفی دیگر، تایید هویت‌های دیجیتالی مستعد حمله هکرها هستند، زیرا بسیاری از آن‌ها در یک سرور مرکزی ذخیره می‌شوند. بنابراین آن‌ها نیز در خطرند. بسیاری از سیستم‌های مدیریت هویت معیوب و قدیمی‌اند. اما با استفاده از فناوری بلاکچین، تأیید هویت به راحتی و با سرعت می‌تواند انجام گیرد.


راه حل تأیید هویت مبتنی بر بلاکچین


اطلاعات هویتی باید به آسانی در هر زمان و مکان قابل دسترس، قابل حمل و کاملا ایمن باشند. بلاک چین می‌تواند این فرصت را در اختیار کاربران قرار دهد. هنگامی که اعتبارسنجی هویتی فیزیکی افراد دیجیتالی شود، دیگر نیازی به مدارک فیزیکی ندارید. مثلا با فشردن یک دکمه، اثبات می‌کنید که به سن قانونی رسیده‌اید و اجازه رانندگی دارید.

با استفاده از بلاکچین، می‌توان به افراد اعتبارات قانونی و ملی داد که در آن هویت‌های دیجیتالی ضمیمه شده و روی بلاکچین ثبت می‌شود. انجام این کار باعث می‌شود هویت‌ها و گواهی‌ها بدون تماس با فرد صادرکننده، احراز هویت شوند.

استفاده از فناوری بلاکچین به اسناد کاغذی پایان داده و وسیله‌ای مطمئن‌تر، امن‌تر و قابل دسترس‌تر برای تأیید هویت در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این امر چالش‌های سرقت، گم کردن و جعل هویت را از بین می‌برد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *