نگاهی به موارد کاربرد فناوری بلاکچین: حوزه‌ی بهداشت و درمان

نگاهی به موارد کاربرد فناوری بلاک چین: حوزه‌ی بهداشت و درمان

همانگونه که بلاکچین‌ به ارز‌های دیجیتال این امکان را می‌دهد که منبع مورد اعتمادی برای ثبت تراکنش‌های مالی باشد، این امکان را نیز برای حوزه بهداشت و درمان فراهم می‌آورد تا منبع مورد اعتمادی برای ثبت داده‌های پزشکی باشد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب فناوری بلاکچین در حوزه‌ی بهداشت و درمان می‌پردازیم.

با اینکه بلاکچین‌ها معمولا به خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نسبت داده می‌شوند، اما این فناوری همیشه برای نگهداری و حفاظت از اطلاعات در صنایع مختلف قابل بررسی بوده است. علاوه بر خیریه‌ها و چرخه تامین، فناوری بلاکچین در حوزه‌ی بهداشت و درمان نیز کاربردهای فراوانی دارد. اما چه ویژگی‌هایی از بلاک چین، این فناوری را برای فعالیت در حوزه‌ی بهداشت و درمان مناسب می‌سازد؟ 

 

استفاده از بلاکچین در حوزه‌ی بهداشت و درمان چگونه است؟

همانگونه که بلاکچین‌‌ به ارز‌های دیجیتال این امکان را می‌دهد که منبع مورد اعتمادی برای ثبت تراکنش‌های مالی باشد، این امکان را نیز برای حوزه بهداشت و درمان فراهم می‌آورد تا منبع مورد اعتمادی برای ثبت داده‌های پزشکی باشد. 

بلاک چین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطلاعات و مستندات را از طریق کریپتوگرافی ثبت می‌کنند. به همین دلیل تقریبا غیر ممکن است کسی بتواند بدون اجازه‌ی اعضای سیستم، در اطلاعات اختلال به وجود آورد یا آن‌ها را تحریف کند. در نتیجه، تغییر‌ناپذیری یکی از ویژگی‌هایی است که فناوری بلاک چین را برای ثبت اطلاعات پزشکی به یک پایگاه اطلاعاتی مطمئن و فسادناپذیر تبدیل کرده است.

به علاوه ساختار همتا به همتا (peer-to-peer)، بلاک چین این امکان را فراهم می‌آورد تا هنگام به روزرسانی، تمامی کپی‌های ثبت شده سوابق بیمار با مدارک بیمار دیگر به دنبال هم قرار گیرند، اگرچه این اطلاعات در کامپیوترهای مختلفی ثبت می‌شوند. در واقع، هر شبکه (node) یک کپی از کل بلاک چین را در خود دارد و این شبکه‌ها مدام با هم در ارتباط هستند تا مطمئن شوند که اطلاعات به روز شده و صحیح است. به همین دلیل است که غیر‌متمرکزسازی و توزیع داده‌ها ویژگی‌های مهمی هستند.

جالب است بدانید با اینکه فناوری بلاک چین‌ توزیع شده‌ است، اما همیشه غیرمتمرکز نیستند (از حیث کنترل). غیر‌متمرکز‌سازی یک مسئله‌ی صفر و یک نیست. با توجه به این مسئله که نودهای شبکه‌ چگونه توزیع شده‌اند و ساختار کلی آنها به چه صورت است، سیستم‌های توزیع‌شده می‌توانند در سطوح متفاوتی از غیرمتمرکز‌سازی قرار گیرند. برخلاف حوزه‌ی ارز‌دیجیتال، بلاک چین‌‌ها در حوزه‌های بهداشت و درمان می‌توانند به صورت خصوصی باشند. در بلاک چین‌های عمومی هر فردی می‌تواند وارد بلاک چین شود و در گسترش آن کمک کند، ولی در بلاک چین‌های خصوصی، افراد نیاز به اجازه دارند، این بخش‌ها توسط شبکه‌های کوچک‌تری مدیریت می‌شوند.

مزایای احتمالی فناوری بلاکچین در حوزه‌ی بهداشت و درمان

  • افزایش امنیت

همان طور که قبلا به این موضوع اشاره شد یکی از مهم‌ترین کاربردهای بلاک چین در صنعت بهداشت و درمان قدرت این فناوری است که پایگاه اطلاعاتی امن و یکپارچه‌ی فرد به فرد را ایجاد می‌کند. در نتیجه، دیگر نگران مسئله اختلال و دست‌کاری اطلاعات نخواهیم بود. و این امر را مدیون فناوری بلاک چین‌ هستیم. این تکنولوژی می‌تواند به شکل بسیار کاربردی برای ثبت و دنبال کردن اطلاعات پزشکی بسیاری از بیماران به کار گرفته شود. 

برخلاف پایگاه‌های اطلاعاتی سنتی که بر یک سرور متمرکز تکیه می‌شود، استفاده از سیستم‌های توزیع‌ شده برای تبادل اطلاعات بسیار امن‌تر می‌باشد و هزینه‌های اداری سیستم‌های کنونی را نیز نخواهد داشت. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین‌ها باعث می‌شود تا نسبت به مشکلات فنی و حملات بیرونی مقاوم‌تر باشند و اطلاعات با ارزش به خطر نیفتند. سیستم امنی که توسط بلاک چین‌ها فراهم می‌شود را می‌توان در بیمارستان‌ها به کار برد، که اکثر اوقات درگیر حملات هکرها می‌باشند و از آن‌ها باج‌گیری می‌شود. 

  • ایجاد قابلیت همکاری

یکی دیگر از امتیازهای اطلاعات پزشکی ثبت شده در بلاک چین این است که قابلیت همکاری بین کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات‌دهندگان حوزه‌ی بهداشت و درمان را افزایش می‌دهد. تفاوت‌های فنی میان سیستم‌های ذخیره‌ی اطلاعات معمولا به اشتراک گذاشتن مستندات را برای سازمان‌ها بسیار سخت کرده است. گرچه این مشکل با فناوری بلاک چین‌ قابل حل است، زیرا می‌توان به مراجع معتبر اجازه دسترسی به پایگاه اطلاعاتی یکپارچه‌ را داد، که در آن سوابق پزشکی بیمار و حتی اطلاعات داروهای تجویز شده به آن‌ها موجود می‌باشد. پس بدون اینکه مراکز به حافظه داخلی یکدیگر دسترسی داشته باشند، می‌توانند تنها بر روی یک سیستم کار کنند.

  • دسترسی و شفافیت

سیستم‌ بلاک چین علاوه بر ساده کردن روند اشتراک‌گذاری اطلاعات، می‌تواند شفافیت و دسترسی به سوابق بیماران را برای آنها فراهم کند. در بعضی مواقع، درخواست تایید تغییرات انجام شده در مستندات مربوط به بیمار، می‌تواند میزان دقیق بودن این اطلاعات را بالا برد. اگر از آن به درستی استفاده شود، این نوع تایید می‌تواند لایه‌ی امنیتی اضافه‌تری را در مقابل خطاهای انسانی یا خطاهای عمدی فراهم آورد. 

  • اطمینان از مدیریت زنجیره‌ی تامین

بلاک چین‌ها می‌توانند یک روش مطمئن برای پیگیری تجهیزات پزشکی از مرحله‌ی تولید تا پخش باشند و مشکل رایج توزیع داروهای تقلبی را کاهش دهند. با استفاده از دستگاه‌های دارای اینترنت اشیا که فاکتورهایی مثل دما را اندازه‌گیری می‌کنند، تکنولوژی بلاک چین نیز می‌تواند میزان دقیق ذخایر، شرایط حمل و نقل و کیفیت دارو را تایید کند.

  • جلوگیری از کلاهبرداری‌های مربوط به بیمه 

از بلاک چین‌ها می‌توان برای مبارزه با کلاهبرداری‌های مربوط به بیمه‌های درمانی نیز استفاده کرد. این کلاهبرداری‌ها سالانه حدود ۶۸ میلیارد دلار برای خدمات سلامت آمریکا هزینه‌بردار است. مستندات تغییر‌ناپذیری که در بلاک چین‌ ثبت می‌شود می‌تواند جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌های رایج مثل صورتحساب‌های جعلی و پرداخت پول برای سرویس‌های غیرضروری را بگیرد.

  • استخدام افراد در آزمایشات بالینی

یکی دیگر از استفاده‌های بلاکچین در حوزه‌ی بهداشت و درمان افزایش کیفیت تست‌های بالینی می‌باشد. اطلاعات پزشکی ثبت شده در بلاک چین‌ می‌تواند در شناسایی بیماران برای انجام تست‌ها و استخدام آنها در این زمینه کمک کند و بیماران می‌توانند از تست آن داروها سود ببرند. این سیستم استخدامی می‌تواند به شدت شرکت افراد مناسب در آزمایشات بالینی را گسترش دهد، چرا که بسیاری از بیماران هرگز از تست‌های دارویی مرتبط با مشکل‌شان هرگز خبردار نمی‌شوند و در آن‌ها شرکت نمی‌کنند. هنگامی که این تست‌ها صورت می‌گیرند، با استفاده از فناوری بلاک چین‌ می‌توان از ثبت شدن اطلاعات به درستی مطمئن بود.

محدودیت‌های احتمالی فناوری بلاکچین در حوزه‌ی بهداشت و درمان

گرچه فناوری بلاکچین به بیماران و مراکز پزشکی خدمات زیادی را ارائه می‌کند، اما هنوز موانعی در برابر آن وجود دارد تا در نهایت استفاده از آن در حوزه‌ی بهداشت و درمان به مقبولیت بالا برسد.

  • انطباق

برای مثال در آمریکا، شرکت‌های حوزه‌ی بهداشت و درمان که علاقه‌مند به اجرای سیستم بلاک چین هستند می‌بایست از قوانین اطلاعاتی فعلی، مانند قوانین HIPAA، پیروی کنند. به طور کلی، طرح HIPAA موازینی را برای ذخیره‌ی اطلاعات، به اشتراک‌گذاری و محافظت از آنها در حوزه‌ی بهداشت و درمان شامل می‌شود. شرکت‌های آمریکایی برای اینکه کاملا همسو با قوانین باشند، می‌بایست بلاک‌چین‌های مشخصی را برای ثبت اطلاعات ایجاد کرده و ویژگی‌های امنیتی بالا و دسترسی‌های محدودی را در نظر گیرند.

  • هزینه‌های اولیه و سرعت

هزینه‌های اولیه برای فراهم‌کنندگان این تکنولوژی بسیار بالا خواهد بود،. این امر باعث می‌شود تا از مقبولیت بیشتر این سیستم جلوگیری شود. به علاوه، سیستم‌های توزیع شده از لحاظ تبادلات و انتقال اطلاعات در هر ثانیه، بسیار کندتر از سیستم‌های متمرکز هستند. یک بلاک چین بزرگ با شبکه‌های بسیار، در مقایسه با یک سیستم متمرکز احتمالا نیاز به زمان بیشتری برای انتقال و یکپارچه‌سازی اطلاعات دارد. این ویژگی به خصوص برای پایگاه‌های اطلاعاتی عظیم نگران‌کننده است، چرا که این پایگاه باید اطلاعات میلیون‌ها بیمار را ذخیره و دنبال کند. این مشکل برای فایل‌های تصویری با حجم بالا، مثل پرتونگاری‌های یا اسکن‌ها ام‌آر‌آی، بدتر هم خواهد بود.

نتیجه‌گیری: کاربردهای بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان

سیستم‌های بلاک‌چین، کاربردهای بسیاری در حوزه‌ی بهداشت و درمان خواهند داشت: از ایجاد و به اشتراک‌گذاری سوابق پزشکی تغییرناپذیر گرفته تا بالاتر بردن شفافیت در زنجیره‌ی تامین داروها. گرچه چالش‌های فنی و قانونی زیادی برای بکارگیری این فناوری وجود دارد، اما اجرای این سیستم‌ها احتمالا نقش اساسی را در آینده‌ی ذخیره‌ی اطلاعات پزشکی و انتقال آن‌ها بازی خواهد کرد.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. من یک جا خونده بودم میتونیم تمام اطلاعات سلامتی و بیماریمون رو در بستر اتریوم ذخیره کنیم و اون رو در هر جای دیگه جهان به دکتر خود نشان بدهیم. و این گام بلندی در راستای حفظ سلامت و جامعه می‌باشد.