آموزش جامع نحوه ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین

آموزش جامع ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین | همتاپی

این مقاله به صورت گام به گام شما را در جهت ایجاد کیف پول‌های کاغذی بیت کوین راهنمایی می‌کند. کیف پول‌های کاغذی در واقع زیرمجموعه‌ای از کیف پول‌های سخت افزاری هستند. 

مراحل آموزش ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین شامل انتخاب یک تولیدکننده کیف پول کاغذی، ایمن‌سازی محیط کامپیوتر خود برای استفاده امن از آن، پیکربندی و چاپ کیف پول، پاکسازی قبل و بعد از آن برای ممانعت از ورود هکرها و در نهایت ایمن سازی کیف پول خود بصورت فیزیکی می‌باشد.

چرا از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟

کیف پول کاغذی یک تکه کاغذ است که حاوی کلید خصوصی و عمومی (آدرس کیف پول بیت کوین) است. کیف پول‌های کاغذی یک راه ارزان و مطمئن برای ذخیره پس‌اندازهای بیت کوین هستند که از همان روزهای اولیه بیت کوین وجود داشته‌اند. بسیاری بر این باورند که کیف پول‌های کاغذی امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای ذخیره‌سازی بیت کوین هستند؛ زیرا کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین و دور از هکرها نگه می‌دارند. کیف پول‌های کاغذی تا زمانی که به خوبی محافظت شوند، می‌توانند روش امنی برای ذخیره کوین‌ها برای مدت زمان طولانی باشند.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

برای خرج کردن کوین‌ها از طریق یک کیف‌ پول کاغذی، باید کلید خصوصی را روی یک کیف پول گرم مانند کیف پول موبایلی (کیف پول‌های موبایلی مثل تراست والت) یا دسکتاپ (مانند کیف پول اکسودوس و کیف پول کوینومی) انتقال دهید. در هنگام انتقال، مزایای امنیت ناشی از ذخیره‌سازی بصورت سرد، از بین می‌رود. در مقابل، یک کیف پول سخت افزاری مانند  کیف پول ترزورTrezor یا کیف پول لجر نانو اس یا لجر نانو ایکس فضای ذخیره سازی بصورت سرد هستند که به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به استخراج کلید خصوصی، ارز دیجیتال خود را جابجا نمایید.

مطالب بیشتر: آموزش ساخت کیف پول کاغذی اتریوم

اولین گام برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین


یک برگه کیف پول کاغذی بیت کوین | صرافی همتاپی

اولین قدم برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین، پیدا کردن یک تولید کننده کیف پول کاغذی می‌باشد. یکی از تولیدکننده‌های مشهور کیف پول کاغذی بیت کوین، وبسایت Bitaddress.Org می‌باشد.
علاوه بر این، وبسایت Bitcoin.Com یک تولیدکننده کیف پول کاغذی برای ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) هم ارائه می‌دهد. وبسایت Bitaddress.Org یک موتورجستجوگر منبع باز است که قدیمی‌ترین سیستم برای تولید کیف‌ پول کاغذی با استفاده از مرورگر شخصی است، درحالی که تولیدکننده کیف پول کاغذی سایت Bitcoin.Com نیز از کد Bitaddress.Org منشعب شده است.


مراحل ایجاد کیف پول کاغذی بیت کوین


در ادامه برای ایجاد کیف پول کاغذی بیت کوین، از وبسایت Bitaddress.Org برای نمایش مراحل استفاده کردیم. با این حال، این فرآیند کلی برای سایر تولیدکنندگان کیف پول کاغذی نیز صدق می‌کند.

  • آماده سازی‌ها برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین

در این قسمت تمامی مراحل لازم برای ساخت یک کیف پول کاغذی در حالت آفلاین را طی خواهیم کرد.

مرحله صفر: خرید بیت کوین

بدیهی است که قبل از این که یک کیف پول بیت کوین را شارژ کنید، به بیت کوین نیاز دارید. برای این منظور ما توصیه می‌کنیم که برای خرید بیت کوین به صرافی همتاپی مراجعه کنید.

مرحله اول: کامپیوتر را پاکسازی و یک پرینتر آفلاین راه‌اندازی کنید. 

قبل از ایجاد کیف پول کاغذی، کامپیوتر خود را با آنتی ویروس و ضد بدافزار (Anti-malware) بروز و با کیفیت اسکن کنید. علاوه بر این، حتما پرینتر مورد استفاده خود را مستقیما با کابل به کامپیوتر وصل کنید. در این صورت می‌توانید بدون اتصال به اینترنت پرینت بگیرید. 

برای کاربران حرفه‌ای، روش‌های پیچیده‌تری نیز برای افزایش امنیت رایانه وجود دارد؛ مانند استفاده از  فرآیند پروتکل Glacier چند لپ تاپی ( یک پروتکل گام به گام برای ذخیره بیت کوین به روش بسیار امن) یا نصب یک سیستم عامل جدید پس از پاک کردن هارد دیسک با یک پاک کننده دیسک قوی با کاربرد نظامی و یا راه اندازی از یک بوت دیسک امنیت محور مانند Tails (سیستم عامل پرتابلی که در برابر نظارت و سانسور امن است).

استفاده از پروتکل GLACIER در ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین | صرافی همتاپی

مرحله دوم: یک تولیدکننده کیف پول کاغذی دانلود کنید.

با وجود این که امکان تولید کیف پول کاغذی به صورت آنلاین وجود دارد، اما تولید آن به صورت آفلاین بسیار امن‌تر است. به وب سایت اپراتور مراجع کنید و یک فایل فشرده (zip) که حاوی نسخه‌ای از وب سایت است، دانلود کنید. برای وبسایت Bitaddress.Org لینک دانلود در انتهای صفحه قرار دارد. فایل‌های دانلود شده پس از استفاده حذف می‌شوند، بنابراین آن‌ها را در جایی ذخیره کنید که به راحتی قابل دسترس باشد. 

آموزش ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین | صرافی همتاپی

پس از دانلود، فایل زیپ را قبل از اکسترکت (Extract) کردن، برای حذف بدافزارهای احتمالی، اسکن کنید. کاربران حرفه‌ای می‌توانند با دانلود و بررسی امضای PGP نویسنده، از صحت فایل اطمینان حاصل نمایند. این فایل معمولا در همان صفحه حاوی لینک دانلود فایل ZIP وجود دارد. 

اکسترک کردن | صرافی همتاپی

مرحله سوم: اتصال به اینترنت را قطع کنید.

قبل از تولید کیف پول کاغذی، کامپیوتر و پرینتر را از اینترنت قطع کنید. یک مرورگر برای استفاده انتخاب کنید، مثلا chrome یا firefox. سپس همه افزونه‌های آن را غیرفعال کنید.

  • ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین

مرحله چهارم: هر تعداد که می‌خواهید کیف‌ پول کاغذی تولید و چاپ کنید. 

پس از قطع اینترنت، از لیست فایل‌های استخراج شده فایل زیپ، روی گزینه Bitaddress.org.html کلیک کنید و آن را با مرورگری که افزونه‌های آن را قبلا غیرفعال کردید، باز کنید.

برای ایجاد یک آدرس تصادفی (Random) بیت کوین، می‌بایست موس را به اطراف بچرخانید یا روی صفحه نوشته‌های تصادفی تایپ کنید. برای Bitaddress.Org هنگامی که سطح داده‌های تصادفی شما به ۱۰۰ درصد رسید، یک کیف پول (Single Wallet) به طور خودکار ایجاد می‌شود. 

حرکت تصادفی موس برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین | صرافی همتاپی

در این مرحله شما می‌توانید به راحتی با زدن دکمه پرینت کیف پول کاغذی بیت کوین خود را ایجاد نمایید.

پرینت کیف پول کاغذی

اما کیف پول‌های کاغذی که در اینترنت می‌بینید ظاهری زیباتر از تصویر بالا دارند. علاوه بر گزینه Single Wallet، این وبسایت گزینه‌های دیگری از جمله ایجاد کیف پول کاغذی (Paper Wallet)، کیف پول‌های عمده (Bulk Wallets)، کیف پول‌های مغزی (Brain Wallet)، آدرس‌های بیهوده (vanity addresses) و کیف پول‌های چندامضایی مجزا (multi-signature split wallets) نیز ارائه می‌دهد. ما در این مقاله گزینه Paper Wallet را که تنظیماتی نیز دارد، بررسی می‌کنیم.

تولیدکننده‌های کیف پول ارز دیجیتال طراحی‌های (Artwork) مختلفی از کیف پول کاغذی را ارائه می‌دهند. در Bitaddress.Org می‌توان این قابلیت را غیرفعال کرد. شما هر تعداد کیف پول کاغذی منحصر به فردی که بخواهید می‌توانید تولید کنید.

برای این که کیف پول کاغذی زیباتری داشته باشید می‌توانید از گزینه «Paper Wallet»  استفاده کنید. در این صفحه شما می‌توانید با قرار دادن یک عدد در مقابل «Addresses to generate» به همان تعداد کیف پول کاغذی ایجاد کنید.

ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین با طرح گرافیکی | صرافی همتاپی

بعنوان یک لایه امنیتی بیشتر، گزینه اضافه کردن یک رمز عبور وجود دارد که از سیستم رمزگذاری BIP38 برای هر کیف ‌پول کاغذی استفاده می‌کند. اگر قصد استفاده از این قابلیت را دارید، حتما این رمزعبور را بصورت جدا از کیف‌های کاغذی، ذخیره کنید. زیرا بدون این رمز، کیف پول‌ها اصلا قابل دسترس نخواهند بود. بعد از تولید هر تعداد کیف پول کاغذی که تمایل دارید، به صورت آفلاین با دستگاه پرینتر، آن‌ها را چاپ نمایید.

شما می‌توانید با زدن تیک استاندارد BIP38  یک کلمه امنیتی برای خود تعریف کنید و امنیت کیف پول خود را تقویت کنید. توجه کنید که اگر این گزینه را انتخاب کنید طرح‌ها به رنگ آبی در خواهد آمد!

استفاده از امنیت بیشتر در ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین | صرافی همتاپی

مرحله پنجم: همه فایل‌های دانلود شده و حافظه پنهان (Cache) را پاک کنید. 

پس از چاپ کیف پول‌های کاغذی، تمام فایل‌های دانلود شده را از سیستم پاک کرده، سطل بازیافت (Recycle Bin) سیستم را خالی نموده، حافظه پنهان پرینتر را پاک کنید و قبل از اتصال دوباره به اینترنت، کامپیوتر را راه اندازی مجدد (Reboot) کنید.

  • افزایش موجودی و ایمن نگه داشتن کیف پول‌ها

مرحله ششم: با کیف پول کاغذی بیت کوین خود به هر کیف پولی که می‌خواهید ارز دیجیتال ارسال کنید. 

گام بعدی، افزایش موجودی کیف پول است. مردم بسته به اهدافشان مانند هدیه دادن، یا ذخیره سرمایه به عنوان پس انداز طولانی مدت، کیف پول‌های کاغذی خود را با مقادیر زیاد یا کم از ارز دیجیتال پر می‌کنند.

کاربرانی که مقدار زیادی سکه به کیف پول‌های کاغذی ارسال می‌کنند، بهتر است قبل از ارسال حجم زیاد ارز دیجیتال، هرکدام را با ارسال چند ساتوشی به آدرس عمومی آن تست کنند.

مرحله هفتم. کیف پول کاغذی بیت کوین خود را ایمن نگه دارید.

برای استفاده به عنوان محل ذخیره، درصورتی که کیف پول کاغذی دارای موجودی می‌باشد، بسیار مهم است که آن را از نظر فیزیکی مخفی و محافظت کنید تا ایمن باشند.

برای اکثر مدل‌های کیف کاغذی، می‌توانید آن را تا کنید تا کلیدهای خصوصی آن‌ها نشان داده نشود. همچنین می‌توانید یک برچسب مهر و موم ضد دستکاری را در لبه‌های قسمت‌های تا شده، بزنید. شما می‌بایست از کیف پول‌های کاغذی در برابر آسیب‌هایی چون بلایای طبیعی، دزدی، آتش‌سوزی، محافظت کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را در گاوصندوق‌های نسوز قرار دهید. در نهایت ذخیره و نگه‌داری آنها، در صندوق‌های امانات بانکی  توصیه نمی‌شود.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام . می‌خوام قدم به قدم همونطوری که گفتین مراحل رو انجام بدم امیدوارم که بتونم و به هیچ مشکلی حین ثبت نام و احراز هویت برنخوردم.

  2. سلام ایا کیف پول کاغذی فقط از یک نوع کیف پول پشتیبانی میکند ؟

  3. سلام ، چطور میشه برای ولت کاغذی ، مثل سایر کیف پول ها seed تعریف کرد؟

  4. پس کلید خصوصی در کیف پول های کاغذی کجا هست؟یعنی کلید ها به چه سروری متصل هستن؟

  5. در مقاله اشاره کردید به کیف پول لجر نانو اس و لجر نانو ایکس، ایا این دو کیف پول هم رایگان نصب میشوند؟

  6. بابت این اطلاعاتیکه در اختیارکسانیکه مثل منمبتدی هستن و کمک خوبی میشه براشون ممنونم از شما.
    بنده تازه اشنا دم با ارزهای دیجیتال

    1. سلام دوست عزیز

      برای تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال موجود در بازار مانند اتریوم، وی چین، بیت کوین کش، ترون و… امکان ساخت کیف پول کاغذی وجود دارد.