آیا فروش بیت کوین‌های صرافی Mt. Gox باعث سقوط قیمت بیت کوین می‌شود؟

حجم بیت کوین خارج‌شده از صرافی مت گاکس (Mt. Gox) در چند روز گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث نگرانی برخی از سرمایه‌گذاران شده است. باتوجه‌به کاهش چند درصدی قیمت بیت کوین پس از انتشار این خبر در روز گذشته، اکنون برخی نگران این هستند که فروش بیت کوین توسط طلبکاران این صرافی ورشکسته باعث ایجاد روند نزولی در روند آتی قیمت این دارایی شود.

طی چند روز گذشته، چندین حرکت مشکوک از کیف پول‌های مرتبط با صرافی ورشکسته مت گاکس در بلاک‌چین بیت کوین مشاهده شد. این صرافی که زمانی ۷۰درصد معاملات بیت کوین را در اختیار داشت، اعلام کرد که برنامه هایی برای بازپرداخت به طلبکاران خود دارد، بنابراین این تراکنش‌ها به احتمال زیاد مربوط به آن‌ها است.

این صرافی در مجموع ۱۳۷٬۸۹۰ بیت کوین، به ارزش تقریبی ۹.۴ میلیارد دلار از کیف پول‌های خود خارج کرده است. بعد از چنین اقدامی، فعالان بازار بسیار نگران شدند. برخی معتقدند که قیمت بیت کوین مسیر نزولی پیش می‌گیرد و فشار فروش در بازار بیشتر می‌شود. البته، برخی دیگر نظر مخالف دارند و هنوز شک و تردید در مورد روند آتی قیمت بیت کوین در بازار حکمرانی می‌کند.

البته، بعد از اعلام این خبر قیمت بیت کوین طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴درصد کاهش یافته است. بازار بلافاصله بعدازاین اخبار واکنش منفی نشان داد؛ اما برخی هنوز برایشان سؤال است که آیا این برداشت‌ها واقعاً باعث ایجاد روند نزولی در قیمت بیت کوین خواهد شد یا خیر.

جیمز ون استراتن، یکی از تحلیلگران معروف ارز دیجیتال، در یکی از پست‌های توییتری خود درباره تأثیر خروج بیت کوین از صرافی مت گاکس روی قیمت بیت کوین صحبت کرد. وی در این پست توییتری دیدگاه خود را در مورد روند قیمت بیت کوین گفت و معتقد است که این فروش احتمالی ناشی از بازپرداخت‌ها شبیه اتفاق اخیری است که شاهد آن بودیم.

به‌طورکلی در حال حاضر بازار به دو دسته تقسیم می‌شود: دارندگان بلندمدت (LTHs) بیت کوین، سرمایه‌گذارانی که دارایی‌هایی خود را بیشتر از ۱۵۵ روز نگه داشته‌اند و دارندگان کوتاه‌مدت (STH) بیت کوین که طی ۱۵۵ روز اخیر بیت کوین خریده‌اند.

دارندگان بلندمدت بیت کوین طرف قاطع و مطمئن بازار هستند؛ زیرا به‌ندرت اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند. این در حالی است که دارندگان کوتاه‌مدت بیت کوین، سرمایه‌گذاران بی‌ثباتی هستند که به‌طور منظم نسبت به فشارهای فروش ایجاد شده در بازار واکنش نشان می‌دهند.

بااین‌حال، طبق نمودار کل عرضه بیت کوین، افزایش اخیر قیمت این ارز دیجیتال برای ترغیب دارندگان بلندمدت بیت کوین کافی بود.

روند نزولی و فروش زیاد در نمودار دارندگان بیت کوین در چند ماه گذشته
همان‌طور که در نمودار می‌بینیم که حرکت مجموع کل عرضه دارندگان بلندمدت بیت کوین در چند ماه گذشته جانبی بود. اما، اگر نمودار را به ۵ ماه قبل ببریم، توجه می‌شویم که دارندگان بلندمدت بیت کوین حرکت نزولی داشتند و در فروش شرکت کردند.

دارندگان بلندمدت بیت کوین در این فروش حدود یک میلیون توکن فروختند که حدود ۳۴۰هزار بیت کوین مربوط به خروجی‌های ETF گری‌اسکیل بود. درست از همان زمان بود که این حجم فروش توسط دارندگان بلندمدت بیت کوین اتفاق افتاد.

بازار واکنش مثبتی نسبت به این فشار فروش داشت و قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود رسید. در واقع، این افزایش قیمت بیت کوین بعد از فشار فروش حاکی از آن است که بازار می‌تواند این حجم از فشار فروش را به‌خوبی مدیریت کند.

استراتن خاطرنشان می‌کند که بازپرداخت‌های صرافی مت‌گوکس فقط یک‌دهم این میزان فروش است و همه کسانی که این توکن‌ها را دریافت می‌کنند، تصمیم به فروش دارایی خود ندارند. به بیان دیگر، تمامی دارندگان در یک‌زمان روش انجام نمی‌دهند؛ بنابراین، باتوجه‌به این داده‌ها، اگر تقاضا برای بیت کوین همچنان بالا باشد، بیت کوین تحت‌تأثیر فشار فروش قرار نمی‌گیرد.

بیت کوین قبلاً از سطح ۷۰هزار دلار فراتر رفته بود؛ اما بعد از انتشار اخبار مربوط به ورشکستگی صرافی مت‌گوکس، این ارز دیجیتال تا قیمت ۶۷٬۷۰۰ دلار سقوط کرد و اکنون در همین محدوده درحال معامله است.

قیمت بیت کوین در یک روز گذشته- منبع BTCUSD در TradingView

منبع: نیوز‌بی‌تی‌سی
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *