چرا افزایش تورم و تضعیف دلار به سود بیت کوین خواهد بود؟

چرا افزایش تورم و تضعیف دلار به سود بیت کوین خواهد بود؟ | همتاپی

اقتصاددانان مطرح و فعالان بازار سرمایه، هیچگاه در مورد بیتکوین اتفاق نظر نداشته‌اند و علی رغم اینکه بسیاری از آنها در شرایط مختلف به حمایت از بیت کوین و ارزهای دیجیتال پرداخته‌اند، برخی نیز همواره نسبت به این دارایی‌ها دیدگاه منفی داشته‌اند.

آقای پیتر شیف (Peter Schiff) یکی از اقتصاددانان برجسته‌ای است که همواره مخالفت شدید خود نسبت به بیت کوین را اعلام نموده‌است و هیچگاه موضع خود را تغییر نداده‌ است. با این حال او اخیراً پیش بینی‌هایی را انجام داده‌ است که در صورت تحقق، به سود بیت کوین خواهد بود. آقای شیف درست پیش از پایان سال 2022 میلادی نظر خود را در مورد تورم و دلار ایالات متحده بیان نمود و پیش بینی‌هایی را در مورد آینده این دو اعلام کرد.

افزایش تورم قدرت دلار را کاهش خواهد داد

این اقتصاد‌دان مطرح با انتشار چند پست توئیتری در مورد روند فعلی تورم صحبت کرد. او معتقد است باور فعلی مبنی بر اینکه تورم در سال جدید کاهش پیدا می‌کند اشتباه است و در سال 2023 باید منتظر اعداد و ارقام بالاتری باشیم.

او خطاب به بیش از 900 هزار دنبال کننده خود در توئیتر اعلام کرد که عملکرد قوی شاخص دلار آمریکا به هیچ وجه به معنای تداوم قدرت این ارز نخواهد بود. او همچنین اشاره کرد که شاخص دلار در پایان سال 2022 در پایین‌ترین سطح 6 ماه اخیر قرار گرفته است و او انتظار دارد این روند در سال 2023 نیز ادامه داشته باشد. علاوه بر این، او اعتقاد دارد که سال جاری، یکی از بد‌ترین سال‌ها برای شاخص دلار آمریکا خواهد بود.

شاخص دلار آمریکا در سال 2022 عملکرد قدرتمندی را به نمایش گذاشت اما با این حال در پایان سال در پایین‌ترین سطح 6 ماه اخیر قرار گرفته و 10 درصد کاهش نسبت به بالاترین میزان در ماه نوامبر (آذر) را تجربه نمود. احتمالا این ضعف روند در سال 2023 نیز ادامه خواهد داشت و دلار ایالات متحده یکی از بدترین سال‌های خود را سپری خواهد کرد. گمان می‌کنم مشکل تورم بسیار وخیم‌تر از قبل خواهد شد.

ادعای او در مورد تورم این است که با ضعیف شدن دلار، اوضاع تورم «وخیم تر» از قبل خواهد شد. به گفته او، افزایش هزینه‌های مصرف کنندگان مانند اجاره، مالیات، قبوض خدماتی، بیمه و غیره عامل این اتفاق خواهد بود. او همچنین معتقد است سهامی که در سال 2022 عملکرد بدی داشتند، در سال 2023 نیز به همین روند ادامه دهند.

چرا ممکن است این اتفاقات به سود بیت کوین باشد؟

یکی از دلایل تاثیرگذار در رشد قیمت بیت کوین، ضعیف شدن ارزش دلار است. با کاهش قدرت شاخص دلار، سرمایه گذاران به سمت دارایی‌هایی جذب می‌شوند که ثابت کرده‌اند در طولانی مدت می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. معمولا در چنین مواقعی پیش فرض سرمایه گذاران، خرید طلا بود؛ اما عملکرد بیت کوین طی یک دهه اخیر باعث شده است این ارز دیجیتال نیز تبدیل به یکی از گزینه‌های اصلی سرمایه گذاران شود.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

نمودار قیمت بیت کوین به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار. منبع: تردینگ ویو

به عنوان نمونه می‌توان به افت شاخص دلار در سال 2021 و رسیدن آن به پایین‌ترین میزان در  3 سال پیش از آن اشاره کرد. در واکنش به این اتفاق، قیمت بیت کوین به سرعت افزایش یافت و چندی بعد در نوامبر همان سال، با بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی 69 هزار دلار رسید.

در سال 2017 نیز اتفاقات مشابهی رخ داد و همراه با رسیدن شاخص دلار به پایین ترین سطح 3 ساله در آن زمان، شاهد شکل گیری روند صعودی بیت کوین بودیم. در هر دو مرتبه، افت شاخص دلار به سود بیت کوین تمام شده و به عنوان عاملی برای رشد بیشتر بازار ارز های دیجیتال عمل کرد.

در صورت صحت پیش بینی شیف و ادامه تضعیف ارزش دلار در سال 2023 ، سرمایه گذاران به دنبال جایگزین دیگری برای فرار از تورم خواهند بود و این مسئله ممکن است افزایش قیمت بیت کوین را به دنبال داشته باشد. با این حال، عوامل دیگری مانند همبستگی با بازار سهام را نیز باید در نظر گرفت. ادامه این عملکرد ضعیف، می تواند مانعی برای رشد بیت باشد، مگر اینکه در ماه های آینده شاهد از بین رفتن این همبستگی باشیم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: blockchair.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *