چرا رابرت کیوساکی با ممنوعیت استفاده از بیت کوین مخالف است؟

چرا رابرت کیوساکی با ممنوعیت استفاده از بیت کوین مخالف است؟ | همتاپی

رابرت کیوساکی اخیراً و در پاسخ به درخواست یکی از میلیاردر‌های آمریکایی به نام چارلی مانگر (Charlie Munger)، مبنی بر ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC)، به اظهار نظر کرده و به دفاع از این ارزهای دیجیتال پرداخته است.

آقای رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، یکی از شناخته شده‌ترین افراد در حوزه سرمایه گذاری است که البته بخش عمده شهرت خود را به واسطه نوشتن کتاب پدر پولدار، پدر فقیر (پر فروش‌ترین کتاب در زمینه سرمایه گذاری شخصی) به دست آورده است. 

کیوساکی در تاریخ 18 فوریه (29 بهمن) و در مصاحبه با Stansberry Research اعلام کرد که اگرچه افرادی مانند مانگر همچنان به بازار سهام و سیستم مالی سنتی اعتقاد دارند، اما شفافیت و قانون‌مند بودن حسابرسی در بازار ارز های دیجیتال، باعث جذب نسل جدید و تمایل آن‌ها به فعالیت در این بازار شده است.

این نویسنده و مدرس مشهور، علت بدبینی مانگر نسبت به ارز های دیجیتال را تمایل او به بازار وال استریت و همسو بودن دیدگاهش با خزانه‌داری و فدرال رزرو دانسته است. کیوساکی همچنین معتقد است که بجای تمرکز بر روی نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، باید بر روی فناوری و زیرساخت بازار ارز های دیجیتال متمرکز شد. 

«شاید چارلی هنوز هم اصرار به خرید سهام داشته باشد، اما دلیل اصلی علاقه من به ارز های دیجیتال، نه فقط بیت کوین، بلاکچین است. بلاکچین یک سیستم محاسباتی و حسابداری به شمار می‌رود. سیستمی که خیلی قانون‌مندتر از فدرال رزرو، وال استریت و خزانه‌داری است. بنابراین باید بگویم که چارلی جزو دار و دسته سیستم قدیمی خزانه‌داری و وال استریت است و نسل فعلی، یعنی متولدین هزاره جدید، طرفدار آیفون {و تکنولوژی‌های جدید} هستند.»

انتقادات مانگر نسبت به بیتکوین 

این صحبت‌های کیوساکی، در پاسخ به اظهار نظر پیشین چارلی مانگر بیان شده است. آقای مانگر که سمت نائب رئیس شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) (با نماد معاملاتی BRK.A در بورس نیویورک) را بر عهده دارد، ضمن پافشاری در  انتقاد از بیت کوین، هر کسی که مخالف ممنوعیت و غیرقانونی شدن استفاده از ارز های دیجیتال باشد را احمق خطاب کرد. او همچنین گفته بود تمایل به سرمایه گذاری بر روی ارز های دیجیتال، مضحک است. 

جالب اینجاست که آقای مانگر 99 ساله اعلام کرده است که از تصمیم مقامات ایالات متحده مبنی بر اجازه فعالیت ارزهای دیجیتال، ناراضی است.

«این موضوع کمی احمقانه نیست، بلکه خیلی احمقانه و البته خطرناکه و تصمیم مسئولین برای دادن اجازه فعالیت به ارزهای دیجیتال کاملاً اشتباهه. و البته من بابت اجازه فعالیت چنین چرندیاتی به کشورم افتخار نمی‌کنم. من اسم اون‌ها رو آشغال دیجیتال میذارم. این کار بی ارزش و احمقانه است. این کار خوب نیست و نتیجه‌ای جز ضرر و زیان نداره. اجازه فعالیت به اون‌ها ضد اجتماع و جامعه است.»

بخشی از انتقادات چارلی مانگر نسبت به استفاده از بیت کوین، به پتانسیل این دارایی برای استفاده در فعالیت‌های مجرمانه باز می‌گردد. از نظر او، ارز های دیجیتال برای کلاهبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و توجه آدم ربایان را به خود جلب می‌کنند.

دیدگاه صعودی کیوساکی نسبت به بیت کوین

از سوی دیگر، پیش بینی کیوساکی در مورد بیت کوین، همچنان صعودی است و البته نوسانات شدید این بازار، با تحقق دیدگاه او کمی فاصله داشته است.

این نویسنده مشهور، در عین حال که دیدگاه مثبتی نسبت به بیت کوین دارد، اما نسبت به آینده تاریک این بازار و احتمال سقوط آن نیز هشدار داده است. با این حال، او معتقد است که انباشت بیت کوین همچنان ادامه خواهد داشت و البته در برخی از اظهاراتش اعلام کرده است که هولدرهای بیت کوین در آینده ثروتمند‌تر خواهند شد.

به گزارش Finbold، رابرت کیوساکی پیش بینی می‌کند که احتمالا قیمت بیت کوین تا سال 2025 به 500 هزار دلار خواهد رسید و دلیل آن هم ضعف عملکرد دلار آمریکا خواهد بود. این کارآفرین، علاوه بر بیت کوین، از سرمایه گذاری بر روی فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نیز حمایت می‌کند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *