چرا قیمت اتریوم بالا نمی‌رود؟ دلایل عدم افزایش قیمت اتریوم

چرا قیمت اتریوم بالا نمی رود | همتاپی

طبق گفته تحلیلگران، کاهش حجم معاملات اتریوم و افزایش تعداد اتریوم‌های واریزشده به صرافی‌های متمرکز جلوی رشد قیمت آن را گرفته است.

قیمت اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته نوسان قابل‌توجهی نداشته و همچنان در نزدیکی محدوده ۱,۸۰۰ دلار در نوسان است. بعد از اینکه کشور چین اعلام کرد بازار توکن‌های غیرقابل‌تعوض (NFT) را سرکوب می‌کند؛ این ارز دیجیتال با فشار زیادی مواجه شد.

فشارهای نظارتی بازار ارزهای دیجیتال در هفته گذشته ادامه داشته و کشور انگلستان هم اعلام کرده است که دارایی‌های دیجیتال ریسک بسیار بالایی دارند و باید به‌عنوان نوعی قمار قانون‌گذاری شوند. 

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

انتشار چنین اخباری باعث شد که قیمت اتریوم هم مانند بیت کوین در ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) کاهش یابد. با این حال، سرمایه‌گذاران اتریوم فشارهای مذکور را به‌خوبی کنترل کرده‌ و قیمت اتریوم را به بالای محدوده ۲۸.۰۰۰ رسانده‌اند. 

در ادامه، سه عامل مهم که جلوی رشد قیمت اتریوم را می‌گیرد، بررسی می‌کنیم.

کاهش حجم معاملات و افزایش معاملات لیکویید شده 

افزایش فشار فروش اتریوم در روز گذشته باعث شد که معاملات زیادی لیکویید شوند. به‌طور کلی، در روز گذشته ۵۶ میلیون دلار از معاملات ۲۶,۱۵۸ سرمایه‌گذار لیکویید شده است.

میزان لیکوییدی تاریخی اتریوم | همتاپی

معاملات اتریوم در حالی لیکویید شده که حجم معاملات آن هم در مقایسه با اوج ۲۴.۸ میلیارد دلاری خود در ۱۱ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۱) به ۱.۹ میلیارد رسیده است. به نظر می‌رسد افزایش حجم پروتکل‌های مبتنی بر استانداردهای «BRC-20» و «DRC-20» در این مسئله تأثیرگذار بوده است. استانداردهای مذکور به‌ترتیب به شبکه‌های بیت کوین و دوج کوین تعلق دارند.

حجم و TVL اتریوم | همتاپی

با توجه به این مسائل، بعضی از تحلیلگران اتریوم اعلام کرده‌اند که این ارز دیجیتال ممکن است نتواند در کوتاه‌مدت به محدوده ۱۹۰۰ دلار برسد.

افزایش توجه قانون‌گذاران به اتریوم

بحث‌های مربوط به اتریوم مدت‌هاست که در آمریکا جریان دارد و هنوز مشخص نشده که این ارز دیجیتال نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود یا نه. همین مسئله باعث شده است که اعتماد سرمایه‌گذاران به این ارز دیجیتال کمتر شود. از طرفی، قانون‌گذاران آمریکایی هم دوست دارند که هرچه سریع‌تر تکلیف بازار ارزهای دیجیتال را مشخص کنند.

هرچند که رئیس کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا اعلام کرده که اتریوم نوعی کالا محسوب می‌شود، اما این مسئله هنوز تصویب نشده است.اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا هم از سیاست‌های جو بایدن در بازار ارزهای دیجیتال، شدیداً انتقاد کرده‌اند.

در هر صورت، اگر در آمریکا تصویب شود که اتریوم یک اوراق بهادار است، صرافی‌های متمرکز احتمالاً مجبور می‌شوند آن را از فهرست معاملاتی خود حذف کنند. این مسئله روی آلت کوین‌ها، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز که بر روی اتریوم هستند هم تأثیر بدی می‌گذارد.

ارزش کل سرمایه قفل‌شده شبکه اتریوم به‌شدت کاهش یافته است

خالص جریان ورود و خروج سرمایه به صرافی‌های متمرکز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران زیادی وجوه خود را وارد این پلتفرم‌های معاملاتی کرده‌اند. در ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، تعداد اتریوم‌های واریزشده به صرافی‌های متمرکز نسبت به ۲۴ ساعت قبل، ۱۱۹ درصد رشد کرد.

جریان خالص اتریوم در صرافی ها | همتاپی

سرمایه‌گذاران معمولاً زمانی وجوه خود را به صرافی‌ها واریز می‌کنند که می‌خواهند آن‌ها را به فروش برسانند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، با افزایش فشار اتریوم و کاهش حجم معاملات، قیمت این ارز دیجیتال ممکن است کاهش یابد.

انتظارات سرمایه‌گذاران برای سال ۲۰۲۳

 در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت)، بیکن چین (Beacon Chain) در نهایی کردن سفارشات کاربران خود به مشکل خورد. البته این مشکل فقط ۲۵ دقیقه طول کشید، اما نوسانات زیادی در قیمت اتریوم ایجاد کرد.

تحلیلگران باور دارند که عدم شفافیت نظارتی در بازار ارزهای دیجیتال، ظهور بلاک‌چین‌‌ها و میم کوین‌های جدید و کاهش حجم معاملات، باعث می‌شود که علاقه سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرخطر و بخش دیفای کاهش یابد. با این حال، رشد پروتکل‌های مبتنی بر شبکه اتریوم در بلندمدت تأثیر مثبتی روی قیمت آن می‌گذارد.  

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *