ارتقاء شاپلا (Shapella) اتریوم چه پیامدی برای روند کلی بازار دارد؟

ارتقاء شاپلا (Shapella) اتریوم چه پیامدی برای روند کلی بازار دارد؟ | همتاپی

شبکه ارز دیجیتال اتریوم 5 روز دیگر، یعنی در تاریخ 12 آوریل (بامداد 24 فروردین)، میزبان رویداد مهمی خواهد بود. هارد فورک شاپلا (Shapella) یا ارتقاء شانگهای شبکه اتریوم در این تاریخ اجرا خواهد شد و امکان برداشت اترهای (ETH) استیک شده را برای کاربران فراهم خواهد نمود.

پیش بینی می‌شود این رویداد در ایپاک (epoch) شماره 194,048 و در ساعت 1:57 دقیقه بامداد 24 فروردین اجرا شود.

بر اساس اطلاعات وبسایت EtherScan، پس از راه اندازی شبکه بیکن (Beacon Chain) در دسامبر 2020، بیش از 18 میلیون اتر (18,096,791) به ارزش 33,590,177,959 دلار درون شبکه استیک شده است. لازم به ذکر است که پس از اجرای این ارتقاء، تمام توکن‌های گفته شده بلافاصله قابل برداشت نبوده و تنها 1.1 میلیون اتر که به عنوان پاداش استیک کردن به کاربران اختصاص داده شده است، قابل برداشت خواهد بود.

برای خرید و فروش اتریوم در خواست خود را ثبت کنید.

می خواهم اتریوم بخرم

ممکن است سهامدارانی که اترهای خود را استیک نموده بودند، برای برداشت پاداش خود، در صف و نوبت‌هایی قرار بگیرند که بسته به محل نگهداری توکن‌های استیک شده، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، انتظار می‌رود پلتفرم لیدو (Lido)، که حدود یک سوم توکن‌های استیک شده را در اختیار دارد، فرایند برداشت را در ماه مه میلادی امکان پذیر نماید.

فرایند برداشت این توکن‌ها، ممکن است چند ماه طول بکشد، چرا که اتریوم برای جلوگیری از برداشت همزمان تعداد زیادی از کاربران و همچنین جلوگیری از آسیب‌پذیری سیستم در برابر حملات، محدودیت‌های خاصی را اعمال کرده است.

علت توجه بازار به این موضوع

هنوز تعداد افرادی که مایل به برداشت اترهای آزاد شده هستند، مشخص نیست. اما با این حال در نگاه اول می‌توان پیش بینی کرد که تقاضای برداشت، از میزان واریز و استیک‌های جدید در شبکه، پیشی بگیرد.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که فشار فروش حاصل از این اتفاق می‌تواند به یک میلیارد دلار برسد. با این حال، در دراز مدت و پس از فراهم شدن امکان برداشت توکن‌های استیک شده و کاهش ریسک سرمایه گذاری برای کاربران، استیک کردن اتریوم تبدیل به فعالیتی به مراتب جذاب‌تر خواهد شد و توجهات بیشتری را به خود خواهد کرد.

مطالب مرتبط: تحلیلگران می‌گویند به‌روزرسانی شانگهای باعث سقوط قیمت اتریوم نمی‌شود

سرمایه گذاران، پیش بینی می‌کنند که ایجاد نقدینگی حاصل از این رویداد، باعث نوسان قیمت در معاملات اتر خواهد شد و در پی این نوسان قیمت، در واقع ارزش اترهای استیک شده، دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

اگرچه پس از راه اندازی شانگهای، احتمال بروز برخی خطا و اشکالات نرم افزاری نیز وجود دارد، اما سابقه توسعه دهندگان اتریوم نشان می‌دهد که آن‌ها از توانایی لازم جهت اجرای تغییرات نرم افزاری بدون هیچگونه مشکل اساسی برخوردار هستند.

از زمان اجرای ارتقاء مِرج یا ادغام (Merge)، قانونگذاران به‌ویژه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، به طور جدی اتر را زیر نظر دارند. آن‌ها ادعا می‌کند برخی از کسب‌وکارهایی که از طریق پرداخت سود و پاداش در ازای استیک کردن اتر فعالیت می‌کنند، درواقع در حال ارائه خدمات مربوط به اوراق بهادار ثبت نشده هستند. ایجاد شدن قابلیت برداشت اتر استیک شده، یعنی اجرای ارتقاء شانگهای، ممکن است منجر به افزایش این گونه بررسی‌های موشکافانه شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: u.today
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *