ارزش کل قفل شده در دیفای به ۱۹۲ میلیارد دلار رسید؛ بالاترین رقم در ۱۵ ماه اخیر

ارزش کل قفل شده در دیفای به ۱۹۲ میلیارد دلار رسید - بالاترین رقم در ۱۵ ماه اخیر

بر اساس گزارش پلتفرم تحلیلی بلاکچین دپ‌رادار (DappRadar)، ارزش کل قفل‌شده (TVL) در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) در ماه مه (اردیبهشت) به ۱۹۲میلیارد دلار رسید. این بیشترین مقدار از فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) است. 

علیرغم افزایش ارزش کل قفل‌شده، تعداد کیف پول‌های فعال منحصربه‌فردی (UAW) که از دیفای استفاده می‌کنند، ۲۱٪ کاهش یافته است.

رشد ارزش کل قفل‌شده و کاهش کاربران فعال

ارزش دلاری ارزهای دیجیتال قفل‌شده در برنامه‌های دیفای در ماه مه ۱۷٪ رشد کرد. این رشد به دلیل افزایش قیمت اتریوم و سایر توکن‌ها بود. از میان همه شبکه‌ها، اتریوم با ۱۳۰میلیارد دلار، ۶۸٪ از کل ارزش کل قفل‌شده را به خود اختصاص داد. سولانا با ۱۰.۹میلیارد دلار، یا ۵.۷٪ از کل، در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین، ارزش کل قفل‌شده دیفای سولانا نسبت به ماه قبل ۱۴٪ افزایش یافت.

مقدار کل ارزش کل قفل‌شده دیفای از مه ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴. منبع: DappRadar
مقدار کل ارزش کل قفل‌شده دیفای از مه ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴. منبع: DappRadar

با وجود رشد قوی ارزش کل قفل‌شده، تعداد کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد روزانه در بخش دیفای کاهش یافت. این کاهش تعداد کیف پول‌ها نشان می‌دهد که پایگاه کاربری در حال کوچک‌شدن است، در حالی که کاربران باقی‌مانده یا بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند یا ارزش پورتفوی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

۲۱٪ از کیف پول‌های فعال کاهش یافت و به ۱.۷۵میلیون در ماه رسید، که این مبلغ درواقع ۱۷٪ از کل  کیف پول‌های فعال برنامه‌های وب۳ است.

ارتباط بین افزایش ارزش کل قفل‌شده و صندوق ETF اتریوم

دپ‌رادار افزایش ارزش کل قفل‌شده را به حدس و گمان‌های کوتاه‌مدت درباره احتمال راه‌اندازی صندوق ETF اتریوم نسبت داد. طبق گزارش دفیلیاما (DefiLlama)، حجم معاملات ۲۴ساعته صرافی‌های غیرمتمرکز از ۱اکتبر ۲۰۲۳ (۹مهر۱۴۰۲) تا ۷ژوئن۲۰۲۴ (۱۸خرداد ۱۴۰۳) از ۱.۷میلیارد دلار به ۵.۱میلیارد دلار افزایش یافت. 

این احتمال وجود دارد که چنین افزایش قیمتی منجر به تشویق ارائه‌دهندگان نقدینگی و وام‌دهندگان شود و آن‌ها را ترغیب کند تا ارزهای دیجیتال خود را در برنامه‌های دیفای سرمایه‌گذاری کنند.

حجم مبادلات غیرمتمرکز از اکتبر ۲۰۲۳ تا ۷ژوئن ۲۰۲۴. منبع: DeFi Llama
حجم مبادلات غیرمتمرکز از اکتبر ۲۰۲۳ تا ۷ژوئن ۲۰۲۴. منبع: DeFi Llama

علیرغم کاهش کیف پول‌های فعال در بخش دیفای، سایر بخش‌های بازار وب۳ توانستند کاربران بیشتری جذب کنند؛ بخش بازی بیش از ۳میلیون کاربر فعال داشت، یعنی ۷.۵٪ بیشتر از ماه قبل. 

از طرفی، تعداد کاربران بازارهای توکن‌های غیرمثلی (NFT) ۱۱٪ افزایش یافت و به ۱.۵۲میلیون کیف پول‌ فعال رسید، و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی وب۳، با ۲۹٪ افزایش، به ۱.۹۲میلیون کیف پول‌های فعال رسیدند.

طبق گزارش ۶ژوئن (۱۷خرداد)، تعداد کل کیف پول‌های فعال وب۳ اکنون به ۱۰.۴میلیون رسیده است. گزارش قبلی در آوریل نشان داد که کیف پول‌های فعال در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ به ۷میلیون رسیده بود، و نسبت به ۴.۳میلیون کاربر در سال ۲۰۲۳، افزایش داشت. 

این داده‌ها روند روبه‌رشد کاربران در برنامه‌های وب۳ را نشان می‌دهند. اما برخی کارشناسان استدلال کرده‌اند که ورود به این حوزه هنوز بسیار دشوار است و این امر رشد آینده صنعت را محدود خواهد کرد.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *