دلایل نگرانی برخی از توسعه دهندگان اتریوم، در مورد هاردفورک شانگهای

هاردفورک شانگهای و نگرانی‌های آن |همتاپی

از نظر توسعه دهندگان، زمان بیشتری برای اعمال بروزرسانی روی شبکه اتریوم نیاز است، و ممکن است اجرای بد آن تاثیر بدی بر روی اتریوم بگذارد.در این مقاله دلایل این باور را بررسی می‌کنیم.

علی رغم چالش‌های پیش آمده در سال 2022، آپدیت ادغام یا مرج اتریوم (Ethereum Merge) یکی از رویدادهای مثبت و زبان‌زد بود. مرج، رویدادی مهم و تاریخی را برای شبکه اتریوم- پلتفرم قراردادهای هوشمند- رقم زد. زیرا این رویداد اتریوم را بعنوان اولین بلاکچین کاملا کاربردپذیر معرفی کرد که مدل اجماع جدیدی را بکار گرفته است.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

و حالا در سال 2023، اتریوم آماده تغییرات بیشتری می‌شود و یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های پیش روی این شبکه، هاردفورک شانگهای (Shanghai) می‌باشد که از بزرگترین  و برجسته‌ترین توسعه‌ها به شمار می‌رود.

هدف این فورک، افزایش ظرفیت انجام معاملات روی شبکه اتریوم، از طریق آزادسازی دارایی‌های استیک شده روی زنجیره بیکن (Beacon Chain) می‌باشد.

زنجیره بیکن در دسامبر سال 2020 راه اندازی شد و از آن به عنوان بستری پیش‌ساز برای اجرای نسخه اثبات سهام اتریوم (PoS) استفاده می‌شود.

این زنجیره با ایفای نقشی حیاتی برای اتریوم 2.0، یک بروزرسانی به منظور ارتقا مقیاس پذیری، امنیت و بهینه‌سازی مصرف انرژی این بلاکچین می‌باشد.

علاوه بر افزایش نقدینگی، هاردفورک شانگهای مزایای دیگری هم برای شبکه اتریوم در بردارد. از جمله:

  •       افزایش غیر متمرکز بودن استیکینگ اتریوم.
  •     افزایش مقیاس پذیری.
  •       افزایش امنیت برای اجرای قراردادهای هوشمند.

نگرانی برخی از توسعه دهندگان درباره ارتقای شانگهای

اجرای هاردفورک شانگهای برای ماه مارس (اسفند 1401) برنامه ریزی شده است. جهت آمادگی برای اجرای موفقیت‌آمیز آن، تست‌هایی بصورت خصوصی از اواخر سال 2022 در حال انجام است و تست‌های عمومی آن برای ماه فوریه (بهمن 1401) برنامه ریزی شده است.

توسعه دهندگان همچنین از ساختار شئ گرایانه ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده خواهند کرد که میزان تاخیرهای احتمالی را در طی هاردفورک به حداقل برسانند.

در عین حال، برخی از توسعه دهندگان درباره زمان بندی نامناسب این بروزرسانی ابراز نگرانی کرده‌اند و بیان کرده‌اند که اگر با عجله انتشار صورت گیرد، ممکن است بدهی‌های فنی (Technical debts) بلندمدت ناشی از آن در نظر گرفته نشود. این مساله می‌تواند تاثیری طولانی مدت در سال‌ها و حتی دهه‌های آینده بر شبکه داشته باشد.

بدهی فنی در حوزه توسعه نرم افزار، به معنی یک سری نقص، سهل انگاری و بی‌توجهی به تعهدات است که افراد یک گروه به مرور زمان مرتکب می‌شوند. این بدهی می‌تواند شامل کدهای پیچیده، مستندسازی به میزان ناکافی، تست‌های ناکارآمد و دیگر ایراداتی باشد که به کیفیت کد برمی‌گردند.

این مشکلات گاهی نتیجه فشار ناشی از شتاب در ارائه ویژگی‌های جدید، بدون درنظر گرفتن عواقب سنگین در طولانی مدت می‌باشد. این موضوع می‌تواند تاثیراتی زیان بار برای اتریوم و کاربرانش داشته باشد؛ زیرا این آلت کوین مهم‌ترین پروتکل برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (Decentralized Applications) می‌باشد.

توسعه دهندگان اتریوم در حال حاضر به بحث در مورد احتمال استفاده از روش جدیدی به نام  SSZ مشغول هستند که برخلاف روش فعلی که RLP نام دارد، برداشت‌های اتریوم را رمزنگاری می‌کند. دلیل مطرح شدن این موضوع، نگرانی‌های پیرامون استفاده از روش فعلی و ایراداتی است که می‌تواند در آینده ایجاد کند. اگرچه ممکن است این موضوع در نظر کسانی که دانش فنی ندارند پیچیده باشد، اما در آینده می‌تواند تاثیراتی بر نحوه کار توسعه دهندگان با اتریوم داشته باشد.

لازم به ذکر است که این موضوع فعلا بین گروه کوچکی از توسعه دهندگان اتریوم بحث شده است و احتمال این که در هارد فورک شانگهای اعمال نشود و طبق روند از پیش تعیین شده خود در ماه مارس پیش برود، وجود دارد. تاخیر در این بروزرسانی می‌تواند تاثیراتی منفی روی مارکت کپ یا ارزش بازار اتریوم داشته باشد.

در حال حاضر،9 بهمن 1401، مارکت کپ اتریوم 7,240,954,019دلار است و قیمت آن 1,616.24 دلار .

ترجمه و انتشار: تیم تولید محتوای صرافی همتاپی

منبع: u.today
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. الان که اثرشو گذاشته متاسفانه و میبینیم که اتریوم روند ریزشیشو ادامه میده

  2. ممنون از شما که انقد سریع اخبار مربوط به هارد فورک اتریوم رو میزارید