به‌روزرسانی «پاریس» تزوس با موفقیت انجام شد

به‌روزرسانی «پاریس» تزوس با موفقیت انجام شد

شانزدهمین به‌روزرسانی تزوس اکنون در شبکه اصلی به‌صورت زنده اجرا می‌شود و زمان نهایی‌شدن بلوک بعد از این به‌روزرسانی به ۱۰ ثانیه کاهش پیدا می‌کند. هدف این به‌روزرسانی افزایش مقیاس‌پذیری لایه ۲ در آینده شبکه تزوس است.

پاریس، شانزدهمین به‌روزرسانی پروتکل تزوس است و در تاریخ ۵ژوئن (۱۶خرداد) در شبکه اصلی راه‌اندازی شد. هدف این به‌روزرسانی، افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه تزوس است. 

پس از به‌روزرسانی پاریس، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ شبکه تزوس می‌توانند به میلیون‌ها تراکنش در هر ثانیه دست پیدا کنند. یکی از اهداف کلیدی به‌روزرسانی پاریس و نقشه راه مقیاس‌پذیری تزوس، پایین‌نگه‌داشتن هزینه‌های تراکنش در سراسر شبکه لایه دوم سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) اترلینک (Etherlink)، حتی در زمان شلوغی شبکه است.

مطالب مرتبط: بهترین ارزهای لایه دو اتریوم

به گفته آرتور بریتمن، یکی از بنیان‌گذاران تزوس، شبکه اترلینک درحال‌حاضر و پس از به‌روزرسانی پاریس، ارزان‌تر از آربیتروم و آپتیمیسم است و تجربه کاربری (UX) بهتری را ارائه می‌دهد.

او به کوین تلگراف گفت:

به لطف به‌روزرسانی پاریس، کاربران اترلینک می‌توانند از رابط کاربری بهتری استفاده کنند. همچنین، زمان نهایی‌شدن لایه ۲ همتراز با آربیتروم وان و آپتیمیسم خواهد بود اما تاخیر انتشار لایه ۲ حتی بهتر از قبل خواهد شد.

زمان نهایی‌شدن تراکنش در اترلینک ۵۰۰میلی‌ثانیه است و داده‌ها در لایه‌یک اصلی طی ۱۰ثانیه ارسال می‌شوند. این زمان برای اپتیمیسم ۲دقیقه و برای آربیتروم وان ۷دقیقه طول می‌کشد.

به گفته ال‌تو‌بیت (L2Beat)، باوجوداینکه در نهایی‌شدن زمان تراکنش اختلاف وجود دارد، اما آربیتروم وان و آپتیمیسم دو مورد از بزرگترین راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم از نظر کل ارزش قفل‌شده (TVL) هستند، به‌طوری که اولی ۱۹.۲میلیارد دلار و دومی ۷.۸میلیارد دلار ارزش قفل‌شده دارد.

برترین راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم از نظر ارزش قفل‌شده - منبع: L2Beat
برترین راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم از نظر ارزش قفل‌شده – منبع: L2Beat

افزایش توان لایه ۲ تزوس به بیش از یک‌میلیون تراکنش در ثانیه (TPS) رسید

یکی از ویژگی‌های اصلی این به‌روزرسانی، لایه دسترسی به داده‌ها (DAL) است و قصد دارد به کمک این لایه مشارکت غیر متمرکز در شبکه را از طریق سخت‌افزار و پهنای باند مقرون‌به‌صرفه‌تر تقویت کند.

معرفی به‌روزرسانی دال (DAL)، به مجموعه هوشمند تزوس کمک می‌کند تا در آینده میلیون‌ها تراکنش درثانیه را اجرا کنند. طبق گفته بریتمن (Breitman)، مجموعه تراکنش‌های تزوس در یک نمایش عمومی در ژوئیه۲۰۲۳ (تیر۱۴۰۲)، از طریق مقیاس‌بندی افقی به یک‌میلیون تراکنش درثانیه رسیده است. 

او توضیح داد:

این شاهکار با کمک‌گرفتن از قابلیت‌های مقیاس‌بندی افقی (هزار گره به صورت موازی با سرعت ۱۰۰۰ تراکنش برثانیه) به دست آمده است. به‌روزرسانی پاریس لایه دسترسی به داده‌ها را در شبکه اصلی فعال می‌کند و ظرفیت لایه‌یک تزوس را چندین مرتبه افزایش می‌دهد تا انتشار داده‌های جمع‌آوری‌شده را تایید کند.

داده‌های تراکنش بر ثانیه، پس از ارتقا پاریس، هنوز در دسترس نبود اما بعد از این اتفاق دسترسی به این لایه‌ها بیشتر شد.

به‌روزرسانی پاریس و کاهش زمان بلوک به ۱۰ ثانیه

بعد از به‌روزرسانی رسانی پاریس، زمان بلوک از ۱۵ به ۱۰ثانیه کاهش پیدا می‌کند تا نهایی‌شدن تراکنش‌ها سریع‌تر انجام شود و میزان تاخیر هنگام انجام پرداخت‌ها کاهش پیدا کند.

از طرفی، تایید پرداخت سریع‌تر، باعث می‌شود که تجربه کاربر در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته‌شده در شبکه تزوس بهتر از قبل شود.

به گفته بریتمن تزوس، نهایی‌شدن این به‌روزرسانی به‌طور قابل‌توجهی تاخیر پرداخت را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که پردازش و تایید تراکنش‌های لایه‌یک تزوس سریع‌تر انجام می‌شوند. 

نکته جالب اینجاست که این پیشرفت‌ها بدون به‌چالش‌کشیدن امنیت و استحکام شبکه صورت گرفت و لایه تزوس را به یک گزینه جذاب برای برنامه‌های مهمی که به زمان تسویه سریع‌تر نیاز دارند، تبدیل می‌کند.

به‌طور‌کلی، ایجاد زمان تراکنش سریع‌تر، بدون به خطرانداختن تمرکز زدایی و امنیت شبکه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت ارزهای دیجیتال است و تزوس می‌خواهد با این به‌روزرسانی برای همیشه این دغدغه را حل کند.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *