توقف شبکه بیت کوین به مدت یک ساعت؛ چه اتفاقی افتاده؟

توقف شبکه بیت کوین | همتاپی

حتماً این جمله را بار‌ها شنیده‌اید که بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال دنیا است. جمله‌ای که نشان می‌دهد، ارزش بازار بیت کوین (BTC) بیش از هر ارز دیجیتال دیگری است. به همین دلیل و با توجه به افزایش روزافزون کاربران و طرفداران بیت کوین، تعداد تراکنش‌های انجام شده در این شبکه نیز همواره در حال افزایش است. این موضوع، یعنی فرایند تولید بلوک‌های جدید در شبکه بیت کوین و پردازش تراکنش‌ها، هر از گاهی باعث ازدحام و شلوغی شبکه شده و افزایش کارمزد تراکنش‌ها را به دنبال دارد. علی رغم اینکه فعالیت این شبکه به طور کاملاً خودکار انجام می‌شود، ساعاتی قبل برای پنجمین بار در تاریخ، شاهد توقف شبکه بیت کوین بودیم. در پی این اتفاق، به مدت یک ساعت هیچ بلوک جدیدی در این شبکه ایجاد نشد.

نگذار دارایی هات از دست بره

توقف 1 ساعته شبکه بیت کوین

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد بیت کوین، این شبکه می‌تواند شاهد ازدحام و شلوغی حاصل از افزایش تراکنش‌ها و تلاش برای پردازش آن‌ها باشد. همین موضوع ساعاتی پیش باعث توقف شبکه بیت کوین شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط BTC.com و کالین وو (Colin Wu خبرنگار چینی وبسایت WuBlockchain)، از ساعت 20:17 تا 21:26 دقیقه روز گذشته، به مدت تقریباً یک ساعت، هیچ بلوک جدیدی در شبکه بیت کوین تولید نشد. پس از حدود یک ساعت، فعالیت شبکه بیت کوین و فرایند تولید بلوک جدید به روال عادی بازگشت.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

ساعات و روند فعالیت استخر‌های بیت کوین

شبکه بیت کوین پیش از این 4 مرتبه دیگر دچار اختلال شده بود. دو اختلال یک ساعته در ماه مه (اردیبهشت) امسال، و دو توقف 2 ساعته در سال 2021. اختلال و ازدحام شبکه در ماه مه، حتی صرافی بزرگ بایننس را نیز تحت تاثیر قرار داد، به گونه‌ای که صرافی ارز دیجیتال بایننس به ناچار امکان برداشت بیت کوین را بطور موقت غیر فعال کرد. در آن زمان، افزایش محبوبیت BRC-20 و فرایند Inscription به عنوان دلیل این اتفاق معرفی شد.

با تتر کمر تورم رو بشکن

تولید بلوک جدید چیست؟

تولید بلوک جدید عبارت است از فناوری ذخیره و تأیید ایمن تاریخچه تراکنش‌ها در هر بلاکچین. تراکنش‌های مختلف، توسط بلاکچین در زنجیره‌ای از بلوک‌های متوالی و پشت سر هم دسته بندی می‌شوند. هر بلوک حاوی و نشان‌دهنده تعدادی تراکنش تایید و تصدیق شده است.

تولید بلاک برای بسیاری از شبکه های بلاکچین یک فرآیند حیاتی است. به عنوان مثال، لازمه فعالیت بلاکچین بیت کوین، تولید بلوک‌های جدید در یک بازه زمانی مشخص است. این فرایند در اصطلاح mine (ماین) یا استخراج نام دارد و به شرکت‌کنندگان در این فرایند، ماینر یا استخراج کننده گفته می‌شود. ماینر ها برای تولید هر بلوک جدید، باید مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند. پس از حل این مساول توسط ماینر اول، یک بلوک جدید به بلاکچین اضافه شده و تراکنش‌های موجود در آن تایید می‌شوند. در پایان این فرایند، پاداشی به ماینر تعلق می‌گیرد که در واقع به معنی ایجاد یک ارز دیجیتال جدید است. (پس از ایجاد هر بلوک، شبکه به طور خودکار ارز دیجیتال جدیدی را تولید نموده و به عنوان پاداش، به ماینر می‌دهد).

البته این نوع استخراج تنها روش برای تولید بلوک جدید نیست و بلاکچین های مختلف، تولید بلوک جدید را به کمک مکانیزم‌های اجماع مختلفی انجام می‌دهند. به عناون مثال در شبکه اتریوم (ETH)، تولید بلوک جدید به کمک مکانیزم اجماع متفاوتی به نام اثبات سهام (Proof of Stake یا PoS) صورت می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت که ایجاد بلوک جدید، نشان‌دهنده تداوم فعالیت ایمن و پایدار هر بلاکچین و حفظ یکپارچگی شبکه است.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *