چه عاملی باعث افزایش قیمت سولانا شده است؟

چکیده مطلب:

با بررسی روند صعودی قیمت SOL، شاهد شباهت بین روند سولانا و بیت کوین در ابتدای هفته جاری هستیم. با توجه به داده‌های DefiLlama، در پی افزایش واریز استیب کوین به این شبکه و میزان معاملات، ارزش کل قفل شده یا TVL (Total Value Locked) طی مدت تنها 4 روز از 1.932 میلیارد دلار به 2.253 میلیارد دلار رسیده است. به طور خلاصه افزایش فعالیت شبکه سولانا را می‌توان علت اصلی جهش قیمتی سولانا دانست.

علت جهش قیمتی سولانا چه بود؟

در ساعات اخیر بازار ارز های دیجیتال شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها بوده است و در این میان، ارز SOL با افزایش قیمت قابل توجهی همراه بوده است.

این توکن در واقع ارز بومی شبکه Solana است و براساس داده‌های CoinMarketCap، در ی صعود اخیر قیمت SOL به 93.5 دلار رسیده است. اطلاعات موجود در وبسایت CoinMarketCap همچنین نشان می‌دهد که پس از افت قیمت SOL تا محدوده 86.86 دلار، این ارز با یک جهش 7 درصدی به محدوه 93.5 دلار رسیده است.

این در حالی است که در مدت زمان مشابه، قیمت بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال رشد کمتری داشته و 5.8 درصد افزایش یافته است. در این بازه زمانی، قیمت بیت کوین شاهد نوسان بین کف 39,900 دلار تا 42,200 دلار بود.

در همین رابطه، جو لی (Joe Lee) بنیانگذار و مدیرعامل DefiDive، با بررسی شرایط موجود در بازار، توضیحاتی را در مورد علل احتمالی رفتار SOL و بیت کوین ارائه نموده است.

اصلاح بازار بیت کوین

او توضیحات خود را با بررسی یکی از رویداد‌های مهم بازار و سنجش میزان تاثیر آن بر روی این دو ارز دیجیتال آغاز کرد. بر اساس گفته‌های لی«در هفته گذشته، شاهد ورود و خروج سرمایه زیادی از صندوق ETF شرکت گری اسکیل (ETF Spot Bitcoin Trust (GBTC) بودیم. طبق گزارش‌های منتشر شده، صرافی FTX در تاریخ 22 ژانویه 2024 (2 بهمن) تعداد 22 میلیون سهم خود (به ارزش نزدیک به 1 میلیارد دلار) را نقد و از این صندوق خارج کرد. این اتفاق منجر به اصلاح کوتاه مدت بازار شد و در پی آن قیمت بیت کوین ی 24 ساعت از سطح 41,854.36 دلار به 38,677.59 دلار کاهش یافت.

  • فقط 2 هفته از راه‌اندازی صندوق GBTC گذشته است و هنوز بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به خروج از پوزیشن‌های مربوط به سال‌های گذشته نکرده‌اند. پیش بینی می‌کنیم که در دو ماه آینده و با توجه به میزان ریسک و تخصیص سرمایه ممکن، شاهد تداوم نوسانات باشیم. به‌خصوص با توجه به اینکه ب افزایش نقدشوندگی GBTC و اختلاف 0.5 درصدی  معاملات پرمیوم با اسپات، معامله گران می‌توانند از پوزیشن های آربیتراژ قدیمی خود خارج شوند.

فعالیت قوی شبکه سولانا

در ادامه و در مورد افزایش قیمت سولانا هم گفت: با بررسی روند صعودی قیمت SOL، شاهد شباهت بین روند سولانا و بیت کوین در ابتدای هفته جاری هستیم. با توجه به داده‌های DefiLlama، در پی افزایش واریز استیب کوین به این شبکه و میزان معاملات، ارزش کل قفل شده یا TVL (Total Value Locked) طی مدت تنها 4 روز از 1.932 میلیارد دلار به 2.253 میلیارد دلار رسیده است. لازم به ذکر است که یکی از دلایل افزایش TVL سولانا، مربوط به رشد سریع قیمت SOL در 3 روز گذشته است.

نگذار دارایی هات از دست بره

فرصت‌های معاملاتی

در حالی که به اعتقاد لی، فعالیت قوی شبکه سولانا باعث رشد قیمت SOL بوده است، اما تیم انکینگ (Tim Enneking) مدیرعامل Digital Capital Management کاملاً با این دیدگاه مخالف است:

در واقع (تا آنجا که من اطلاع دارم) هیچ مسئله بنیادین یا فاندامنتالی باعث رشد قیمت سولانا نشده است. علت این افزایش قیمت فقط تریدر هایی هستند که به دنبال سود هستند. از نظر من قیمت سولانا ثبات چندانی ندارد و به طور کلی، بی‌ثباتی یعنی افزایش میزان نوسانات.

منبع: forbes
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *