فروش ۱.۲میلیارد دلار بیت کوین توسط نهنگ‌‌ها طی ۲ هفته

چکیده مطلب:

طبق گزارش شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant)، این نهنگ‌ها در دو هفته گذشته با فروش بیت‌کوین‌های خود، ۱.۲میلیارد دلار سود را محقق کرده‌اند که رقمی بی‌سابقه محسوب می‌شود. این فروش‌های گسترده، در کنار عوامل دیگری مانند خروج سرمایه از صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین  (ETFs) و فروش سکه توسط شرکت‌های استخراج برای ادامه فعالیت، باعث تشدید روند نزولی بازار رمزارزها در هفته‌های اخیر شده است. 

فروش ۱.۲میلیارد دلار بیت کوین توسط نهنگ‌‌ها طی ۲ هفته

نهنگ‌های بلندمدت بیت‌کوین اکنون در حال نقد کردن بیت‌کوین‌های خود هستند و طبق گزارش کریپتوکوانت (CryptoQuant)، در دو هفته گذشته ۱.۲میلیارد دلار سود به دست آورده‌اند.

طبق داده‌های آن‌چین منتشرشده توسط شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant)، «نهنگ‌های قدیمی» بیت‌کوین در ماه ژوئن (خرداد) سود چشمگیری را به دلار آمریکا به دست آورده‌اند. در واقع، این نهنگ‌های قدیمی بیت‌کوین‌هایی را که مدت‌ها پیش با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کرده بودند، اکنون با قیمت‌های بسیار بالاتر به فروش رسانده‌اند.

خولیو مورنو، مدیر بخش تحقیقات شرکت کریپتوکوانت، در گفتگو با وبسایت دیکریپت اظهار داشت که سودآوری اخیر نهنگ‌های بیت‌کوین از نظر دلار آمریکا در نوع خود بی‌نظیر است. 

«سود دلاری که نهنگ‌های بیت‌کوین در این مدت کسب کرده‌اند، در مقایسه با تمام دوره‌های قبلی بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.» 

او خاطرنشان کرد که تنها مورد مشابه قابل مقایسه، زمانی بود که در آوریل۲۰۲۲ (فروردین۱۴۰۱)، زمانی که بیت‌کوین در محدوده ۴۰،۰۰۰دلار معامله می‌شد، نهنگ‌های قدیمی توانستند در عرض یک روز ۶۸۳میلیون دلار سود کسب کنند.

نهنگ‌ها در آوریل۲۰۲۲، حدود ۱۷،۰۰۰ بیت‌کوین را با سود به فروش رساندند، در حالی که در ماه جاری، این میزان حدود ۱۴،۰۰۰بیت‌کوین بوده است. این مقایسه نشان می‌دهد که علیرغم افزایش چشمگیر در ارزش دلاری، تعداد بیت‌کوین‌های فروخته شده توسط نهنگ‌ها در ماه جاری کمتر از رکورد قبلی بوده است.

نهنگ‌های بیت‌کوین سرمایه‌گذارانی هستند که حداقل ۱،۰۰۰ بیت‌کوین (به ارزش ۶۵میلیون دلار با قیمت امروز) را برای چندین سال نگه داشته‌اند. آن‌ها اغلب شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری هستند تا افراد.

عوامل تشدیدکننده روند نزولی بازار بیت‌کوین

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل کریپتوکوانت مدعی شد که به احتمال زیاد بخش قابل‌توجهی از فروش بیت‌کوین‌ها توسط نهنگ‌ها از طریق کارگزاران صورت گرفته است. به عبارت دیگر، بیت‌کوین‌های فروخته‌شده هنوز مستقیما وارد بازار نشده‌اند و توسط کارگزاران نگهداری می‌شوند.

او روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر این کارگزاران تصمیم بگیرند که بیت‌کوین‌های خریداری‌شده از نهنگ‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال سپرده‌گذاری کنند و بفروشند، می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت بیت‌کوین در بازار داشته باشد. در واقع، عرضه ناگهانی حجم زیادی از بیت‌کوین توسط کارگزاران در صرافی‌ها، احتمالا منجر به کاهش قیمت بیت‌کوین می‌شود.

فروش گسترده بیت‌کوین توسط نهنگ‌ها، روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال را در هفته‌های اخیر بیشتر کرده، به طوری که قیمت بیت‌کوین نسبت به هفته گذشته ۶.۶درصد کاهش یافته است. این اتفاق در کنار خروج ۳۰۰میلیون دلار سرمایه از صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین (ETFs) در بازار بورس طی دو روز گذشته رخ داد.

علاوه‌براین، شرکت‌های فعال در زمینه استخراج بیت‌کوین نیز برای تأمین هزینه‌های جاری و ادامه فعالیت خود، مجبور به فروش بیت‌کوین‌های استخراج‌شده هستند. این عوامل در کنار هم، فشار فروش را در بازار بیت‌کوین افزایش داده و منجر به کاهش قیمت آن شده است. در چنین شرایطی، احتمال ادامه روند نزولی قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت وجود دارد، مگر آنکه تقاضای خرید به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

با این حال، داده‌های ارائه‌شده درمورد نهنگ‌های قدیمی کریپتوکوانت، تصویر کاملی از وضعیت بازار بیت‌کوین را نشان نمی‌دهد. وقتی نگاهی جامع‌تر به رفتار کل نهنگ‌های بیت‌کوین داشته باشیم، متوجه می‌شویم که آن‌ها در مجموع همچنان در حال افزایش موجودی بیت‌کوین خود هستند، هرچند که سرعت خرید آن‌ها نسبت به ماه مارس امسال (اسفند) کاهش یافته است.

همچنین، علیرغم کاهش سرعت رشد، ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتالی پایدار مانند تتر که ارزش آن‌ها به دارایی‌های با ثبات مانند دلار آمریکا وابسته است) همچنان بیشتر می‌شود. 

مورنو همچنین اشاره کرد که ممکن است برخی از «نهنگ‌های قدیمی» که در حال کسب سود هستند، همان کسانی باشند که از طریق صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون سهام خود را می‌فروشند. در تحلیل داده‌های زنجیره‌ای، هر فردی که بیت‌کوین‌های خود را بیش از ۱۵۵ روز نگه داشته باشد، به عنوان «دارنده بلندمدت» شناخته می‌شود. این مدت زمان کمی بیشتر از عمر صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین در بورس است.

او توضیح داد:

«با این حال، از آنجا که این فروش مربوط به نهنگ‌های بلندمدت بود، تنها بخش کوچکی از دارایی‌های بیت‌کوین صندوق‌های قابل معامله در بورس را شامل می‌شد. علاوه‌براین، در تاریخ ۵ ژوئن (۱۶خرداد)، زمانی که نهنگ‌های بلندمدت اقدام به فروش کردند، هیچ فروش بزرگی از سوی صندوق‌های قابل معامله در بورس گزارش نشد.»

کریپتوکوانت و سایر تحلیلگرانی که داده‌های زنجیره‌ای را بررسی می‌کنند، در ابتدای این هفته هشدار دادند که قیمت فعلی بیت‌کوین به سطحی رسیده است که به طور میانگین، معامله‌گران کوتاه‌مدت بیت‌کوین خود را خریداری کرده‌اند. این سطح قیمت، به عنوان یک حمایت مهم برای قیمت بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شود.

وقتی قیمت بیت‌کوین به زیر سطح حمایتی که معامله‌گران تازه‌وارد به طور میانگین خرید کرده‌اند سقوط می‌کند، باعث ایجاد نگرانی و واکنش هیجانی در میان آن‌ها می‌شود. 

این نگرانی اغلب باعث می‌شود این گروه از معامله‌گران از ترس کاهش بیشتر قیمت و متحمل شدن ضررهای بیشتر، اقدام به فروش گسترده و عجولانه بیت‌کوین‌های خود کنند. چنین فروش هیجانی می‌تواند قیمت بیت‌کوین را تا ۸ درصد یا بیشتر پایین بیاورد.

منبع: دی‌کریپتو
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *