آیا ممکن است هاردفورک شانگهای اتریوم با مشکل خاصی مواجه شود؟

نگرانی‌های موجود پیرامون بروزرسانی بعدی اتریوم | همتاپی

با وجود این که هنوز مدت زمان زیادی از اجرای رویداد مرج (Merge) اتریوم نگذشته است اما هم اکنون بازار ارزهای دیجیتال مشتاقانه منتظر فرارسیدن بروزرسانی بعدی اتریو‌م، برترین آلتکوین بازار، است. این بروزرسانی، شانگهای (Shanghai) نام دارد و انتظار می‌رود در سال میلادی آینده اجرا شود.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

یکی از ویژگی‌های بروزرسانی شانگهای، قابلیت Fragmentation یا تقسیم‌پذیری است که به افزایش سرعت و کاهش هزینه انتقال اتر کمک خواهد کرد. احتمالا این بروزرسانی بر روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز تاثیرگذار خواهد بود. چرا که تاکنون 5 تغییر پیشنهادی بر روی EVM اجرا شده است.

اگر همه چیز در فرایند توسعه اتریوم درست پیش برود، پروژه شانگهای در ماه مارس 2023 (اسفند 1401) بر روی شبکه اصلی این آلتکوین اجرا خواهد شد.

نگرانی بزرگ جامعه کریپتو مربوط به فشار فروش و ایجاد نقدینگی اتریوم در پی اجرای این بروزرسانی است، چرا که پس از اجرای بروزرسانی شانگهای، اتریوم استیک شده بر روی زنجیره بیکن (Beacon chain) آزاد شده و در اختیار معامله گران قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط: شانگهای، ارتقای بزرگ بعدی شبکه اتریوم

علت قفل شدن اتر (ETH) کاربران

علت توسعه و راه اندازی زنجیره بیکن، تغییر مدل اجماع اتریوم، از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بوده است. بدین ترتیب کاربرانی که به قابلیت‌های اتریوم اعتماد دارند، می‌توانند دارایی خود را بر روی شبکه اتریوم، استیک یا سپرده گذاری کنند.

سپرده گذاران با اعتبار سنجی بلاک‌هایی که هیچ تراکنشی نداشتند، به شبکه کمک می‌کنند تا عملکرد صحیح و مورد انتظار فرایند اثبات سهام را تایید و کنترل کنند. بنابراین با اجرای ارتقاء مرج یا ادغام، شبکه اتریوم تبدیل به محیطی امن برای کاربران و پروژه‌هایی شد که از این بلاکچین استفاده می‌کنند. مزیت قفل شدن اتریوم این بود که حتی با اجرای مرج، توسعه دهندگان می‌توانستند امنیت شبکه را بدون تغییرات ناگهانی فعالیت بلاکچین اتریوم بررسی نمایند.

آیا شانگهای منجر به فروش گسترده اتریوم می‌شود؟

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که فشار فروش اتریوم اجتناب ناپذیر خواهد بود. حتی اگر کاربرانی که به آینده این قرارداد هوشمند اطمینان دارند، تصمیم بگیرند اتریوم‌های آزاد شده را در کیف پول خود ذخیره کنند، اما سرمایه گذاران کوتاه مدت از این بابت چندان مطمئن نخواهند بود.

در نتیجه این گروه از سرمایه گذاران، با این باور که آزاد شدن اتریوم‌ها باعث فشار فروش می‌شود، سراسیمه و هراسان شده و اقدام به فروش اتریوم خود می‌کنند.

قیمت اتر در زمان معرفی زنجیره بیکن در اوایل دسامبر 2020 برابر با 610 دلار بود، در حالی که اکنون قیمت این رمزارز به 1،187 دلار رسیده است.

اگرچه این اختلاف قیمت به معنای افزایش 94 درصدی است، اما بسیاری از سپرده گذاران زنجیره بیکن، حتی شاهد رسیدن قیمت اتر به 4,891 دلار نیز بوده‌اند.

با توجه به رشد روزافزون این رمزارز از لحاظ بنیادین یا فاندامنتال و همینطور نزدیک شدن به معرفی اتریوم 2، شانس بازگشت قیمت به سقف قبلی بسیار زیاد است. بنابراین شاهد فروش عمده‌ای از سوی سرمایه گذاران بلند مدت نخواهیم بود.

در صورتی که شرایط به گونه‌ای پیش برود که با فروش گسترده و افت قیمت اتر مواجه شویم، این اتفاق باعث جذاب‌تر و مناسب‌تر شدن اتریوم برای استیک کردن خواهد شد. به این صورت که شاهد افزایش ارزش پاداش‌های استیک خواهیم بود و همینطور قیمت ورودی برای کسب سود از طریق هولد کردن آن، پایین‌تر خواهد بود. این عوامل باعث تشویق سرمایه گذاران به حضور در شبکه و مکانیزم اثبات سهام خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت استیک یا سپرده گذاری در شبکه اتریوم این است که پس از انجام بروزرسانی شانگهای، اترهای استیک شده قفل نمی‌شوند. یعنی کاربرانی که بعد از ماه مارس 2023 اقدام به استیک می‌کنند، می‌توانند اتر خود را در هر زمانی که بخواهند برداشت کنند. این موضوع باعث جذب کاربران بیشتر و در نتیجه انتقال اتر از صرافی‌ها به این زنجیره خواهد شد.

منبع: u.today
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *