EIP-1559 چگونه باعث نابودی ۴.۶ میلیارد دلار اتریوم شد؟

EIP-1559 چگونه باعث نابودی 4.6 میلیارد دلار اتریوم شد؟ | همتاپی

بخش‌های دیفای (امور مالی غیر متمرکز) و NFT، و در راس آن‌ها، پلتفرم‌های Opensea و یونی سواپ (UniSwap) نقش بسیار پررنگی را در توکن سوزی اتریوم ایفا می‌کنند. طی هفته‌ای که گذشت، کوره توکن سوزی اتریو‌م، داغ‌تر از هر زمان دیگری بوده‌است.

پس از اجرای پروتکل EIP-1559 (Ethereum Improvement Proposal یا راهکار بهبود اتریوم) در ماه اوت 2021 (مرداد 1400)، نرخ توکن سوزی اتریوم به شدت افزایش یافته‌است.

 

بر اساس راهکار EIP-1559، بخشی از اتریوم صرف شده در هرگونه تراکنش در این شبکه، صرف توکن سوزی می‌شود: قسمتی از هر خرید و فروش NFT، استراتژی‌های Yield و حتی یک انتقال ساده توکن اتریوم. همه این موارد، سوزاندن توکن اتریو‌م را به همراه دارند.

از زمان به کارگیری EIP-1559، مجموعا 2.5 میلیون اتر (ETH)، از چرخه بازار حذف شده است. با احتساب قیمت فعلی اتر، ارزش توکن‌های سوزانده شده، حدوداً 4.6 میلیارد دلار است.

به گزارش Ultrasound Money، تنها طی 7 روز گذشته بیش از 16,364 توکن اتر سوزانده شده است؛ تقریبا 1.62 اتر در هر دقیقه.

این بدان معناست که به لطف این مکانیزم، تعداد توکن سوزانده شده، از تعداد توکنی که در اختیار ماینرها قرار می‌گیرد، بیشتر است. لازم به ذکر است که از زمان آغاز به کار مکانیزم EIP-1559، نرخ رشد عرضه اتر، به عدد منفی 1.06 درصد در سال رسیده است. در نتیجه، میزان عرضه اتریو‌م، غیرتورمی تر از بیت کوین می‌شود. (پیش از این، طرفداران بیت کوین بخاطر عرضه بسیار کم این ارز، لقب پول سالم (sound money) را به آن داده بودند و حالا طرفداران اتریوم، لقب پول فوق سالم یا ultrasound money را به اتر اطلاق می‌کنند)

نمودار زیر، نشان دهنده میزان تغییرات در عرضه توکن اتر، در مقاطع مختلف و پس از انجام هر ارتقاء در این شبکه است. قسمتی که با نقطه چین مشخص شده، پیش بینی این روند در دو سال آینده است. بر اساس این پیش بینی، روند عرضه اتریوم همچنان نزولی و ضد تورمی خواهد بود.

نمودار میزان تغییرات در عرضه توکن اتر | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار میزان تغییرات در عرضه توکن اتر

تنها یک حالت وجود دارد که بتواند از وقوع این پیش بینی جلوگیری کند: سقوط اتریوم و کاهش شدید میزان پذیرش و کارایی آن. 

به یاد داشته باشید: با هر تراکنش در شبکه اتریو‌م، مقداری اتر سوزانده می‌شود. با توجه به این موضوع، می‌توانیم نرخ توکن سوزی اتر را به عنوان یک شاخص دیگر برای سنجیدن میزان کارایی و پذیرش این شبکه، در نظر بگیریم.

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که کدام بخش‌ها بیشترین درصد پذیرش اتریوم را به خود اختصاص داده‌اند؟ پاسخ این است که طی یک هفته گذشته، بخش‌های دیفای (بازار مالی غیر متمرکز) و NFT، باعث شعله ور شدن میزان توکن سوزی اتریوم شدند.

این دو حوزه به تنهایی مسئول از بین رفتن حدود 8 هزار اتر در طول هفته گذشته بودند. بخش عمده این میزان نیز به پلتفرم‌های پرچمدار این دو حوزه، یعنی OpenSea (1,298 اتر) و یونی سواپ 3 (876 اتر) اختصاص دارد.

با توجه به این معیار، در مورد نبرد بین استیبل کوین‌های تتر (USDT) و USDC نیز اطلاعات بیشتری بدست خواهیم آورد. گرچه همین حالا هم می‌دانیم که ارزش بازار تتر، بسیار بیشتر از USDC است، اما دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که تاثیر تتر در توکن سوزی اتریوم، 3 برابر بیشتر از USDC است.

در طول هفته ای که گذشت، حدود 705 اتر بر اثر تراکنش های تتر سوزانده شد، در حالی که سهم USDC سوزاندن تنها 228 اتر بود. به عبارت دیگر، تتر از لحاظ میزان پذیرش استیبل کوین ها در شبکه اتریو‌م نیز پیشتاز است.

فعالیت شبکه اتریوم همچنان با سرعت ادامه دارد و جامه اتریوم نیز تا مدت‌ها شاهد سوزاندن اتریوم خواهند بود.

ترجمه: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: decrypt.co
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *