چگونه بیت کوین می‌تواند به امنیت پروتکل‌های اثبات سهام کمک کند؟

چگونه بیت کوین می‌تواند به امنیت پروتکل‌های اثبات سهام کمک کند | همتاپی

یکی از اساتید دانشگاه استنفورد به نام دیوید تسه (David Tse) به راهکاری برای بهبود امنیت بلاکچین‌های مبتنی بر اثبات سهام، از طریق بیت کوین دست یافته است.

به لطف تلاش‌ها و تحقیقات دانشگاه استنفورد، می‌توان از مکانیزم اجماع اثبات کار شبکه بیت کوین، به عنوان ابزاری مفید برای بهبود امنیت بسیاری از پروتکل‌های بلاکچین دارای قرارداد هوشمند مبتنی بر اثبات سهام استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

دیوید تسه و تیم تحقیقاتی او در پی عملی کردن فرآیند افزایش و بهبود امنیت شبکه‌های اثبات کار، با استفاده از ارز دیجیتال برتر، یعنی بیت کوین هستند. بلاکچین اختصاصی تسه یعنی بابیلون (Babylon)، تلاش می‌کند تا با استفاده از بیت کوین، امنیت شبکه را افزایش دهد. در این طرح، که رویکردی جدید در ایجاد امکان استیک بیت کوین بر روی زنجیره‌های اثبات سهام است، هولدر های بیت کوین در ازای مشارکت، پاداش دریافت می‌کنند.

تسه در مصاحبه با کوین تلگراف، به توضیح چگونگی استفاده بابیلون از زبان اسکریپت بیت کوین برای اتصال مکانیزم اسلشینگ (Slashing) بلاکچین اثبات سهام، به شبکه بیت کوین پرداخت. این روش امکان ایجاد قراردادهای هوشمندی را فراهم می کند که می توانند شرایط بخصوصی را برای ارسال و مصرف تعیین کنند:

اگرچه زبان اسکریپت بیت کوین برای بیان و اجرای شرایط پیچیده تراکنش محدود است، ما از روش رمزنگاری پیشرفته‌ای برای وارد کردن ویژگی اسلشینگ یک زنجیره اثبات سهام، به تراکنش‌های قابل اجرا در بلاکچین بیت کوین استفاده کرده‌ایم.

50000 شیبا
جایزه بگیرید!
همین حالا ثبت نام کن

به گفته تسه، در پروتکل استیک بیت کوین در شبکه بابیلون که با هدف افزایش امنیت این شبکه اجرا خواهد شد، نیازی به ایجاد تغییر یا فورک جدید در شبکه بیت کوین نخواهد بود. این روش همچنین به هولدر‌های بیت کوین اجازه می‌دهد که در ازای استیک کردن بیت کوین برای مشارکت در افزایش ایمنی یک شبکه اثبات سهام، پاداش دریافت کنند.

اساس روش ما به گونه‌ای است که ویژگی اسلشینگ یک زنجیره اثبات سهام را به تراکنش‌های قابل اجرا در بلاکچین بیت کوین وارد می‌کند. بنابراین هولد‌رهای بیت کوین به هیچ عنوان نیازی به اتصال از طریق Bride یا پل زدن به شبکه اثبات سهام را نخواهند داشت.

به گفته این استاد دانشگاه استنفورد، سادگی این رویکرد با اجتناب از خطرات احتمالی ناشی از اتصال پل بین زنجیره‌ای، امنیت بلاکچین‌ها را تا حد ممکن افزایش می‌دهد. همانطور که کوین تلگراف بار‌ها گزارش داده است، میزان حملات مربوط به پل بین زنجیره‌ای افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که طی سال گذشته منجر به سرقت بیش از 2 میلیارد دلار ارز دیجیتال شده است.

بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال بازار شناخته می‌شود و بیشترین ارزش بازار را در میان ارز های دیجیتال در اختیار دارد. این ارز همچنان با خصوصیات و مشخصات اولیه‌ای که خالق آن (با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو) تعیین کرده بود، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در عین حال، راه اندازی قابلیت Ordinals بر روی شبکه بیت کوین، و فراهم شدن امکان ثبت NFT بر روی کوچکترین واحد‌های بیت کوین (ساتوشی) باعث جذب علاقمندان و رشد مجدد اکوسیستم بیت کوین شده است.

علاوه بر این، تسه معتقد است که با استفاده از پروتکل‌هایی ماند بابیلون برای اشتراک و بکارگیری امنیت بالای شبکه بیت کوین در سایر زنجیره‌ها و برنامه‌ها، کارایی بیت کوین فراتر از یک روش ساده برای ذخیره دارایی و پرداخت و انجام معاملات خواهد بود:

هدف ما گسترش مقیاس ایمنی بیت کوین به سایر زنجیره‌ها است. درست مانند تلاش‌هایی که برای افزایش مقیاس پذیری اتریوم صورت گرفته است. ما برای این کار، امنیت مثال‌زدنی بیت کوین را به روشی موثر با سایر زنجیره‌های دنیای غیرمتمرکز به اشتراک خواهیم گذاشت.

با توسعه اکوسیستم ارز های دیجیتال، روش‌ها و رویکرد‌های اجماع جدیدی برای بلاکچین‌ها ابداع خواهد شد. زنجیره‌های اثبات سهام، از ویژگی‌های جدیدی مانند اثبات دانش صفر (zk-proofs) بهره‌مند شده و به سرعت با آن تطبیق پیدا کرده‌اند. همچنین افرادی مانند الی بن ساسون (Eli Ben-Sasson)، یکی از بنیانگذاران StarkWare، که در فناوری اثبات دانش صفر پیش‌قدم بوده است، اعتقاد دارند که zk-proofs  برای بلاکچین مبتنی بر اثبات کار بیت کوین نیز مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *