شاهکار جدید ایلان ماسک؛ کنترل وسایل دیجیتال فقط با فکر کردن

چکیده مطلب:

ایلان ماسک مالک شرکت Neurolink اعلام کرده است که قرار دادن اولین «مغز-تراشه» در جمجمه نخستین نمونه انسانی با موفقیت انجام شده و این فرد در حال پشت سر گذاشتن مراحل بهبود است.

ایلان ماسک، اولین تراشه ذهنی را کاشت

ایلان ماسک در جدیدترین نوآوری خود به دنبال تولید محصولی است که امکان کنترل کردن دستگاه‌های دیجیتال از طریق فکر کردن را برای کاربران فراهم می‌کند. به گفته ایلان ماسک، شرکت Neurolink مسئول توسعه و اجرای این پروژه بوده و اولین محصول آن Telepathy نام دارد.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

ایلان ماسک با انتشار یک توئیت در تاریخ 29 ژانویه (9 بهمن) اعلام کرد که ایمپلنت این فرد در روز یکشنبه 8 بهمن با موفقیت انجام شده است. او همچنین ادعا کرد که نتایج اولیه حاکی از روند امیدوار کننده تشخیص نورون‌های اسپایکی است.

کاشت اولین مغز-تراشه Neurolink درون جمجمه نخستین نمونه انسانی با موفقیت انجام شد و این فرد در حال سپری کردن روند بهبود است. همچنین که نتایج اولیه حاکی از روند امیدوار کننده تشخیص نورون‌های اسپایکی است.
ایلان ماسک29 ژانویه 2024

به گفته ایلان ماسک، مغز-تراشه Neurolink با هدف کمک به افرادی که دچار مشکلات حرکتی و ناتوانی‌های جسمی هستند طراحی شده است. این افراد می‌توانند به کمک نخستین محصول Neurolink که تلپاتی (Telepathy) نام دارد، تنها از طریق فکر کردن با تلفن یا کامپیوتر ارتباط برقرار کنند.

تصور کنید استیون هاوکینگ می توانست سریع تر از یک تایپیست یا مسئول حراج ارتباط برقرار کند. هدف ما دقیقا همین است. 

شرکت نورولینک در ماه مه سال 2023 موفق به دریافت تاییدیه مطالعاتی PRIME (رابط کاشت مغز-تراشه رباتیک) از سازمان غذا و داروی ایالات متحده شد. براساس گزارشی که در سپتامبر 2023 منتشر شد، Neuralink نخستین بار در سپتامبر 2023 (شهریور 1402)، ، اطلاعاتی را در مورد برنامه‌های کاربردی برای آزمایش‌های بالینی انسانی ارائه نموده است.

هدف اولیه مطالعات PRIME ایجاد یک رابط موفقیت آمیز بین مغز و کامپیوتر (BCI) است که به افراد اجازه می‌دهد «مکان‌نما یا صفحه کلید رایانه را تنها به کمک ذهن خود کنترل کنند».

فرایند BCI با ایجاد یک شکاف کوچک در جمجمه بیمار و استفاده از یک ربات جراحی برای کاشت و جایگذاری دستگاه Neuralink انجام می‌شود. این دستگاه از رشته‌های بسیار ظریف و انعطاف پذیر تشکیل شده و در ناحیه ای از مغز که فرمان‌های حرکتی را کنترل می کند، قرار داده می‌شود.

پس از کاشت و قرارگیری تراشه، این دستگاه قابل مشاهده نخواهد بود و صرفاً به عنوان وسیله‌ای جهت دریافت، ضبط و انتقال بی‌سیم داده‌ها به یک برنامه عمل می‌کند. سپس این برنامه افکار بیمار را رمزگشایی نموده و بر روی دستگاه دیجیتالی مقصد اجرا می‌کند.

البته در ماه‌های اخیر مسائل ایمنی نورولینک هدف انتقاد شدید نهاد‌های قانونی ایالات متحده قرار گرفته است. چهار قانونگذار آمریکایی از SEC خواسته‌اند که صحت ادعا‌های ماسک در مورد ایمپلنت نورولینک را مورد بررسی قرار دهد.

ایلان ماسک با انتشار یک پست در تاریخ 10 سپتامبر ادعا کرد که هیچ یک از میمون‌هایی که مورد این آزمایشات قرار گرفته‌اند، کشته نشده‌اند. البته این پست پس از مدتی کوتاه حذف شد و اکنون قانونگذاران مصرانه اعتقاد دارند که این ادعای نادرست بصورت آگاهانه و با هدف فریب سرمایه گذاران مطرح شده است.

در تاریخ 20 سپتامبر، کمیته پزشکان برای مداوای مسئولانه، طی نامه‌ای خطاب به بخش اجرایی SEC اعلام کرد که حداقل 12 میمون جوان در پی ایجاد مشکلات ناتوان‌کننده که مستقیماً با ایمپلنت‌های Neuralink مرتبط بوده‌است، کشته شدند.

البته نورولینک هنوز پایخی در این زمینه ارائه نداده است. 

 

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *