ایلان ماسک به مردم توصیه کرد پول خود را از بانک خارج کنند

ایلان ماسک به مردم توصیه کرد پول خود را از بانک خارج کنند | همتاپی

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توئیتر با اشاره به اختلاف فاحش نرخ بهره که توسط خزانه داری و فدرال رزرو ایجاد شده است، از انگیزه سرمایه گذاران برای خارج کردن پول از بانک‌ها خبر داد. ماسک هشدار داد که در پی اطلاع یافتن مردم و شرکت‌ها از این موضوع، خروج سرمایه به قدری زیاد خواهد شد که حتی بانک‌های بسیار بزرگ که به راحتی ورشکست نمی‌شوند نیز در امان نخواهند بود.

انگیزه کافی برای خروج پول از بانک‌ها

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های بزرگی چون تسلا و توئیتر، روز جمعه و در پاسخ به یکی از کاربران توئیتر به نام Unusual Whales، در مورد وجود انگیزه کافی برای خروج پول و سرمایه از بانک‌ها صحبت کرد. پیش تر این کاربر به نقل قول پیامی از هیو هندری (Hugh Hendry)، بنیان گذار Eclectica Asset Management که برای 15 سال مدیریت این صندوق را برعهده داشت، پرداخته بود. به اعتقاد آقای هندری، ممکن است خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو بالاجبار وارد عمل شده و به منظور جلوگیری از خروج گسترده پول از بخش بانکی، محدودیت‌هایی را در حق شهروندان برای خروج پول و سرمایه از سیستم بانکی ایجاد کنند.

برای خرید و فروش بیت کوین در خواست خود را ثبت کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

ماسک در توضیح صحبت‌های خود گفت که خزانه داری و فدرال رزرو باعث ایجاد شکاف بزرگی بین نرخ سود 4.5 درصدی بازار پول (اوراق خزانه) و نرخ سود کمتر از 1 درصد حساب‌های بانکی شده اند و این موضوع یعنی ایجاد انگیزه کافی برای بیرون کشیدن پول از حساب‌های بانکی.

این اولین باری نیست که ایلان ماسک در مورد این مشکل هشدار می‌دهد. قبل از این و در تاریخ 2 ماه مه (12 اردیبهشت)، ایلان ماسک در پاسخ به توئیت‌هایی در مورد «بحران نقدینگی» و «ته کشیدن نقدینگی بانک‌ها» و انتقال آن به سمت سود 4 و 5  درصدی بازار اوراق و اسناد خزانه گفته بود:

این یک مشکل بسیار بزرگ است. اصلا منطقی نیست که با وجود سود 4.5 درصد بازار پول (اسناد خزانه داری)، سرمایه خود را در بانک‌هایی با سود 1 درصد نگهداری کنیم. با گسترش اطلاع مردم از این موضوع، شمار بسیار زیادی از مردم سرمایه خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند، حتی از آن دسته از بانک‌هایی که به قدری بزرگ هستند که به راحتی ورشکست نشوند.

ایلان ماسک همچنین با جنویو راک دکتر (Genevive Roch-Decter) در مورد فریب مردم توسط بانک‌ها هم عقیده است. جنویو روز دوشنبه در توئیتر نوشت:

بانک‌ها موفق به فریب دادن مردم شده اند. آن‌ها با گرفتن پول مردم، 0.4 درصد سود پس انداز پرداخت می‌کنند و در عوض خودشان با استفاده از این پول، از سود بیش از 5 درصدی سرمایه گذاری اسناد خزانه داری بهره می‌برند.

او همچنین تاکید کرد که در حال حاضر، بزرگترین ریسک برای بانک‌ها این است که مصرف کنندگان از این موضوع باخبر شده و ضمن بیرون کشیدن سرمایه خود از بانک، خودشان در بازار پول و اوراق خزانه داری سرمایه گذاری کنند.

بسیاری از مردم در مورد بحران بانکی ایالات متحده ابراز نگرانی کرده‌اند. طی هفته گذشته، بانک First Republic توسط نهادهای قانونی توقیف شد و بسیاری از دارایی‌های آن به بانک JPMorgan Chase  فروخته شد. ابن اتفاق، دومین ورشکستگی بانکی بزرگ در تاریخ ایالات متحده و پس از سال 2008 بود. در ماه مارس نیز شاهد ورشکستگی بانک‌های سیلیکون ولی (Silicon Valley) و سیگنیچر (Signature) بودیم. با این حال، جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو همچنان تاکید دارد که سیستم بانکی آمریکا سالم و سر پا و از همین رو، مقامات فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره را 25 واحد افزایش دادند.

یکی از کارشناسان SwedBank، در مورد شیوع و گسترش بحران بانکی ایالات متحده و همچنین فرا رسیدن روزهای سیاه و شوم برای بسیاری از بانک‌ها هشدار داده است. یک سرمایه گذار میلیاردر به نام بیل آکمن (Bill Ackman) نیز هشدار داده است که زمان لازم برای اصلاح مشکلات سیستم بانکی رو به اتمام است. علاوه بر این، فدرال رزرو به تازگی اعلام کرده است که بر اساس گزارش‌های مربوط به 3 ماهه سوم سال گذشته، زیان تحقق نیافته 722 بانک، از 50 درصد دارایی و سرمایه آن‌ها فراتر رفته است.

هیو هندری روز پنجشنبه و در مصاحبه با بلومبرگ، شرایط فعلی سیستم بانکی ایالات متحده را بسیار بد توصیف کرد. وی همچنین اعلام کرد که راهکار خزانه داری مبنی بر ارائه بیمه فدرال برای همه سپرده‌ها، بسیار دیر بوده و دیگر دردی را دوا نمی‌کند. واقعیتی که با آن رو به رو هستیم، فرار سرمایه است. فرار سپرده از بخش بانکی با هدف رسیدن به سود. او همچنین هشدار داد: واقعاً می‌توانم یک قانون جدید از سوی خزانه داری یا دولت فدرال را تصور کنم که اعلام می‌کند «شما نمی‌توانید در 180 روز آینده، سپرده خود را از بخش بانکی خارج کنید.»

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *