هشدار CZ به سرمایه گذاران ارز دیجیتال؛ مراقب «اثبات ذخایر» جعلی باشید

هشدار CZ به سرمایه گذاران؛ مراقب «اثبات ذخایر» جعلی باشید | همتاپی

ابتکار CZ، مدیرعامل بایننس برای افشای «اثبات ذخایر» (Proof-of-Reserve) این صرافی، سایر بازیگران بازار ارز دیجیتال را نیز مجبور به انجام چنین اقدامی کرده است، اما آیا اطلاعاتی که ارائه می‌شود، شفاف و واقعی است؟

پس از انتشار اخبار مربوط به ورشکستگی صرافی FTX، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس (CZ) دست به ابتکاری جدید زده است و اطلاعاتی را تحت عنوان «اثبات ذخایر» منتشر نموده است. CZ طی این اقدام، اطلاعات مربوط به سرمایه و ذخایر ارز دیجیتال این صرافی را در معرض عموم قرار داد. این حرکت سایر بازیگران بزرگ بازار را نیز مجبور به ارائه اطلاعات مربوط به ذخایر خود نمود. گرچه بسیاری از صرافی‌‌ها شروع به انتشار اثبات سرمایه خود کرده‌‌اند، اما رهبران دنیای رمزارزها، ادعاها و سوالاتی را در مورد گردش پول ورودی و خروجی صرافی‌های بزرگ مطرح می‌کنند.

در Crypto.com و Huobi چه می‌گذرد؟

به گزارش وو بلاکچین (WuBlockChain) تعداد 280 هزار ارز دیجیتال اتر به ارزش نزدیک به 400 میلیون دلار از یک آدرس کیف پول سرد صرافی Crypto.com به یکی از آدرس های صرافی Gate.io منتقل شد. کاربران بلافاصله در توئیتر گزارش دادند که 285 هزار اتر، از آدرس متعلق به Gate.io به کیف پول سرد Crypto.com بازگردانده شده است. این تراکنش‌ها پیش از انتشار تصاویر مربوط به اثبات ذخایر این دو صرافی صورت گرفت.

مدیر عامل Crypto.com در پاسخ به اتهامات مطرح شده، ادعا کرد که این انتقال تصادفی بوده است. او در ادامه گفت که این یک اشتباه بوده و آنها قصد داشته‌اند اتریوم مورد نظر را به آدرس کیف پول سرد صرافی crypto.com منتقل کنند. به گفته او، این مقدار ارز دیجیتال اتر (EHT) سهواً به یک آدرس موجود در لیست سفید آدرس‌های آن ارسال شده است. لازم به ذکر است که این آدرس متعلق به صرافی Gate.io بوده است. در حال حاضر این اترها بازیابی شده و مجدد به آدرس کیف پول سرد صرافی Crypto.com بازگردانده شده‌اند.

متن توئیت مدیرعامل Crypto.com | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

متن توئیت مدیرعامل Crypto.com

مقصد مورد نظر برای این انتقال، آدرس کیف پول سرد متعلق به صرافی بود اما این تراکنش به اشتباه به یکی از آدرس‌های خارجی صرافی که در لیست سفید ما قرار دارد، ارسال شد. با همکاری صرافی Gate، این وجه را به آدرس کیف پول سرد خود بازگرداندیم. ضمنا اقدامات و ویژگی‌های جدیدی را برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در آینده به کار گرفته‌ایم.

Huobi یکی دیگر از صرافی‌هایی است که قبل یا بعد از انتشار اثبات ذخایر خود، تراکنش‌های بزرگی را انجام داده‌اند. یکی از آدرس‌های این صرافی که Huobi 34 نام دارد، بلافاصله پس از انتشار تصاویر اثبات ذخایر خود، 10 هزار ارز دیجیتال اتر را جابجا کرد. در اسکرین شات منتشر شده، این کیف پول دارای 14,858 اتر است، در حالی که اکنون محتوی تنها 4,044 اتر می‌باشد.Huobi بیانیه‌ای را در ارتباط با انتقال فوق منتشر کرده و آن را مربوط به یکی از سرمایه گذاران سازمانی اعلام نموده است. این تیم همچنین گزارش داده است که همه ذخایر اکنون بازیابی شده و به طور عادی کار می‌کنند.

هشدار CZ به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال

مدیرعامل بایننس ملقب به CZ، هشداری برای همه سرمایه گذاران ارز دیجیتال در بحبوحه ادعاهای حال حاضر در مورد دستکاری احتمالی ذخایر توسط صرافی‌ها، منتشر کرده است. وی به سرمایه گذاران اطلاع داد که جابجایی مقادیر هنگفت ارز دیجیتال، قبل یا بعد از انتشار مدرک اثبات ذخایر توسط صرافی‌ها، واضحا نشان‌دهنده وجود مشکل است.

متن توئیت CZ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

متن توئیت CZ

انتقال مبالغ هنگفت ارز دیجیتال توسط صرافی‌ها، درست قبل یا بعد از به نمایش گذاشتن آدرس‌های متعلق به آن‌ها، به طور آشکار نشانه‌ای از وجود یک مشکل است. از آن‌ها دور بمانید. مراقب باشید.

به گزارش CoinGape، ورشکستگی FTX بر روی بسیاری از پروژه‌های مرتبط با این صرافی و شرکت Alameda Research تاثیرگذار خواهد بود. حتی ایلان ماسک نیز در اظهاراتی گفته است که به اعتقاد او سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) هیچوقت 3 میلیارد دلار سرمایه‌ای که برای خرید توئیتر پیشنهاد داده بود را در اختیار نداشته است. صرافی متعلق به SBF و همینطور شرکت تحقیقاتی Alameda بر روی چندین پروژه شناخته شده از جمله Aptos Labs، Near Protocol، Paxos و Genesis Digital assets و … سرمایه گذاری کرده بودند. این بدان معناست که بحران FTX هنوز به پایان نرسیده است و بسیاری از شرکت‌های این حوزه در تلاش برای حفظ و کنترل وضعیت مالی خود هستند.

آیا اثبات ذخایر برای شفاف سازی کافی است؟

سومیت گوپتا (Sumit Gupta)، بنیانگذار صرافی بزرگ هندی CoinDCX، معتقد است که اثبات ذخایر تنها یک جنبه از مسئله شفاف سازی را پوشش می‌دهد. زیرا این اقدام، تنها ارزش دارایی‌های هر صرافی در یک لحظه خاص را نشان داده و اطلاعاتی در مورد بدهی‌های صرافی‌ها در اختیار قرار نمی‌دهد. به اعتقاد او، اثبات سرمایه بدون اثبات بدهی‌ها، اقدامی ناکارآمد است.

سرمایه صرافی بزرگ هندی CoinDCX | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

سرمایه صرافی ارز دیجیتال بزرگ هندی CoinDCX

پیشنهاد او، راهکاری به نام نسبت R2L یا نسبت «ذخایر به بدهی» است.

 «بنابراین باید یک گام فراتر برویم و از نسبت ذخایر به بدهی یا R2L استفاده کنیم. یعنی نسبت تمام دارایی‌ها (شامل دارایی‌های درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای) به تمام بدهی‌های فعلی و احتمالی.»

او با انتشار یک اسکرین شات، نسبت R2L مربوط به 10 دارایی برتر صرافی CoinDCX را به اشتراک گذاشت و اعلام کرد که صرافی او نسبت R2L را به صورت دوره‌ای منتشر خواهد کرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: coingape.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *