دشمنی کوین بیس با تتر؛ کاربران تتر خود را تبدیل به USDC کنند

دشمنی کوین بیس با تتر؛ کاربران تتر خود را تبدیل به USDC کنند | همتاپی

درست چند ماه پس از اقدام بایننس در حذف USDC، حالا نوبت کوین بیس رسیده است تا از کاربران خود بخواهد دارایی تتر (USDT) خود را تبدیل به USDC کنند.

صرافی آمریکایی کوین بِیس (CoinBase) از کاربرانش خواسته است تا دارایی تتر (USDT) خود را تبدیل به USDC کنند. USDC یک استیبل کوین هم قیمت با دلار آمریکا است که توسط شرکت Circle and co (شرکت زیر مجموعه کوین بیس که در سال 2018 تاسیس شده است) عرضه می‌شود.

مقاله پیشنهادی: تتر چیست

صرافی کوین بیس اظهار کرد که با توجه به عواقب بحران پیش آمده برای صرافی FTX، استیبل کوین USDC جایگزین مطمئن‌تری برای تتر است. این صرافی همچنین تبدیل تتر به USDC را بدون کارمزد انجام خواهد داد. این شرکت می‌گوید:

ما معتقدیم USD Coin (USDC) یک استیل کوین مطمئن و معتبر است. بنابراین سعی می‌کنیم تبدیل آن را راحت‌تر کنیم: از امروز ما از تمام کارمزدهای مشتریان خرد، برای تبدیل تتر به USDC صرف نظر خواهیم کرد.

فعالیت استیبل کوین‌ ها به عنوان ابزاری برای صرافی‌های ارز دیجیتال و از همان اولین روزهای شکل‌گیری بازار ارزهای دیجیتال آغاز شد. اما امروزه استیبل کوین‌ها به بازیگران مهم بازار و منبع نقدینگی تبدیل شده‌اند. با این حال همواره بررسی‌ها و حرف و حدیث‌های مختلفی در مورد ذخایر پشتوانه استیبل کوین‌ها وجود داشته است. طبق تعریف، هر یک استیبل کوین باید یک دلار آمریکا یا معادل آن را بعنوان پشتوانه خود ذخیره کند. 

بحث مربوط به ذخایر پشتوانه استیبل کوین‌ها، پس از فروپاشی صرافی FTX شدت بیشتری گرفت، چرا که بسیاری از شرکت‌های وابسته به این صرافی و شرکت زیر مجموعه‌اش یعنی Alameda Research دچار ورشکستگی شدند. ادعای دیگری که در این مورد وجود دارد، مربوط به جنگ لفظی CZ، مدیر عامل صرافی بایننس و سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل سابق FTX است. در این میان CZ طرف مقابل را به تلاش برای برهم زدن وابستگی قیمت تتر به دلار متهم کرده بود.

دیوید یاف بلِینی (خبرنگار حوزه کریپتو) طی توئیتی در این باره گفت:

درست کمی پیش از ورشکستگی FTX، مدیران دو صرافی بایننس و FTX یک جنگ لفظی را آغاز نمودند و در این حین، CZ در یک گروه که سایر مدیران این حوزه نیز در آن حضور داشتند، سم بنکمن فراید را به تلاش برای پایین آوردن قیمت تتر متهم نمود. CZ در ادامه به رقیب خود هشدار داده بود که هر چه خسارت بیشتری به بار بیاورد، مدت زمان محکومیتش در زندان بیشتر خواهد شد. 

تتر در تاریخ 10 نوامبر (19 آبان) و درست یک روز پیش از اعلام ورشکستگی FTX، اقدام به انتشار آخرین گزارش 3 ماهه خود نمود. در این گزارش آمده است که تا تاریخ 30 سپتامبر (8 مهر)، 82 درصد از ذخایر پشتوانه تتر از پول نقد، معادل نقد و سایر سپرده‌های کوتاه مدت تشکیل شده است.

کوین بیس نیز اعلام نموده است که صد در صد ذخایر USDC به صورت پول نقد و یا دارایی‌های کوتاه مدت خزانه ایالات متحده بوده و در موسسات مالی تحت نظارت این کشور نگهداری می‌شوند. این ذخایر همواره قابل بازخرید به ارزش 1:1 نسبت به دلار آمریکا هستند.

فارغ از بحث مربوط به حسابرسی ذخایر و پشتوانه، صرافی‌ها در حال برافروختن آتش «جنگ استیبل کوین ها» هستند. درخواست کوین بیس برای تبدیل تتر به USDC، درست چند ماه پس از تصمیم صرافی رقیب (بایننس) برای خاتمه دادن به پشتیبانی از USDC اتفاق افتاد. این اقدام صرافی بایننس باعث کاهش 3 میلیارد دلاری ارزش بازار استیبل کوین صرافی کوین بیس، یعنی USDC شد. در حال حاضر USDT، استیبل کوین منتشر شده توسط شرکت تتر، با ارزش بازار بالغ بر 65 میلیارد دلار، بزرگترین استیبل کوین به شمار می‌رود و USDC نیز از ارزش بازار 42 میلیارد دلاری برخوردار است. اما این استیبل کوین به سرعت در حال اشغال سهم بازار تتر است. استیبل کوین صرافی بایننس، یعنی BUSD نیز در حال حاضر از مارکت کپ 22 میلیارد دلاری برخوردار است.

در زمان انتشار این مطلب، تتر هنوز واکنشی نسبت به اقدام کوین بیس انجام نداده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

منبع: cointelegraph.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ارز usdc مانند ارز usdt یک استیبیل کوین هست و معادل دلار امریکاست .

  1. الان اگر این اتفاق بیفته و تتر حذف بشه برای تتر هایی که ما داریم چه اتفاقی میفته ؟