ادغام CCIP و CCTP در چین لینک، USDC را امن‌تر خواهد کرد!

ادغام پروتکل های امنیتی چین لینک

پروژه اوراکل غیرمتمرکز چین لینک (chainlink) ضمن ادغام سیستم ccip خود با پروتکل انتقال میان زنجیره‌ای circle (cctp) به دنبال افزایش ایمنی انتقال استیبل کوین usdc در سرتاسر فضای بلاکچین است. به گفته چین لینک(link)، ادغام و بهبود این دو تکنولوژی، باعث پیدایش کاربرد‌ها و موارد استفاده بیشتر در پرداخت‌ها و امور دیفای (defi) خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: چین لینک چیست

سرگئی نظروف (sergey nazarov) یکی از بنیانگذاران چین لینک همچنین اعلام کرد که آن‌ها از پذیرش این استیبل کوین به منظور ایجاد کاربرد‌های گوناگون میان زنجیره‌ای هیجان زده بوده و از آن حمایت خواهند کرد:

زیرساخت‌های امنیتی مربوط به لایه‌های دفاعی عمقی ccip و لایه‌های غیرمتمرکز متعدد آن، از دیدگاه توسعه‌دهندگانی که با usdc کار می‌کنند بسیار باارزش هستند و ما از این موضوع بسیار خوشحالیم.

هردو این فناوری‌ها که با حروف تقریباً مشابه ccip و cctp نمایش داده می‌شوند، علی رغم تمایزاتی که دارند با هدف ایجاد ارتباط بین دارایی‌های موجود در شبکه‌های مختلف توسعه یافته‌اند.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

ccip چیست؟

سیستم ccip  چین لینک یک چارچوب انتقال پیام میان زنجیره‌ای تعمیم یافته است که با استفاده از مکانیزم مبتنی بر قرارداد هوشمند، امکان انتقال داده‌ها و دارایی‌ها در زنجیره‌های مختلف را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند. این قرارداد‌های هوشمند توسط اوراکل‌های chainlink پشتیبانی می‌شوند. [اگر چیزی در مورد اوراکل نمی‌دانید، سری به مقاله اوراکل چیست بزنید.] در عین حال، شرکت circle که به عنوان توسعه دهنده استیبل کوین usdc  شناخته می‌شود، پروتکل cctp را نیز اداره می‌کند.

cctp چیست؟

پروتکل cctp، یک پروتکل بریج (bridge) یا پل استاندارد است که ویژگی جدیدی را برای کاربران به ازمغان آورده است. به کمک cctp، کاربران می‌توانند با سوزاندن و سپس ضرب استیبل کوین، بینِ زنجیره های پشتیبانی شده، توکن های usdc بومی را منتقل کنند. در حال حاضر پروتکل cctp توسط 7 زنجیره آربیتروم (arbitrum)، اولانچ (avalanche)، بِیس (base)، اتریوم، نوبل (noble)، زنجیره اصلی آپتیمیزم (op mainnet) و اثبات کار پالیگان (polygon pos) پشتیبانی می‌شود.

لازم به ذکر است که پیش از این چندین پروتکل متمرکز بر ایجاد قابلیت همکاری بین پروژه‌های مختلف، مانند celer network، li.fi و wormhole به ادغام و یکپارچگی پروتکل cctp سیرکل پرداخته‌اند و در حال حاضر، چین لینک آخرین پروژه‌ای است که چنین اقدامی را در دستور کار قرار داده است.

برای اطلاع از آخرین تحلیل‌های چین‌ لینک، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت چین لینک مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *