انتقال بیت کوین بدون اینترنت! بررسی یک پروژه جذاب بلاکچینی

انتقال آفلاین بیت کوین | همتاپی

در دنیایی که وابستگی زیادی به اینترنت دارد، یک استارت‌آپ در فلوریدای آمریکا موفق شد امکان انجام تراکنش‌های شبکه لایتنینگ بیت کوین (btc) را بدون نیاز به اینترنت فراهم کند.

خرید تتر در همتاپی

روز پنج‌شنبه، سایت دیکریپت (decrypt) در گزارشی اعلام کرد که شرکت (lnmesh)‌ برای فعال‌سازی قابلیت پرداخت آفلاین بیت کوین از «شبکه‌های مش» استفاده می‌کند.

این پروژه بر روی سناریوهای عدم دسترسی به اینترنت یا اطمینان‌ناپذیر بودن آن متمرکز شده است. از جمله این سناریوها می‌توان به بلایای طبیعی یا قرارگیری در مناطق دورافتاده با اینترنت بی‌کیفیت اشاره کرد.

پروژه اِل اِن مش موفق شد توجه بسیاری از اذهان را به خود جلب کند. پس از این‌که دانشگاه بین‌المللی فلوریدا مقاله‌ای با عنوان «ال‌ ان مش: چه کسی می‌گوید که برای ارسال بیت کوین به اینترنت نیاز است؟ شبکه پرداخت لایتنینگ آفلاین با استفاده از شبکه‌های مش بی‌سیم کامیونیتی» منتشر کرد و دستاورد این استارت‌آپ را شرح داد، این توجه بیشتر شد.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

این مقاله در میان اعضای کامیونیتی در پلتفرم x (توییتر سابق) نیز سروصدای زیادی به‌پا کرد. یکی از اعضای کامیونیتی در مورد این ایده چنین گفت:

افراد زیادی روی بهبود انعطاف‌پذیری پرداخت بیت کوین در بدترین سناریوهای ممکن کار کرده‌اند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه کیف پول‌ها می‌توانند در یک مش وای‌فای/بلوتوث محلی یک کانال باز کنند و حتی در صورت ایجاد مشکل در اینترنت باز هم پرداخت را انجام دهند.

 بررسی نحوه اتصال مستقیم دستگاه‌ها به یکدیگر

شبکه مش (mesh network) یک شبکه ارتباطی نامتمرکز است که دستگاه‌های آن با استفاده از بلوتوث و وای‌فای به یکدیگر متصل می‌شوند و یک شبکه محلی مستقل از اینترنت ایجاد می‌کنند.

استارتاپ اِل اِن مِش با ایجاد یک شبکه لایتنینگ محلی که در واقع یک لایه سریع‌تر و ارزان‌تر روی بلاکچین بیت کوین است، از این مفهوم استفاده کرد.

نکته جالب توجه در مورد اِل اِن مِش این است که نیازی به تغییر در پروتکل یا کد شبکه لایتنینگ ندارد.

تیم این پروژه با استفاده از کامپیوترهای رزبری پای (raspberry pi) که قیمت کمی دارند، شبکه‌ای از نودهای بیت کوین و لایتنینگ ایجاد کردند. این کامپیوترها اغلب برای اجرای نود یا همان گره بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیم پروژه این نودها را در بخش‌های مختلف محوطه یک دانشگاه توزیع کردند. سپس با استفاده از بلوتوث و وای‌فای یک شبکه مش محلی با این نودها ایجاد کردند.

آزمایش‌های محققان استارت‌آپ اِل اِن مِش نشان داد که در این روش آفلاین و بدون اینترنت می‌توان پرداخت‌های لایتنینگ را با موفقیت میان نودها انتقال داد.

از آن‌جایی که پرداخت‌های لایتنینگ به صورت آف‌چین (خارج از شبکه اصلی) انجام می‌شوند، به بلاکچین بیت کوین متکی نیستند و می‌توان آن‌ها را به صورت آفلاین انجام داد.

با تتر کمر تورم رو بشکن

چالش‌های پیش روی پروژه

با این‌که این پروژه امکان انجام تراکنش‌های بیت کوین را به صورت آفلاین فراهم می‌کند، اما هنوز هم با چالش‌های زیادی مواجه است.

یکی از بزرگترین چالش‌های پروژه این است که باز شدن کانال‌ها میان کاربران به صورت بهینه هماهنگ‌سازی شود. این استارت‌آپ در حال بررسی روش‌هایی برای تحلیل الگوی تحرک روزانه کاربر است تا بتواند بهترین کانال‌ها را باز کند. چالش اصلی اینجاست که در کاربردهای عملی باید فرایند هماهنگ‌سازی به صورت خودکار انجام شود.

[مطالب مرتبط: آیا بیت کوین به ۳۰ هزار دلار می‌رسد؛ تحلیل بیت کوین پس از پیروزی grayscale]

با این حال، این راهکار اِل اِن مش راه را برای انتقال بیت کوین در شرایط سخت که دسترسی به اینترنت محدود است یا اینترنت وجود ندارد، باز کرد. با این ویژگی طرفداران دنیای کریپتو و افرادی که دائماً در حال استفاده از ارزهای دیجیتال هستند، حتی در شرایط بدون اینترنت هم هیچ مشکلی نخواهند داشت. برای دریافت آخرین تحلیل‌ها به صفحه پیش‌ بینی بیت کوین مراجعه کنید.

توسعه این پروژه به صورت متن‌باز (open source) انجام می‌شود. به عبارت دیگر، کدها و یافته‌های پژوهشی پروژه به صورت همگانی در دسترس است و امکان بررسی و توسعه آن توسط دیگران نیز وجود دارد. در نتیجه این پروژه می‌تواند نویدبخش تحول عظیمی در پرداخت‌های آفلاین و نامتمرکز باشد.

فکر می‌کنید این ایده جدید چه تاثیری بر جایگاه و قیمت بیت کوین داشته باشد؟ در بخش کامنت‌ها نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

منبع: cryptonews
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *