چرا سرمایه گذاران نسبت به ثبت قله جدید بیت کوین بی‌تفاوت هستند؟

روند قیمت بیت کوین طی روز‌های گذشته کاملاً صعودی بوده است، اما علی رغم افزایش قیمت اخیر معامله‌گران خرد هنوز فعالیت و خرید چشمگیری نداشته‌اند.

در تاریخ 14 آذر (5 دسامبر) و در پی رشد 14.5 درصدی بیت کوین و 11 درصدی اتریوم، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از مرز 1.55 تریلیون دلار عبور کرد و به بالاترین میزان در 19 ماه اخیر رسید. این افزایش ارزش، بیت کوین را با عبور از سهام شرکت متا به ارزش 814 میلیارد دلار، تبدیل به نهمین دارایی قابل معامله در جهان کرد، نشان دهنده فرصت‌های مناسب برای خرید بیت کوین است. این اتفاقات می‌توانند سیگنالی قوی برای سرمایه‌گذاران باشد تا از موقعیت حاضر استفاده کرده و در نظر داشته باشند که شاید زمان مناسبی برای خرید بیت کوین باشد تا از رشد بالقوه آینده بهره‌مند شوند.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟



 

بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، علی رغم صعودی شدن روند بازار، تغییری در رفتار و فعالیت معامله گران خرد مشاهده نشده است. برخی این موضوع را به نوسانات ناشی از نرخ بهره و فضای تورمی موجود نسبت می‌دهند و البته اعتقاد دارند نرخ بهره همچنان بالاتر از 5.25 درصد باقی خواهد ماند. در همین رابطه، یکی از تحلیلگران مطرح به نام Rajat Soni، با انتشار یک پست، توصیف دراماتیکی از رفتار این دسته از معامله گران را ارائه داده است:

سرمایه گذاران خرد به بیت کوین اعتنا نمی‌کنند.

آنها بیشتر نگران این هستند که آیا از پس پرداخت اجره و هزینه خورد و خوراک برمی‌آیند یا خیر. این دسته از افراد احتمالاً زمانی که بیت کوین به قله بعدی برسد (به نظر من در سال 2025) شروعع به خرید هیجانی می‌کنند.

رجات سونی، 2 دسامبر توئیتر

بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده از جمله دستمزدها، حقوق‌ها و دارایی خالص خانوارها رکورد‌های جدیدی را به ثبت رسانده‌اند. با این حال یکی از تحلیلگران به نام Ed Yardeni با اشاره به رشد 8.9 درصدی شاخص S&P در ماه نوامبر، اذعان کرد که امسال پدیده رالی بابانوئل (Santa Claus rally پدیده‌ای که نشان دهنده تمایل افزایش قیمت سهام در ماه سامبر و در آستانه شروع سال جدید میلادی است) زودتر از همیشه اتفاق افتاده است.

 

این افزایش نشان دهنده تاثیر کاهش فشارهای تورمی و داده های قوی مربوط به بخش اشتغال است. با این حال، سرمایه گذاران همچنان جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و تقریباً 6 تریلیون دلار “پول نقد و یا سهام با نقد شوندگی بالا” در صندوق‌های مالی موجود بوده و در انتظار فرصت مناسب برای ورود هستند.

آیا معامله گران خرد از بازار جا مانده‌اند؟

باتوجه به عدم وجود شاخص قابل اعتمادی برای بررسی و مشاهد میزان مشارکت سهامداران خرد در بازار ارزهای دیجیتال، مجموعه‌ای از داده‌های جامع و فراتر از  ابزاری مانند الگو‌های گوگل و رتبه بندی دانلود نرم‌افزار‌های مرتبط با ارز های دیجیتال نیاز است. برای تشخیص اینکه آیا معامله گران خرد از رشد اخیر غافل بوده‌اند، با به بررسی شاخص‌های مختلف از منابع گوناگون پرداخت.

شاخص پرمیوم تتر (USDT Premium) در چین را می‌توان به عنوان معیاری ارزشمند برای بررسی تقاضای سهامداران خرد در بازار ارز های دیجیتال در نظر گرفت. این شاخص به بررسی اختلاف معاملات همتا به همتای تتر بر اساس یوان و ارزش دلار آمریکا می‌پردازد. افزایش فعالیت خریداران عموماً با افزایش شاخص پرمیوم همراه است، در حالی که بازار‌های نزولی اغلب سرازیر شدن تتر به بازار و در برخی موارد کاهش 3 درصدی قیمت این استیبل کوین را به دنبال دارد.

شاخص پرمیوم تتر نسبت به دلار/یوان 
شاخص پرمیوم تتر نسبت به دلار/یوان

در تاریخ 14 آذر، شاخص پرمیوم USDT نسبت به یوان به 1% رسید که بیشتر از هفته‌های قبل بود. با این حال، این شاخص همچنان در محدوده خنثی باقی مانده و بیش از 6 ماه است که از مرز 2 درصد عبور نکرده است. چه جریان خرده فروشی به سمت بیت کوین یا آلت کوین ها منحرف شود، سرمایه گذاران مستقر در چین در درجه اول باید پول نقد را به دارایی های دیجیتال تبدیل کنند. فرقی نمی‌کند که فعالیت کاربران خرد، متمایل به خرید بیت کوین باشد یا سایر آلتکوین ها. در هر صورت، سرمایه گذاران چینی در ابتدا باید نقدینگی خود را تبدیل به دارایی دیجیتال کنند.

نگذار دارایی هات از دست بره

بررسی ترند‌های گوگل و جستجو‌های انجام شده در این موتور جستجوگر طی 3 هفته گذشته، نشان می‌دهد که عباراتی مانند «خرید بیت کوین» و «خرید  یا ارز دیجیتالCrypto» روند نسبتاً پایدار و بدون تغییری داشته اند. اگرچه هیچ پاسخ قطعی و مشخصی در مورد آنچه که علاقه معامله‌گران خرده جدید را برمی‌انگیزد وجود ندارد، اما این سوالات معمولاً به موضوعاتی مانند چگونگی و مکان خرید ارزهای دیجیتال مرتبط هستند.

شاخص هفتگی ترند جستجوی گوگل Google Trends
شاخص هفتگی ترند جستجوی گوگل Google Trends

همچنین شاخص 90 روزه نیز تقریباً در محدوده 50 درصد قرار دارد و هیچ نشانه ای از افزایش در مقاطع اخیر را نشان نمی دهد. با توجه به رشد 53 درصدی بیت کوین در 50 روز گذشته و همچنین افزایش 4.5 درصدی شاخص S&P 500 در مدت مشابه، این داده ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. نکته جالب توجه دیگر این است که بررسی این آمار در بازه زمانی طولانی‌تر نشان می‌دهد که آمار جستجوی فعلی 90 درصد پایین‌تر از بالاترین میزان آن در سال 2021 است. اما با تمام این موارد، بررسی و تحقیق در بازارهای مشتقه، به‌ویژه معاملات آتی دائمی (Perpetual Futures) که از بازار‌های مورد علاقه معامله‌گران خرد به شمار می‌رود، از اهمیت بالایی برخوردار است. این قراردادها که با عنوان معاملات معکوس نیز شناخته می شوند، از نرخ ویژه و مختص خود برخوردار هستند که هر هشت ساعت یکبار مشخص می‌شود. اگر نرخ تامین مالی یا فاندینگ ریت مثبت باشد، یعنی تقاضا برای استفاده از اهرم در معاملات لانگ (long یا خرید) بیشتر است، در حالی که عدد منفی نشان دهنده افزایش معاملات اهرم دار شورت (short) از سوی فروشندگان است.

نرخ هفتگی فاندینگ ریت در معاملات آتی – منبع: Coinglass
نرخ هفتگی فاندینگ ریت در معاملات آتی – منبع: Coinglass

در نظر داشته باشید که قرار گرفتن نرخ هفتگی فاندینگ ریت بسیاری از ارز های دیجیتال بین 0.2 درصد و 0.4 درصد نشان دهنده افزایش تقاضا برای استفاده از اهرم در پوزیشن لانگ است. با این حال در بازار‌های صعودی این عدد به راحتی از 4.3 درصد عبور می‌کند، اما در حال حاضر چنین چیزی در مورد هیچکدام از 7 ارز برتر بازار (از لحاظ شاخص سود باز یا OI) صدق نمی‌کند.

در حال حاضر، عملکرد و واکنش کاربران کوچک‌تر، به ویژه از لحاظ حس خوشبینی در کاربران جدید، در وضعیتی مبهم باقی مانده است. اگرچه برخی از تحلیلگران به روند اپلیکیشن کوین بیس اشاره می کنند، اما باید این مسئله را نیز در نظر داشت که صرافی بایننس در اوضاع فعلی تحت نظارت و بررسی شدید نهاد‌های قانونگذار است و همچنین بنیانگذار آن، چانگپنگ ژائو نیز با مشکلات قانونی احتمالی مواجه است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که روند افزایش کاربران کوین بیس، نشان دهنده کوچ کاربران خرد به کوین بیس و خروج از صرافی‌های خارجی بوده، و ارتباطی با شکل‌گیری موج جدیدی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ندارد.

چنانچه به آینده بیت کوین و اخبار مرتبط با  آن علاقه مندید، سری به صفحه پیش بینی آینده بیت کوین بزنید؛ همچنین ما در همتاپی به صورت روزانه تحلیل بیت کوین را ارائه می‌دهیم که در این وانفسا و اخبار و ضد و نقیض بیت کوین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *