تعداد بیت کوین های موجود در صرافی ها به کف ۵ ساله خود رسیده است!

تعداد بیت کوین های موجود در صرافی ها به کف ۵ ساله خود رسیده است!

به نظر می‌رسد تعداد معامله‌گرانی که ترجیح می‌دهند ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول های سرد (به‌جای صرافی‌ها) ذخیره کنند، افزایش یافته است. آیا انتقال بیت کوین های موجود در صرافی ها به کیف پول های شخصی باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال خواهد شد؟

داده‌های وب‌سایت سنتیمنت (Santiment) نشان می‌دهد که تعداد بیت کوین های موجود در صرافی های ارز دیجیتال اخیراً به زیر ۶ درصد رسیده است. این شاخص آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) به این محدوده رسیده بود.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

مسئله این است که اعتماد سرمایه‌گذاران به پلتفرم‌های متمرکز کمی بعد از سقوط صرافی FTX (یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های موجود در صنعت ارز دیجیتال) به‌شدت کاهش یافته است. جریان خروجی بیت کوین از صرافی بایننس هم طی چند ماه گذشته افزایش یافته است که نشان می‌دهد بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای اعتماد به اشخاص ثالث از روش خودحضانتی (امانی) استفاده کنند.

دارندگان بیت کوین به صرافی‌ها اعتماد ندارند

وب‌سایت سنتیمنت تأکید کرده که عرضه بیت کوین در صرافی ها به ۵.۸۴ درصد کاهش یافته است. این مقدار کف شاخص مذکور در پنج سال و نیم گذشته محسوب می‌شود.

نمودار منابع موجود بیت کوین در صرافی های ارز دیجیتال

نمودار منابع موجود بیت کوین در  صرافی های ارز دیجیتال

تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران از ابتدای سال ۲۰۲۲ آغاز شده و در ماه‌های بعد ادامه داشته است. پس از نوامبر سال گذشته هم میزان بیت کوین‌های موجود در صرافی های (پلتفرم‌های متمرکز) به‌شدت سقوط کرد و به زیر ۷ درصد رسید.
سقوط صرافی FTX را می‌توان یکی از عوامل اصلی این مسئله در نظر گرفت. بعد از سقوط تکان‌دهنده این صرافی که ارزش آن به بیشتر از ۳۲ میلیارد دلار می‌رسید، بسیاری از سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به صرافی‌ها از دست دادند.

در دسامبر سال گذشته  (آبان ۱۴۰۱)، بایننس هم با برداشت‌های عظیمی مواجه شد که طبق گفته‌های چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل آن، به‌خاطر فاد (FUD) ایجاد شده بود.

ژائو  (CZ) با اطمینان اعلام کرده که شرکت او صرافی مطمئنی است و سرمایه‌گذاران نباید نگران ذخیره ارزهای دیجیتال باشند. با این حال او گفته است که افراد مشکوک می‌توانند سرمایه خود را با خیال راحت در کیف پول های سرد بگذارند.

جریان خروجی بیت کوین از صرافی بایننس

به گزارش وب‌سایت کریپتو پوتیتو (CryptoPotato) در اواسط هفته گذشته، بیش از ۱۶۰,۰۰۰ بیت کوین (به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار) از بایننس خارج شده است که بزرگترین برداشت آن در کل تاریخ محسوب می‌شود. کالین وو (Colin Wu)، تحلیلگر مشهور بازار ارزهای دیجیتال، نیز اعلام کرده که کیف پول سرد بایننس احتمالاً از طرف خودِ این صرافی به آدرس جدیدی تنظیم شده و آدرس جدید پس از دریافت وجوه آن‌ها را منتقل نکرده است.

گفتنی است که بایننس یک روز قبل از آن به دلیل ازدحام شبکه، برداشت بیت کوین را موقتاً متوقف کرده بود. این اختلال چند ساعت طول کشید و بعد از مدتی، عملیات به حالت عادی برگشت.

بایننس در ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) هم برداشت‌های خود را به‌دلیل حجم زیاد معاملات معلق متوقف کرده بود. ژائو (CZ) اعتنایی به این مسئله نکرد و نشان داد که موضوع جدی نیست. او به‌طور کلی اعلام کرد:

برداشت‌های بیت کوین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دچار فاد (FUD) شده‌اند. دلیل آن هم مشخص است. کارمزدهای ماهانه شبکه این ارز دیجیتال ۱۸ برابر شده است.

این صرافی چند ساعت بعد مشکلات موجود را برطرف و از صبر و شکیبایی کاربران خود تشکر کرد.

منبع: cryptopotato.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *