بیت کوین برای ثبت یک اوج قیمتی جدید به تورم کمتر از ۳.۳درصدی نیاز دارد

طبق گفته مارکوس تیلن، محقق ارشد تن‌ایکس ریسرچ، حرکت قیمت بیت کوین ممکن است در نگاه اول تصادفی به نظر برسد، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که محرک‌های اقتصادی مهم مانند تورم عامل اصلی حرکت قیمت بیت کوین است. طبق گفته این تحلیلگر، برای اینکه بیت کوین بتواند بار دیگر به اوج تاریخی قیمت خود در ماه مارس (اسفند) برسد، باید نرخ تورم ایالات متحده کاهش پیدا کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) توسط اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) در تاریخ ۱۲ژوئن (۲۲خرداد) منتشر خواهد شد. این تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال در گزارشی در ۲۹مه (۹خرداد) با اشاره به شاخص قیمت مصرف‌کننده گفت:

 اگر تورم ایالات متحده ۳.۳درصد یا کمتر باشد،بیت کوین به بالاترین اوج قیمت خود خواهد رسید.

این امر نشان‌دهنده کاهش ۰.۱ واحد درصدی نسبت به اعلام قبلی شاخص قیمت مصرف‌کننده است که در ۱۵می (۲۶اردیبهشت) است که ۳.۴درصد بود. او معتقد است که در این دو هفته قبل از انتشار نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه می (اردیبهشت)، موجی از انتظارات برای ورود سرمایه به ETFهای اسپات بیت کوین شکل می‌گیرد.

اما اگر نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده بالاتر از میزان تعیین‌شده باشد، حرکت قیمت بیت کوین روند نزولی خواهد داشت. بالاتر رفتن شاخص قیمت مصرف‌کننده درست همان چیزی است که در اوایل سال جاری مشاهده کردیم.

ورودی سرمایه به صندوق قابل معامله بیت کوین

دراین‌بین، طبق داده‌های فارسید (Farside)، طی دو هفته گذشته، یعنی از تاریخ ۱۳می (۲۴اردیبهشت)، ورودی سرمایه به ETF بیت کوین مثبت بوده است. این صندوق در تاریخ ۲۱می (۱خرداد) بالاترین نرخ ورودی را با مبلغ ۳۰۵.۷ میلیون دلار ثبت کرد.

تغییر قیمت بیت کوین بر اساس تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده

تیلن استدلال کرد که هیچ حرکت تصادفی در قیمت بیت کوین وجود ندارد. همه این تغییرات به محرک‌های مهم برمی‌گردد و محرک اصلی همان تورم است. به‌طورکلی، امسال چندین مورد تغییر قیمت بیت کوین به‌خاطر نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده را دیدیم، به‌طوری‌که قیمت بیت کوین به‌خاطر همین شاخص بالاتر از حد انتظار کاهش پیدا کرد.

برای مثال، شاخص قیمت مصرف‌کننده در تاریخ ۱۰آوریل (۲۲فروردین) روی سطح ۳.۵درصد قرار داشت، و این میزان فقط ۰.۱ بالاتر از حد انتظار بود. سپس، تنها چند هفته بعد در تاریخ ۳۰آوریل (۱۱اردیبهشت) قیمت بیت کوین با ۶.۶۷درصد کاهش به ۵۶هزار دلار رسید.

افزایش ۷.۵۷درصدی قیمت بیت کوین در ۳۰روز گذشته

تیلن خاطرنشان کرد که وقتی ETFهای بیت کوین در ۱۱ ژانویه راه‌اندازی شد، بقیه ورودی‌های ژانویه علی‌رغم ورود ۶۱۱ میلیون دلار در روز اول، بسیار ناامیدکننده بود.

او ادعا کرد که دلیل اصلی کاهش سرمایه ورودی به ETFهای بیت کوین به‌خاطر این بود که نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده بالاتر از حد انتظار ثبت شد.

تیلن گفت:

 قیمت شاخص مصرف‌کننده به ۳.۴درصد رسید و این رقم بالاتر از رقم مورد انتظار ۳.۲ و بالاتر از رقم ۳/۱ درصد ثبت شده در ماه قبل است.

وی افزود:

 تصادفی نیست که قیمت بیت کوین در ماه ژانویه (دی) ضعیف و در ماه مارس (اسفند) قوی بود.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *