تایید ETF بیت کوین و تاثیرات آن بر قیمت ارز های دیجیتال

تایید ETF بیت کوین و تاثیرات آن بر قیمت ارز های دیجیتال

پس از سال‌ها تلاش شرکت‌های مختلف برای راه‌اندازی صندوق‌های بیت کوین قابل معامله در بورس (ETF)، بالاخره طی هفته گذشته شاهد تایید 11 صندوق‌ ETF بیت کوین بودیم. اتفاقی که امکان سرمایه گذاری شرکت‌ها و سازمان‌ها بر روی بیت کوین را فراهم می‌کند.

طی هفته گذشته و در پی انتشار حواشی مربوط به این موضوع، قیمت BTC و بازار ارز های دیجیتال شاهد نوسانات زیادی بود. با این حال، روز جمعه شاهد کاهش قیمت بیت کوین بودیم به طوری که بیت کوین این هفته مهم را با رنگ قرمز به پایان رساند.براساس داده‌های Coin Metrics، قیمت بیت کوین با کاهش 5.79 درصدی به 43,830.28 دلار رسید.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

اتفاقی که علاوه بر بی‌اثر نمودن سود بدست آمده در ابتدای هفته گذشته، کلیت بازار ارز های دیجیتال را به رنگ قرمز درآورد.قیمت بیت کوین در روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی به 49,058.48 دلار رسید بالاترین سقف خود از دسامبر 2021 تاکنون را به ثبت رساند. با این تفاسیر اما قیمت پایانی این هفته، تنها 0.01 درصد پایین‌تر از قیمت پایانی هفته گذشته بود.

در عین حال، اتریوم (ETH) نیز در این هفته شرایط ویژه‌ای داشت. اگرچه قیمت ETH در آخرین روز هفته با افت 1.02 درصدی مواجه شد اما این قیمت 15 درصد بالاتر از آخرین روز هفته پیش از آن بود. با این افزایش قیمت، اتر برای اولین بار در 3 هفته گذشته یک هفته مثبت را پشت سر گذاشت و بهترین عملکرد خود از ابتدای سال 1402 را به ثبت رساند.

پس از تایید مجوز راه‌اندازی ETF های بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش بیت کوین و خرید اتریوم نموند. در پی این اتفاق، قیمت اتر به بالاترین سطح خود از اردیبهشت سال جاری رسید.الکس ساندرز، تحلیلگر موسسه مالی Citi روز جمعه در این باره گفت:

به نظر من، بازار ارز های دیجیتال به سمت اجرای سناریوی بعدی پیش می‌رود. رشد بیشتر قیمت اتر در مقایسه با بیت کوین نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه گذاران در انتظار تایید ETF های اتریوم هستند.

از ماه مه آینده (اواسط اردیبهشت)، SEC تصمیم‌گیری در مورد تایید صندوق‌های ETF اتریوم را آغاز خواهد کرد. شرکت‌های BlackRock، Invesco، ARK و VanEck از جمله متقاضیان ثبت این صندوق‌ها هستند. ضمن اینکه شرکت گری اسکیل (Grayscale) نیز در پی تغییر ماهیت صندوق امانی اتریوم خود به یک ETF اتریوم است.

با توجه به اینکه اخبار مربوط به تایید ETF های بیت کوین باعث رشد بی از 60 درصدی قیمت بیت کوین در 3 ماه گذشته و کسب سود تحقق نیافته زیادی توسط سرمایه گذاران و ماینر‌ها شده بود، بسیاری از کاربران انتظار داشتند که همزمان با اطلاعیه SEC مبنی بر صدور مجوز تاسیس ETF های بیت کوین، شاهد فروش این دارایی باشیم.

به عبارت دیگر، این کاربران اعتقاد داشتند که در این زمان شاهد فروش با نتشار خبر (SELL THE NEWS) باشیم.تقریبا تمام فعالان بازار ارز های دیجیتال اعتقاد دارند که ETF ها تاثیر مثبتی بر روی قیمت بیت کوین خواهند داشت، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا افراد تازه وارد در دنیای ارز های دیجیتال با این دارایی آشنا شوند و به تدریج اقدام به ورود به بازار کنند.ساندرز هم ضمن هم‌نظر بودن در این مورد گفت:

از حالا به بعد بیت کوین شانس بسیار بالایی برای قرار گرفتن در سبد سرمایه گذاری افراد و سازمان‌ها خواهد داشت، اما گسترش پذیرش بیت کوین و قرار گرفتن آن در سبد‌ها سرمایه گذاری، زمان‌بر خواهد بود.

اما در میان سایر ارز های دیجیتال، لایت کوین که با هدفی مشابه دیدگاه اولیه بیت کوین، یعنی ابزاری برای پرداخت های روزمره ایجاد شده است، نقطه درخشان دیگری در معاملات روز جمعه بازار ارزهای دیجیتال بود. قیمت LTC نسبت به هفته گذشته 11 درصد افزایش داشته است.با این حال در پایان هفته گذشته، ارزش سهام شرکت‌های مرتبط با رز های دیجیتال نیز مانند بیت کوین کاهش پیدا کرد.

در پایان معاملات روز جمعه، قیمت سهام کوین بیس (Coinbase) و میکرواستراتژی (MicroStrategy) به ترتیب 7 و 9 درصد کاهش پیدا کرد. حتی ماینر‌ها نیز از روز پنجشنبه، متحمل ضرر بزرگی شدند. به طوری که ارزش Clean Spark 12 درصد، Iris Energy بیش از 14 درصد، Marathon Digital 15 درصد و Riot Platforms 10 درصد ریزش داشت.

منبع: cnbc
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *