دامیننس بیت کوین پس از ۳ ماه متوالی همچنان زیر ۴۰ درصد است

دامیننس بیت کوین پس از 3 ماه متوالی همچنان زیر ۴۰ درصد است | همتاپی

در طول سه ماه گذشته یا به عبارتی ۱۰۰ روز گذشته، دامیننس بیت کوین (BTC) در بین ۲۱.۹۵۸ ارز دیجیتال، کمتر از ۴۰ درصد بوده است و مارکت کپ آن نیز چیزی حدود ۸۵۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. 

از تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۲۲ (۵ شهریور ۱۴۰۱) دامیننس بیت کوین تا امروز زیر ۴۰ درصد بوده است. تنها در یک مورد در ۵۲ روز پیش یعنی در روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر)  دامیننس این ارز به بالای محدوده ۴۰ درصد رفته است. 

در ۳۵ ماه گذشته مارکت کپ بیت کوین ۴۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است

از تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲ (۱ آذر) مارکت کپ بیت کوین بیش از ۳۲۵ میلیارد دلار ثبت شده است. در زمان نگارش این مقاله نیز، مارکت کپ بیت کوین چیزی حدود ۳۲۸ میلیارد دلار بوده است و ارزش کل مارکت کپ بازار ارز دیجیتال ۸۵۶.۹۴۷.۹۱۷.۱۰۷ دلار است. این اعداد نشان می‌دهد بیتکوین تنها ۳۸.۳ درصد از کل مارکت کپ بازار ارز دیجیتال را از آن خود کرده است. 

از سویی دیگر، ارزش مارکت کپ اتریوم (ETH) به عنوان دومین دارایی ارز دیجیتال، چیزی حدود ۱۵۵.۳۸ میلیارد دلار است و به عبارتی ۱۸.۱ درصد از کل بازار ارز دیجیتال را در دست دارد. 

از روزهای اولیه بیتکوین یعنی از زمان ۲۰۱۰ تا هفته دوم نوامبر ۲۰۱۴ دامیننس بیت کوین بیش از ۹۰ درصد بود.

دامیننس در بازار ارز دیجیتال، به معنای نسبت مارکت کپ هر کوین در مقایسه با ارزش کل اقتصاد بازار ارز دیجیتال می‌باشد. 

از اواسط نوامبر ۲۰۱۴ (اواخر آبان ۱۳۹۳)، دامیننس بیت کوین به زیر ۹۰ درصد سقوط کرد و تا هفته اول مارس  ۲۰۱۷ (اواسط اسفند ۱۳۹۵) در بالای محدوده ۸۰ درصد ثبت شده است‌. 

به طور کلی، در روزهای ابتدایی بیت کوین، دامیننس این کوین برای ۶۱ ماه چیزی حدود ۹۰ درصد بوده است و پس از نوامبر ۲۰۱۴ نیز برای ۳۳ ماه دامیننس آن بالای ۸۰ درصد حرکت داشته است. در این میان موارد کوتاهی مشاهده شده است که دامیننس بین کوین به زیر ۸۰ درصد نیز سقوط کرده است، مانند ژانویه ۲۰۱۵ (دی ۹۳)؛ مارس ۲۰۱۶ (اسفند ۹۴)؛ می ۲۰۱۶ (اردیبهشت ۹۵) و سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۹۵).

اما اکنون دامیننس بیت کوین برای مدت ۶۸ ماه است که کمتر از ۸۰ درصد بوده است و در این ماه‌های اخیر، برای حفظ محدوده ۴۰ درصد در تلاش بوده است. تنها برای حدود ۱۵ ماه  در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) تا ۲۷ اوت ۲۰۲۲ (۵ آبان ۱۴۰۱) بیت کوین توانست دامیننس خود را بالای محدوده ۴۰ درصد نگه دارد‌. 

دامیننس اتریوم، تتر و دوج کوین رو به افزایش است

اکنون که بیش از سه ماه است که دامیننس بیتکوین زیر ۴۰ درصد حرکت می‌کند و از می ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷) بیت کوین این اعداد را ندیده بود. به علاوه از دید لگاریتمی، دامیننس اتریوم  نیز از تاریخ ژانویه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) رشد چشم گیری را تجربه کرده است. دامیننس اتریوم از تاریخ گفته شده چیزی حدود ۱۳۰.۸۶ درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که در همین بازه زمانی، دامیننس بیتکوین ۴۱.۹۶ درصد سقوط کرده است. 

از ژانویه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) تا امروز یا به عبارتی از ۳۵ ماه پیش، دامیننس تتر (USDT) حدود ۲۸۵٪ در مقایسه با مارکت کپ کل بیش از ۲۰.۰۰۰ دارایی ارز دیجیتالی لیست شده افزایش داشته است. 

دامیننس ارز بی ان بی (BNB) نیز در همین بازه زمانی رشد ۴۴۰ درصدی داشته است. همچنین دامیننس کوین دلار آمریکا (USDC) حدود ۲۵۰۰ درصد رشد از خود را نشان داده است. اما ریپل (XRP) مانند بیت کوین در همین بازه زمانی کاهش ۴۷ درصدی دامیننس را از ژانویه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) داشته است.

از سویی دامیننس بیتکوین و ریپل در بین ۱۰ دارایی برتر از نظر ارزش گذاری بازار، بدترین کاهش را تجربه کرده‌اند و از سویی دیگر، دامیننس دوج کوین (DOGE) در ۳۵ ماه گذشته ، ۱۱۰۰ رشد را شاهد بوده است.

با این حال، افراد زیادی هستند که ارزش زیادی برای مارکت کپ و داده‌های دامیننس در مورد ارزهای دیجیتال قائل نیستند. به عنوان مثال، یک ماکسیمالیست بیت کوین می‌گوید که ارزش بازار بیتکوین تنها چیزی است که اهمیت دارد و دیگران ممکن است بگویند که یک میم کوین مانند دوج کوین که تحت تاثیر یک شوخی به وجود آمده، نباید با دیگر بلاکچین‌های بزرگ و قوی مقایسه شود. 

اما بازهم بسیاری از حامیان کریپتو باور دارند که سطح دامیننس بر بازار، داده‌های معناداری را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، بیتکوین و اتریوم را می توان در مقابل رقبای خود به عنوان ارزهای برتر بازار دانست که می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر حرکت بازار داشته باشند. اغلب اوقات، وقتی قیمت‌ بیت کوین و اتریوم بالا یا پایین می‌رود، دیگر دارایی‌های ارز دیجیتال از رفتار همین دو ارز الگو برداری کرده و غالبا از حرکت آن‌ها پیروی می‌کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

منبع: news.bitcoin.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. الان دامیننس بیت کوین پایین هست نشون دهنده این هست این ارز همچنان ریزشی هست ؟