تحلیلگران معتقدند برنامه‌های دیفای اتریوم متمرکز شده‌اند

تحلیلگران معتقدند برنامه‌های دیفای اتریوم متمرکز شده‌اند | همتاپی

‌ویلی وو، تحلیلگر درون زنجیره‌ای، در توئیتی اعلام کرد به عقیده وی اتریوم در حال حاضر تحت کنترل دولت ایالات متحده است و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز اتریوم (dApp‌) هم اکنون مانند قبل غیرمتمرکز نیستند و امنیت لازم را ندارند. وی معتقد است دلیل این تمرکز کنترل اتریو‌م توسط ایالات متحده است.

 وو با استناد به داده‌های وبسایت inclusion.watch، اظهار داشت که 69 درصد از بلاک‌های شبکه اتریوم در حال حاضر با استانداردهای دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) مطابقت دارند. (تنها سه ماه از معرفی ارتقای ادغام (Merge) اتریو‌م در سپتامبر گذشته است)

 

تنها ۳ ماه پس از اجرای کامل برنامه ادغام (merge) اتریوم و انتقال آن از اثبات کار به اثبات سهام (POS)، ۶۹ درصد از بلوک‌ها با استانداردهای دفتر سرمایه گذاری‌های خارجی دولت آمریکا (OFAC) سازگار هستند.

با این وضعیت در حال حاضر اتریوم برخلاف ماهیت غیر متمرکز خود، تحت کنترل دولت آمریکا است.

به عبارت دیگر برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که بر بستر اتریوم اجرا می‌شوند، غیرمتمرکز نبوده و تراکنش‌ها از امنیت لازم برخوردار نیستند.

OFAC یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، نهادی است که تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده را اجرا می‌کند. در ماه اکتبر اعلام کرد، درصد بلاک‌های سازگار با OFAC، ناگهان از ۹ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافت. این سازگاری مربوط به گره‌های جانبی زنجیره بیکن (MEV-Boost) است که طی آن تولید بلاک‌های اتریوم برون‌سپاری می‌شود.

ما به نقطه عطف نگران کننده‌ای در کنترل اتریوم و وقوع حمله ۵۱ درصدی رسیده‌ایم.

این هشدار به این معناست که اگر اعتبار سنج‌های مخرب (مالکیت ۵۱ درصد) سایر بلوک‌ها را تأیید نکنند، هک اتریوم به اجماع ۱۰۰ درصدی رسیده و در نهایت بلاکچین تحت کنترل گروهی خاصی خواهد بود و حمله ۵۱ درصدی انجام می‌شود.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

علاوه بر این نگرانی‌های دیگری درباره متمرکز شدن اتریو‌م در جامعه ارزهای دیجیتال وجود دارد. اولا حدود 52٪ از گره‌های اتریوم توسط وب سرویس آمازون (AWS)، جامع‌ترین و گسترده‌ترین فضای ابری جهان، میزبانی می‌شوند. مورد دوم این است که پس از پیاده سازی برنامه ادغام (Merge)، تنها دو نهاد استخر استیکنیگ لیدو (Lido)  ۳۰.۲۴ درصد و صرافی کوین بیس ۱۴.۴۴ درصد، یعنی جمعا حدود ۵۰ درصد از شبکه اتریوم را در اختیار داشتند. 

با این حال لازم بذکر است،  Lido یک DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) است و استانداردهای لازم برای عدم تمرکز را رعایت می‌کند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

منبع: decrypt.co
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. دیفای به معنی امور مالی غیر متمرکز هست که هدفش حذف کردن پول کاغذی هست