پیش‌بینی زمان بعدی کاهش نرخ بهره ایالات متحده: نگاهی به نشست آیندهٔ FOMC

چکیده مطلب:

در نشست آتی فدرال رزرو در ۲۳ خرداد (۱۲ ژوئن)، انتظار نمی‌رود نرخ بهره کاهش یابد اما نشانه‌هایی از زمان و دفعات کاهش احتمالی در ادامه سال وجود دارد. با وجود کاهش تورم به ۳.۴درصد در فروردین (آوریل)، هنوز فاصله زیادی تا هدف ۲درصدی وجود دارد و بازارها تنها یک کاهش نرخ بهره در شهریور (سپتامبر) را پیش‌بینی می‌کنند.

پیش‌بینی زمان بعدی کاهش نرخ بهره ایالات متحده

درحالی‌که تقریباً هیچ‌کس انتظار کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در نشست دوروزه چهارشنبه ۱۲ژوئن (۲۳خرداد) را ندارد، اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌هایی در مورد زمان احتمالی کاهش نرخ بهره کلیدی و تعداد دفعات این اقدام در سال جاری هستند.

نرخ بهره پایه کوتاه‌مدت فدرال رزرو از ماه ژوئیه سال گذشته میلادی در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵درصد و در بالاترین سطح ۲۳ساله باقی‌مانده است و فدرال رزرو انتظار دارد که تورم بیشتر کاهش پیدا کند. نرخ تورم سالانه در آوریل (فروردین) به ۳.۴درصد رسید. این رقم در مارس (اسفند) ۳.۵درصد بود. تورم آوریل خیلی کمتر از اوج ۹.۱درصدی ژوئن (خرداد) است؛ اما هنوز بالاتر از هدف ۲درصدی فدرال رزرو قرار دارد.

اکثر اقتصاددانان پیش‌بینی کاهش نرخ بهره را کم کرده‌اند. آنها انتظار دارند امسال نرخ بهره دو بار، یک‌بار یا اصلاً کاهش نیابد. دلیل آن، شتاب‌گرفتن تورم در ابتدای سال است. البته، بعضی از اقتصاددانان مثل نیل کاشکاری (Neel Kashkari)، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، احتمال افزایش نرخ بهره را پیش‌بینی کرده است که این نظریه کاملاً مخالف نظریه‌های اقتصاددانان دیگر است.

در ابتدای امسال، بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که نرخ بهره تابه‌حال کاهش یافته است. آنها انتظار داشتند که این نرخ شش یا هفت بار در سال جاری کاهش یابد. نرخ بهره، ابزار اصلی فدرال رزرو برای کاهش تورم است. نرخ‌های بهره بالا، وام‌گیری را گران‌تر می‌کند که این امر موجب کاهش هزینه‌ها و کندی اقتصاد و در نهایت کاهش تورم می‌شود.

فدرال رزرو چه زمانی سطح تورم را برای کاهش نرخ بهره مناسب می‌بیند؟

بر اساس ابزار پیش‌بینی سی‌ام‌ای فدواچ (CME FedWatch) که انتظارات بازار برای تغییرات در نرخ بهره فدرال را اندازه‌گیری می‌کند، شانس نخستین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئیه کمتر از ۱۰ درصد است. اما بازارهای آتی همچنان روی یک‌بار کاهش نرخ بهره در سال جاری شرط می‌بندند. این کاهش احتمالاً در ماه سپتامبر (شهریور) اتفاق می‌افتد. دلیل آن، انتظار کاهش تدریجی تورم در ماه‌های آینده است.

 

فدرال رزرو هر فصل یک نمودار نقطه‌ای منتشر می‌کند. این نمودار پیش‌بینی هر عضو از نرخ بهره را نشان می‌دهد. در اسفندماه، میانه پیش‌بینی‌ها سه بار کاهش نرخ بهره برای امسال بود.

از آن زمان، مقامات فدرال رزرو اعتراف کرده‌اند که کاهش تورم کندتر از انتظار بوده است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در این نمودار جدید، کاهش نرخ بهره کمتری پیش‌بینی شود، اما اینکه یک‌بار کاهش باشد یا دو بار، تفاوت چندانی ندارد.

آیا داده‌های تورم ماه مه (اردیبهشت) اهمیت دارد؟

داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه مه، چند ساعت پیش از پایان نشست فدرال رزرو منتشر می‌شود. اقتصاددانان معتقدند که داده‌های تورمی بالاتر از حد انتظار می‌تواند بر پیش‌بینی‌های کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تأثیرگذار باشد.

دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن ساکس، در گزارشی نوشت:

به نظر ما، مدیران فدرال رزرو ترجیح می‌دهند در نمودار، دو بار کاهش نرخ بهره برای سال ۲۰۲۴ را نشان دهند. این کار به آن‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد. اما یک ریسک مهم وجود دارد. ممکن است میانه پیش‌بینی‌ها فقط یک بار کاهش نرخ در سال ۲۰۲۴ را نشان دهد، به‌خصوص اگر تورم در ماه مه، بسیار بالاتر از حد انتظار باشد.

اقتصاددانان بانک آف آمریکا (Bank of America) پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم کلی در ۱۲ماه منتهی به ماه مه ۳.۴درصد افزایش یابد و نرخ تورم که مواد غذایی و انرژی را نادیده می‌گیرد، ۳.۶درصد رشد کند.

برخی دیگر حتی با وجود داده‌ها، برای کاهش نرخ بهره در سال جاری چندان خوش‌بین نبودند. دیوید لیند، مدیرعامل شرکت املاک لیند، گفت:

فکر نمی‌کنم که حتی یک بار هم در سال جاری شاهد کاهش نرخ بهره باشیم. ما باید تورم را کنترل کنیم، وگرنه هیچ مصرف‌کننده‌ای قدرت خرید نخواهد داشت و اوضاع بدتر می‌شود.

چرا تورم همچنان بالاست؟

یکی از اجزای غیرقابل‌کنترل تورم، اجاره‌بهاست که همچنان بالا است و حدود یک‌سوم سبد کالاها و خدمات مورداستفاده برای محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد. استفان بیتل این موضوع را مطرح کرد. او بنیان‌گذار و رئیس شرکت ترانووا کورپوریشن است و این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری جایگزین در املاک تجاری فعالیت می‌کند.

ماه گذشته، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در یک کنفرانس در آمستردام، تورم مسکن را “یک معمای کمی” توصیف کرد. شاخص‌های اجاره‌های جدید آپارتمان‌ها نشان می‌دهد که اجاره‌بهای واحدهای جدید تقریباً افزایش نیافته است. اما این موضوع هنوز در داده‌های دولتی که عمدتاً تمدیدهای اجاره‌های موجود را در بر می‌گیرد، منعکس نشده است. هرچند، انتظار می‌رود که این روند در ماه‌های آینده تغییر کند.

کتی بوستیانسیک (Kathy Bostjancic)، اقتصاددان ارشد شرکت نیشن‌واید (Nationwide) گفت: افزایش خیره‌کننده ۲۷۲هزار شغل غیرکشاورزی در مه و رشد ۴.۱درصدی دستمزدها در مقایسه با سال گذشته، منجر به رونق دوباره مخارج مصرفی می‌شود او افزود:

این امر می‌تواند موجب تداوم تورم شود و کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را به اواخر امسال یا سال آینده موکول کند.

تا چه حد تصمیمات پولی کشورهای دیگر، سیاست‌گذاری فدرال رزرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

بیتل گفت:

فدرال رزرو باید علنا بگوید که تحت فشار نیست، اما در خفا ممکن است این موضوع را در نظر بگیرد.

او اشاره کرد که ممکن است شرکت‌ها برای وام‌گیری با نرخ ارزان‌تر به خارج از کشور مراجعه کنند. هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا و بانک کانادا هر کدام نرخ بهره کلیدی خود را یک‌چهارم‌ درصد کاهش دادند.

بااین‌حال، کارشناسان معتقدند که برای حفظ قدرت خرید مصرف‌کنندگان، فدرال رزرو باید بر کاهش تورم متمرکز بماند.

لیند گفت:

شرایط برای مردم عادی جهنم شده و تورم مصرف‌کنندگان را تا مرز نابودی است. آنها پول ندارند، کارت‌های اعتباری خود را مصرف کرده‌اند و از پدر و مادر قرض می‌گیرند. آن‌ها به‌خاطر عدم کاهش تورم، چیز زیادی برایشان نمانده است.

فدرال رزرو چه دیدگاهی نسبت به روند رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در ماه‌های آینده خواهد داشت؟

علاوه بر نمودار نقطه‌ای، فدرال رزرو پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را نیز منتشر خواهد کرد. اکثر اقتصاددانان انتظار تغییر چندانی نسبت به ماه مارس را ندارند.

مورگان استنلی و ولز فارگو انتظار دارند که فدرال رزرو پیش‌بینی رشد اقتصادی ۲.۱درصدی برای امسال را حفظ کند و نرخ بیکاری پیش‌بینی شده ۴درصدی را نیز به ۴.۱ یا ۴.۲درصد افزایش دهد.

اکثر اقتصاددانان فکر می‌کنند فدرال رزرو پیش‌بینی خود از تورم را افزایش خواهد داد. چون کاهش تورم کندتر از چیزی است که انتظار می‌رفت. فدرال رزرو در مارس (اسفند)، گفته بود شاخص تورم پی‌سی‌ای تا آخر سال به ۲.۶درصد می‌رسد. اما حالا اقتصاددانان حدس می‌زنند که فدرال رزرو در نشست چهارشنبه ۱۲ژوئن، این پیش‌بینی را به ۲.۷ تا ۲. درصد افزایش دهد.

منبع: یو‌اس‌ای تودی
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *