آیا با کاهش قیمت بیت کوین، طلا ذخیره ارزش بهتری نسبت به بیت کوین است؟

آیا با کاهش قیمت بیت کوین، طلا دخیره ارزش بهتری نسبت به بیت کوین است؟ | همتاپی

در شرایط کاهش قیمت بیت کوین به زیر سطح کلیدی 40 هزار دلار و عملکرد بهتر طلا نسبت به بیت کوین، بار دیگر بحث این که از بین این دو دارایی کدام یک ذخیره ارزش بهتری هستند در بین طرفداران طلا و بیتکوین بالا گرفته است.

نمودار تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، با شروع آخر هفته، قیمت بیتکوین سطوح بالای 40 هزار دلار را که پس از سقوط 24 فوریه در آغاز تشدید بحران بین روسیه و اوکراین بدست آورده بود از دست داد، و به زیر قیمت روانشناختی بحرانی 40 هزار دلار سقوط کرد.

در شرایط  فعلی عدم قطعیت حاصل از بحران ژئوپوپلوتیکی جنگ و درگیری که تمام دنیا و بازارهای جهانی را متاثر ساخته است، داده‌های تحلیلگر بلاکچینی سانتیمنت (Santitment) رقابت بین بیت‌کوین و طلا را بعنوان «قدیمی و برترین ذخیره ارزش » نشان می‌دهد.

قیمت بیتکوین، طلا و شاخص اس اند پی در طول درگیری در اوکراین. منبع: Santiment

قیمت بیتکوین، طلا و شاخص اس اند پی در طول درگیری در اوکراین. منبع: Santiment

با همپوشانی نمودارها، به وضوح مشخص است که با آغاز جنگ و تداوم درگیری، هر دو شاخص مهم  بیتکوین و اس اند پی (S&P) ارزش خود را از دست داده و در مقابل طلا 4 درصد افزایش قیمت داشته است.

آیا با کاهش قیمت بیت کوین، طلا ذخیره ارزش بهتری نسبت به بیت کوین است؟

 

مقایسه بیتکوین و طلا در سال 2022 

بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌زمان با آغاز حمله روسیه به اوکراین، تفاوت عملکرد این دو دارایی در زمان وقوع بحران‌های ژئوپلتیک شدت گرفته است؛ چون هم‌زمان با سقوط 14 درصدی قیمت بیت کوین دریک روز، طلا به بالاترین قیمت خود از آگوست 2020 رسید.  

با این حال افزایش قیمت طلا و سقوط بیتکوین در 24 فوریه پایان این رقابت نبود. طلا تقریباً بلافاصله افزایش ارزش خود را پس داده و قیمت بیت کوین به دلیل نقش بیتکوین و اتریوم در کمک‌های مالی به اوکراین، بیش از 17 درصد افزایش یافت. با این حال دولت اوکراین به دلیل نیازهای مالی در شرایط جنگی، در حال انباشت ارزهای دیجیتال اهدایی نبوده و لحظه‌ای که وجوه را در کیف پول خود دریافت می‌کند، برای تبدیل به پول فیات آن‌ها را می‌فروشد. نیاز به تامین مالی نیروهای جنگی، باعث ایجاد فشار فروش بر بازار می‌شود.

رقابت بین بیتکوین و طلا همچنان ادامه دارد. امروز، طلا با افزایش قیمت جدید به بالاترین سطح یعنی 1974 دلار، مجددا از بیت کوین سبقت گرفته است. طلا در سطح فعلی قیمتی خود تنها 5 درصد از بالاترین رکورد خود فاصله دارد و این سطح احتمالاً به عنوان یک سطح مقاومت قوی عمل خواهد کرد. در همین حال، قیمت بیتکوین به سطوح حمایت تاریخی 37,700 و 35,254 دلار نزدیک‌تر می‌شود. با گذشت زمان در روزهای آینده می‌توان نتیجه بهتری گرفت. سوال مهمی که در این شرایط مطرح می‌شود این است که آیا شرایط متضاد این دو دارایی در روزهای اخیر، بر این استدلال که بیت کوین مهم‌ترین منبع ارزش است تأثیر خواهد گذاشت؟

طلا یا بیتکوین، کدام یک برترین ذخیره ارزش است؟

بحث بین طلا و خرید بیت کوین و تعیین ارجحیت هریک بر دیگری بعنوان ذخیره ارزش برتر، از مدت‌ها قبل وجود داشته است و طرفداران هر دو دارایی استدلالهای محکمی را در برتری هریک بر دیگری مطرح می کنند. با این حال، هرچند که پتانسیل رشد بیتکوین به وضوح نشان می‌دهد که بیتکوین توانایی برتری در ذخیره ارزش نسبت به طلا دارد، اما هنوز به‌عنوان یک معیار ذخیره واقعی ارزش در زمان وقوع بحران و شرایط آشفته مورد آزمایش قرار نگرفته است.

پیتر شیف (Peter Schiff) از مخالفان دیرینه بیت کوین دیروز گفت:

بیتکوین دارایی پرریسکی است و نمی‌توان از آن به عنوان یک دارایی امن یا ذخیره ارزش مناسب استفاده کرد. بنابراین بیتکوین در اولین آزمایش بزرگ ( اشاره به سقوط بیتکوین در 24 فوریه همزمان با حمله روسیه به اوکراین) خود شکست می‌خورد.

آیا منطق منتقد و مخالف دیرینه بیت کوین درباره شکست بیتکوین درست است آیا هم اکنون نقطه عطف ویران کننده ای برای بیت کوین است

نگاه ساده به رویدادهای خرد اقتصادی در روزهایی خاص، برای طرح ادعا در مورد ذخیره بلندمدت ارزش، اشتباه است. این اصل درباره بیتکوین نیز صادق و همانطور که نمی توان رویدادهای اقتصادی را در در بازه کوتاهی بررسی و پیشبینی کرد، بنابراین اینگونه بیت کوین را شکست خورده نامیدن، یا بعنوان ذخیره ارزش کاملا طرد کردن، نیز اشتباه بزرگی است. ما با بزرگنمایی و نگاه به سرعت توسعه فضای بلاکچین، باید انتظار  رسیدن به بازار جهانی 67 میلیارد دلاری با نرخ رشد سالانه مرکب 68.4 درصدی، تنها در مدت چهار سال، داشته باشیم. علاوه بر مزایا و برتری‌های بالای رمزنگاری شرایط ژئوپولوتیک فعلی ثابت کرد که در شرایط بحران فقط بیتکوین است که می‌توان آن را برای خانواده، دوستان و اهداف خیریه از هر نقطه جهان به نقطه‌ای دیگر ارسال کرد.

با این حال درست است که که هزاران سال  است که طلا ذخیره ارزش جهانی بوده است. ما می‌توانیم بیت کوین را فقط در عرض چند دقیقه به عزیزان خود منتقل کنیم، یا آن را برای اهداف انسان دوستانه هدیه بدهیم. در عوض نمی‌توان طلای فیزیکی را از طریق تلفن همراه، برای خانواده خود یا اهداف خیرخواهانه ارسال کرد.

بیت کوین یا طلا، نتیجه‌گیری بر اساس معیارهای کلیدی

اگر دو معیار مهم و فراگیر را مبنای برتری بیت کوین و طلا بعنوان ذخیره برتر ارزش  برهم بررسی کنیم، به نتیجه جالب و واضح تری خواهیم رسید، در معیار اول اگر مبنای یک ذخیره ارزش، توان و قابلیت آن در حفاظت از ما در برابر نوسانات روزانه بازارها باشد، نمودار بالا نشان می‌دهد که هیچکدام از این دو دارایی مورد بحث نه طلا و نه بیت کوین برتر نخواهند بود. از سوی دیگر، اگر مبنای ذخیره ارزش این است که در یک بازه زمانی، ارزش آن دارایی بهتر حفظ شده یا افزایش یافته است، کاملا واضح است، هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در معیار دوم بیتکوین شکست خورده باشد.

آیا ذخیره ارزش بصورت دیجیتال، معقول‌ترین گزینه در دنیای دیجیتالی روزافزون امروزی نیست؟

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *