تسلا کدام ارز دیجیتال «سبز» را به پرداخت‌های خود اضافه می‌کند؟

تسلا کدام ارز دیجیتال «سبز» را به پرداخت‌های خود اضافه می‌کند؟

ایلان ماسک اذعان کرد که تسلا، تراکنش‌های بیت کوین را به دلیل آسیب به محیط زیست، متوقف خواهد کرد و قصد دارد ارزهای دیجیتالی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند را جایگزین بیتکوین (BTC) کند.

در تاریخ 13 مه، ایلان ماسک بیان کرد تسلا دیگر هیچ گونه پرداخت بیت کوینی را برای خرید خودروها قبول نمی‌کند و تا زمانی که ماینینگ (استخراج) بیت کوین با محیط زیست سازگار نشود، این روند را ادامه خواهد داد. این امر باعث شد تا شوک بزرگی به بازار کریپتو وارد شود.

ایلان ماسک اشاره کرد تا زمانی که بیت کوین به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نرود، تسلا به دنبال جایگزین کردن ارزهای دیجیتالی است که 1 درصد انرژی بیت کوین را در هر تراکنش مصرف می‌کنند.

ایلان ماسک در 13 مه در توییتر خود گفت:

تسلا امکان خرید با بیت کوین را به حالت تعلیق درآورده است. ما نگران افزایش سوخت‌های فسیلی مانند ذغال‌سنگ، برای استخراج بیت کوین و انجام تراکنش‌های این ارز دیجیتال هستیم. چرا که این سوخت‌ها بدترین می‌باشند.

ارزهای دیجیتال از جهات بسیاری ایده‌ی خوبی هستند. و معتقدیم که آینده متعلق به آنهاست ولی نه به قیمت محیط زیست.

شرکت تسلا بیت کوین‌های خود را نخواهد فروخت و به محضی که فرایندهای استخراج به طور کارآمدتری مصرف انرژی داشته باشند، از انجام تراکنش‌های خود استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر به دنبال رمزارزهایی هستیم که برای انجام تراکنش‌های خود کمتر از 1 درصد بیت کوین، انرژی مصرف می‌کنند.

این توییت، جامعه کریپتو را دچار سردرگمی و هیجان کرد که تسلا قرار است کدام ارز دیجیتال را جایگزین بیت کوین (BTC) کند؟

یکی از اینفلوئنسر‌ها به نام The Cryptic Poet، به 45,000 دنبال کننده خود در توییتر گفت که پیش بینی می کند تسلا یا از اتر (ETH) یا ریپل(XRP) استفاده خواهد کرد. با این حال، کاربری به نام Massimo اشاره کرد که اگر تسلا از اتریوم استفاده کند، اثبات انجام کار آن درست مثل بیت کوین است، بهتر است که با همان بیت کوین ادامه دهد. همچنین وی در توییتی گفته بود:

پیش بینی من این است که تسلا یا اتریوم (ETH) یا ریپل (XRP) را انتخاب خواهد کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل مراکز داده TRG، انرژی مصرفی بیت کوین در هر تراکنش به طور متوسط حدود 700 کیلووات در ساعت (KWh) است. گرچه مصرف انرژی سالانه آن تقریباً به اندازه مصرف انرژی کشور هلند است، اما طبق گفته‌ی Digiconomist میزان مصرف سالانه آن به سنگاپور نزدیک‌تر است. و دلیل آن احتمالاً بخاطر استفاده از انرژی تجدیدپذیر ارزان برای ماینینگ (استخراج) است. (توجه: برآورد مصرف برق هر تراکنش، امری بحث‌برانگیز است. بنابراین در اینجا به عنوان یک ابزار مقایسه‌ای تخمینی استفاده می‌شود).

اتریوم و اثبات سهام

مصرف انرژی اتریوم در هر تراکنش تقریبا معادل 62.56 کیلووات ساعت است. در حال حاضر شبکه‌ی اتریوم از همان روش اجماع ناکارآمد انرژی (اثبات کار یا PoW) بیت کوین، استفاده می‌کند. Digiconomist برآورد می‌کند که میزان کربن سالانه شبکه‌ی اتریوم به اندازه کشور سودان است.

با این حال، قرار است با انتقال این شبکه در آینده به ETH 2.0، که شامل اثبات سهام یا PoS است، این مشکلات حل شوند. به گفته‌ی Nimbus، اثبات سهام، 99 درصد از اثبات کار (PoW) کارآمدتر است.

در اوایل این ماه، جو کلاپیس (Joe Clapis) یکی از مشارکت‌کنندگان استخر Rocket Pool، این موضوع را با استفاده از 10 اعتبارسنج اتریوم 2.0 به مدت 10 ساعت در محوطه جلوی خانه‌اش و استفاده از یک پاور بانک و یک هارد متصل به Raspberry Pi، اثبات کرد.

باید بگوییم تمام زنجیره‌های اثبات سهام، بدون شک 99٪ کارآمدتر از بیت کوین هستند. بنابراین، تسلا یکی از این گزینه‌ها، از سولانا گرفته تا کاردانو، و چیزهایی از این قبیل را انتخاب خواهد کرد.

ریپل (Ripple)

ممکن است تسلا به طور موقت، ریپل (XRP) را انتخاب کند ( البته این بستگی به دادخواست سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز دارد). زیرا تمام توکن‌های XRP از قبل استخراج شده‌اند و با توجه به مراکز داده TRG، تراکنش‌های XRP مقدار کمی انرژی یعنی فقط 0.0079 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کنند. ریپل به طور مرتب پست‌هایی را منتشر کرده و تبلیغ می‌کند که در مقایسه با بلاک چین‌های اثبات کار، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

استلار (Stellar)

استلار لومن (XLM) نیز از مدل XRP پیروی می‌کند، زیرا تمام توکن‌های آن از اول استخراج شده‌اند. این شبکه نیز برای تضمین اعتبارسنجی تراکنش‌ها از پروتکل اجماع استلار یا SCP استفاده می‌کند که گفته می‌شود به انرژی کمتری نسبت به مدل‌های PoW و PoS نیاز دارد.

الگوراند (Algorand)

یکی دیگر از گزینه‌ها می‌تواند ارز دیجیتال الگوراند باشد. زیرا نه تنها بر اساس اثبات سهام کار می‌کند، بلکه این تیم اعلام کرده است که بلاک چین آن در 22 آوریل کاملاً عاری از کربن شده است. الگوراند همچنین با شرکت فناوری اسپانیایی Climate Trade که در حال ساخت یک بازار CO2 است، همکاری می‌کند. این شرکت اسپانیایی به شرکت‌ها امکان می‌دهد میزان انتشار خود را بررسی کنند. این شرکت‌ها در تلاشند تا با همکاری یکدیگر، یک اوراکل پایدار پیاده‌سازی کرده و شبکه‌ای کربن-منفی ایجاد کنند.

دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین ارز دیجیتال مورد علاقه ایلان ماسک، برنده غیرمترقبه این مسابقه خواهد شد. زحمت استخراج (ماینینگ)  این کوین  بر دوش شبکه لایت کوین (با استفاده از اثبات کار) می‌باشد. اما گرچه برای استخراج بیت کوین از الگوریتم فوق‌العاده پیچیده SHA-256 استفاده می‌شود، اما دوج کوین و لایت کوین با استفاده از Scrypt استخراج می‌شوند، که کم مصرف و بسیار سریع است (البته از ایمنی قابل توجهی برخوردار نیست). جالب است که مراکز TRG Data، مصرف برق لایت کوین در هر تراکنش را 18.522 کیلووات ساعت تخمین می‌زنند. با این حال برآورد می‌شود دوج کوین در هر تراکنش، فقط 0.12 کیلووات ساعت انرژی مصرف کند.

احتمالا ایلان ماسک، هنگامی که در توییتر نظرسنجی می‌کرد و می‌پرسید آیا تسلا باید از دوج کوین برای پرداخت استفاده کند یا خیر، این تخمین‌ها و برآوردها را مد نظر داشته است.

نظرسنجی ایلان ماسک در تاریخ 11 مه در شبکه‌ی توییتر | همتاپی

نظرسنجی ایلان ماسک در تاریخ 11 مه در شبکه‌ی توییتر

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *