آیا سقوط بیت کوین به زیر ۶۰ هزار دلار یک علامت نگران‌کننده است؟

تحلیل قیمت بیت کوین: آیا سقوط بیتکوین به زیر 60 هزار دلار یک علامت نگران‌کننده است؟ | همتاپی

قیمت بیت کوین به دنبال اصلاح 10 درصدی ظرف 24 ساعت اخیر به زیر 59 هزار دلار سقوط کرد. آیا این یک علامت نگران‌کننده است یا یک پولبک (pullback) مورد انتظار؟

امروز روز ناامید کننده و چالش برانگیزی برای تمامی خریداران بزرگ ارزهای دیجیتال بود، چرا که اغلب ارزهای دیجیتال برتر دنیا در کانال نزولی قرار داشتند. همین امر در مورد بیت کوین نیز صادق است. معامله‌گران ارزهای دیجیتال پس از افت شدید قیمت دست به فروش بیت‌کوین (BTC) زدند. این اتفاق در 16 نوامبر باعث شد حداقل در 200 ارز دیجیتال برتر بازار شاهد قرمز شدن نمودارهای قیمتی باشیم.

تحلیل قیمت بیت کوین حاکی از آن است که این ارز دیجیتال در حال تست مجدد مناطق اصلی حمایت و مقاومت است. داده‌های کوین تلگراف مارکت پرو (Cointelegraph Markets Pro) و تریدینگ ویو (TradingView) نشان می‌‌دهد که قیمت بیت‌ کوین قبل از رسیدن به 60,500 دلار، تا 58,609 دلار ریزش داشت و سپس خریداران توانستند کنترل بازار را به دست بگیرند و توانست خود را تا قیمت 60,100 دلار بازیابی کند؛ با این حال، در 24 ساعت گذشته با توجه به شرایط بحرانی بازار تقریباً 8 درصد کاهش یافته و مجددا به زیر سطح مهم 60 هزار دلار سقوط کرده است. تحلیلگران معتقدند که اگر بیت کوین بتواند بالای 63,000 دلار بسته شود، چشم انداز بلند مدت صعودی، خواهد بود. قیمت بیت کوین در صرافی بیت استمپ (Bitstamp) به پایین‌ترین حد روزانه خود در محدوده 58,500 دلار سقوط کرد.

نمودار قیمت بیتکوین در صرافی بیت استمپ | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین در صرافی بیت استمپ. منبع TradingView

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین 

دانیل جو، تحلیلگر معروف درون زنجیره‌ای بیت کوین، چندان نگران به نظر نمی‌رسد و افت فعلی را به چند چیز متفاوت نسبت می‌دهد.

اول از همه، به معامله‌گران توصیه کرد تا پیش از هر نتیجه‌گیری، منتظر بسته شدن قیمت بیت کوین در آخر هفته بمانند. میانگین متحرک 50 روزه امتحان خود را پس داده، اما خریداران توجهی به این موضوع نداشتند و قاطعانه وارد عمل شدند؛ به طوری که در حال حاضر شاهد جهش در بازیابی مجدد قیمت‌ها هستیم.

این پولبک را می‌توان به عنوان نزول درون هفته‌ای (اصلاح طبیعی) زیر 64.8 هزار دلار در نظر گرفت که بالاترین رکورد قبلی بود. با این حال، همانطور که هست، بازگرداندن قیمت به بالاتر از این سطح برای بسته شدن قیمت هفتگی اهمیت ویژه‌ای دارد.

سطوح پشتیبانی کلیدی در 60 هزار دلار، 58.7 هزار دلار و 57.1 هزار دلار خلاصه می‌شود.

تحلیل درون زنجیره‌ای قیمت بیت کوین

دانیل جو از دیدگاه تحلیل درون زنجیره‌ای نیز به قضیه نگاه کرد و افزود: که امروزه هیچ رویکردی مبنی بر توزیع تهاجمی از سوی دارندگان طولانی مدت بیت کوین وجود ندارد. ماینرها نیز نسبت به این پولبک بازار واکنشی نشان ندادند و گویی تمایلی برای فروش تهاجمی بیت کوین‌های خود ندارند.  

شاخص جریان ورودی بیت کوین به صرافی‌های ارز دیجیتال نیز امروز اندکی افزایش یافت، که باعث شد ذخایر صرافی‌ها بیشتر شود؛ امری که می‌تواند نشانه‌ای بالقوه از احتیاط نهنگ‌ها برای معاملات کوتاه مدت باشد. با این حال، این تحلیلگر دیدگاه مثبتی نسبت به معاملات میان‌مدت و بلندمدت دارد و این را یک فرصت خرید ایده‌آل می‌داند.

من قیمت بیت کوین بین 60 هزار دلار تا 57.1 هزار دلار را به عنوان فرصتی ایده‌آل برای خرید بیت کوین می‌دانم. برخی موارد نشان از عدم قطعیت بازار در معاملات کوتاه مدت دارد، اما روند کلان صعودی در بیت تغییر نکرده است (در این دهه صعودی). من به دنبال محافظت و رشد ثروت خود برای چند نسل هستم. من برای دیدن دره‌ها، قله‌ها یا نوسانات گاه و بیگاه بیت کوین هیجان‌زده هستم.

با این حال، جو هرگز به تحلیل‌های صعودی بازار متکی نیست و به معامله‌گران توصیه می‌کند نیم نگاهی نیز به رفتار غیرمترقبه بازار نیز داشته باشند.

هولدرهای قدیمی بیت کوین که شامل هولدرهای 3 تا 5 ساله،  18 ماه تا 2 ساله و 12 تا 18 ماهه می‌شوند، در طی پولبک اخیر قیمت بیت کوین، دارایی‌های خود را به آرامی در بازار توزیع کرده‌اند. دیدن این امر اصلا ایده‌آل نیست، به خصوص این که قیمت‌ها در حال کاهش هستند. بسیاری از پوزیشن‌های لانگ بیت کوین امروز با افت قیمت به زیر 60 هزار دلار، لیکوئید شدند.

نمودار درون زنجیره‌ای بیت کوین | همتاپی

نمودار درون زنجیره‌ای بیت کوین. منبع TradingView

این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد که برخی از دلایل پولبک فعلی مربوط به لیکوئید شدن موقعیت‌های خرید اهرمی، افزایش دلار، افزایش اهرم کلی، رسیدن سهام به اهداف تکنیکال عمده، شرایط خرید بیش از حد و همچنین ترس از توزیع صرافی Mt. Gox می‌شوند.

مت مالی (Matt Maley)، استراتژیست ارشد بازار ارزهای دیجیتال در شرکت میلر تاباک (Miller Tabak)، اعلام کرده است که  کاهش قیمت بیت کوین به زیر 60,000 دلار نگران‌کننده نیست.

این تحلیلگر بازار اخیراً در گفتگو با یاهو فایننس (Yahoo Finance) اعلام کرده است که بیت کوین می‌تواند بیش از این هم دچار کاهش قیمت شود، بدون اینکه از نظر تکنیکال آسیب جدی ببیند.

وی تخمین می زند که تنها کاهش قیمت بیت کوین به زیر 50,000 دلار، آسیب جدی به آن وارد خواهد کرد. چرا که در چنین حالتی، بیت کوین (پادشاه ارزهای دیجیتال) خط روند خود را که به کاهش قیمت در ماه ژوئیه بازمی‌گردد، خواهد شکست.

 بیت کوین می‌تواند بیش از این هم دچار کاهش قیمت شود، بدون این که آسیب تکنیکال واقعاً جدی به آن وارد شود.

چهارشنبه گذشته، قیمت بیت کوین به رکورد جدید 69,000 دلار رسید و به قلمرو اشباع خرید (overbought territory) صعود کرد.

حتی برخی از سرمایه گذاران و خریداران باسابقه ارزهای دیجیتال نظیر مارک یوسکو (Mark Yusko)، بنیانگدار و مدیرعامل شرکت مورگان کریک (Morgan Creek)، معتقدند که بیت کوین در معرض یک پولبک (pullback) قرار دارد.

اگرچه مت مالی نگران بروز مشکلاتی برای بیت کوین و اتریوم بر اثر کاهش چشمگیر در عرضه نقدینگی است، اما همچنان اعتقاد دارد که روند قیمت بیت کوین در بلندمدت صعودی خواهد بود.

وی می افزاید که تعداد زیادی سهام وجود دارد که بسیار آسیب پذیرتر از بیت کوین هستند.

3 دلیل برای اینکه معامله‌گران منتظر خرید بیت کوین در 58.5 هزار دلار هستند

در اینجا نگاهی به نظرات برخی از معامله گران و تحلیلگران بازار در مورد حرکت نزولی اخیر و تحلیل قیمت بیت کوین می‌اندازیم.

در پست توییتری، کاربری به نام جان ویک در نموارد قیمت روزانه بیت کوین برخی از مناطق حمایت و مقاومت مهم را مشخص کرده است.

نمودار روزانه قیمت بیت کوین | همتاپی

نمودار روزانه قیمت بیت کوین. منبع: توییتر 

ویک در ادامه بیان می‌کند که بیت کوین در حوالی ATH (سقف تاریخی قیمت) خود شروع به تست مناطق مقاومتی کرده است. او همچنین اشاره کرد که احتمال دارد قیمت بیت کوین تا محدوده 58,000 دلار تا 59,000 دلار نیز کاهش یابد. دقیقا مشابه چیزی که در تاریخ 15 نوامبر شاهدش بودیم.

 قیمت بیت کوین در حال تست کردن منطقه مقاومتی است. اگر قیمت این منطقه را بشکند و کندل نیز بسته شود، احتمال تست منطقه حمایتی وجود دارد.

حساب کاربری دیگری در توییتر با نام Rekt Capital که یکی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد نیز عملکرد قیمت بیت کوین در نمودار ماهانه را بررسی کرده و مشاهدات مشابهی را در توییت خود منتشر کرده است 

به عقیده این تحلیل گر اتفاقی که در 16 نوامبر برای قیمت بیت کوین افتاده است، تست مجدد سطح حمایت/مقاومت ماهانه در 58,700 دلار بود. اکنون کهقیمت بیت کوین با موفقیت به نزدیکی سطح ماهانه 61,000 دلار بازگشته است، با بسته شدن کندل ماهانه بالاتر از این سطح، می‌توان در هفته‌های آینده انتظار صعود بیشتر را داشت.

همچنان احتمال ریزش قیمت بیتکوین تا 54,000 دلار وجود دارد

تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال مایکل ون دپو (Michaël van de Poppe)، در نمودار زیر مسیر احتمالی قیمت بیت‌کوین در هفته آینده را پیش بینی کرده است.

نمودار یک ساعته قیمت بیت کوین | همتاپی

نمودار یک ساعته قیمت بیت کوین. منبع: توییتر

تا اینجا برای بیت کوین خیلی خوب بود. پس از برخورد با سطح حمایتی صعود کرد، اما هنوز نیاز به شکستن برخی از مناطق حیاتی است، که هنوز اتفاق نیفتاده است. بهتر است اول به آن‌ها بپردازیم. 63,000 دلار مهم است. هیچ شکستی در آنجا [به] نزولی بیشتر منجر نمی‌ شود.

 با توجه به نمودار ارائه شده توسط ون دپو اگر حرکت نزولی ادامه یابد، قیمت بیت کوین می‌تواند به سطح حمایت بعدی خود در 54,000 دلار برسد. 

الگوهای فراکتالی حاکی از رشد مجدد قیمت بیتکوین است

الن او «Allen Au» تحلیلگر ارز دیجیتال در توییتر خود نمودار قیمت بیت کوین در سال‌های 2013، 2017 و 2021 را در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد پایان چرخه صعودی در 69000 دلار، منتشر کرده است.

 نمودار قیمت بیتکوین در سال‌های 2013، 2017 و 2021 | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین در سال‌های 2013، 2017 و 2021. منبع: توییتر

به گفته این تحلیلگر:

ما در پایان چرخه نزولی نیستیم و آنچه در واقع اتفاق افتاد حرکت موج 6 بود که در چرخه‌های قبلی نیز اتفاق افتاده است. این به این معنی است که اگر اینجا کف قیمت باشد، بیت کوین به زودی می‌تواند وارد موج 7 شود!

 اگر توالی موج مشخص شده اجرا شود، پایان موج 5 می‌تواند 69,000 دلار باشد، کف موج 6 نزدیک به 58,600 دلار خواهد بود که احتمال دارد تا 53,000 دلار نیز ریزش داشته باشد و پایان چرخه صعودی بین 190,000 تا 260,000 دلار در دسامبر اتفاق خواهد افتاد.

 ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال اکنون به 2.651 تریلیون دلار رسیده است و نرخ تسلط بیت کوین 43.2 درصد است.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *